Med risk för att fråga något som redan besvarats (jag har letat, men...):

Mitt problem: Jag har en solvärmeslinga i botten av en alltför stor tank (1000 lit), vilket betyder att jag inte kan ta ut annat än pissljummet vatten från tanken när solen skiner (skiktning uteblir). Ett känt problem har jag förstått (som jag borde tagit reda på, jag vet).

För att rädda situationen så här i efterhand skulle jag kunna köpa mera solfångare (?), men det har jag inte plats för (har f n 2x30 rör). Eller så köper jag en plattvärmeväxlare. Problemet då blir att det inte finns så många lediga anslutningar på tanken... Skulle man kunna mata in från toppen på något sätt?

Finns det någon som har löst det här problemet på ett sätt som fungerar? Och som är villig att dela med sig lite tekniska råd?

Tacksam för alla tips/förslag.

Må gott!
/ulf

(PS. Med extern värmeväxling skulle jag få en oanvänd solslinga över i tanken - något kul man kan göra med en sådan, någon..?)
 
Du kan säkert grena dig från några redan använda anslutningar och solslingan passar bra som förvärmning av v-vattnet
 
Ja, det går att mata in till toppen, du behöver en extra cirkulationspump och en plattvärmeväxlare (Sfinx säljer en sådan tex). Styrningen av solvärmen måste dock ändras så att den inte matar in ljummet vatten i toppen av tanken. (Tankgivaren skall alltså sättas "där uppe" istället för "där nere")

Men du behöver inte kasta bort solslingan i tanken för det !! Nu har du ju två ingångar i tanken, och när solvärmen inte räcker för varmvattenproduktion kan den ju användas för att värma tankbotten....

En intelligent inkoppling med lite differenstermostater, och du kan både köra hetvatten till toppen soliga sommardagar och ljummet vatten till botten av tanken under vår och höst...
 
Javisst är det så man gör! Tack! Jag har i och för sig ingen aning om hur man kopplar ihop det här men det går väl att lära sig. (Pinsamt att jag inte hade kollat upp Sfinx -- det var ju där jag köpte mina solfångare...)

Tack!
/ulf
 
Principiell skiss :

Bara koppla VVX i serie med slingan, pumpen på VVX tanksida startar man då tempen är hög nog i solkretsen.. OBS det kan bli självcirkulation på VVX tanksida, så det kanske behövs strypning också när pumpen stoppas....Strypning behövs nog även för att få rätt flöde så att man inte kyler VVX för mycket... en shunt/ventil med motorstyrning och en liten reglerkrets kan man nog tänka sig för detta..
 
  • solf.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.