Har idag solfångare och bergvärmepump. Har en ackumulatortank på 1500 liter. Nu på vintern så är det ofta runt 30 grader i solfångarna men eftersom det är högre temp i botten av tanken så kan inte solen utnyttjas.

Jag funderar på en lösning med en extra mindre ackumulatortank (300-500 liter) som laddas av solen och som förvärmer bergvärmeslingan. Därmed skulle man kunna utnyttja solen ända ner till strax över tempen som är i hålet (3 grader). Finns det några företag som gör detta idag? Vilken tank skulle vara lämplig? Lönar det sig?
 
Nä, troligen inte lönsamt, att solfångarna håller 30 grader beror väl på att man inte tar ut effekt ur dem ?? (Det är bleka och få soltimmar på vintern), i praktiken får man inte ut mer än några tiotals kWh under Nov-Feb....

Att förvärma ett borrhål är också ofta rent bortkastat, är det ett bra borrhål går det nämligen ner i strömmande vatten.. Dvs man riskerar föra bort den tillförda värmen, och fortfarande få samma temp på inkommande brine till VPn.
 
Tack för snabbt svar! När jag räknat på det så var det just "några tiotals kwh" (per dygn på vintern) jag kom fram till men tänk på att förvärmningen höjer COP även när VP går på hösten och våren. Säg att jag förbrukar 15.000 kwh till värmepumpen och kan höja genomsnitts-COP från 3 till 5, då sparar jag 6000 kwh, dvs mer än 6000 kr/år med dagens elpriser. Orealistiskt?
 
Kan du inte koppla om returen in i tanken så att du skapar en zon längst ner där vattnet är svalare (ej virvlas runt) denna kan du ju sedan värma med solfångarna.
 
Vad tror du pumpen gillar 80 gradigt vatten på sommaren?

http://www.eviheat.se/ kolla där de har en lösning.
 
Pumpen kanske inte gillar 80 grader så bra :) men det är väl bara att reglera ner till vad tillverkaren rekommenderar som max.

Vad är max COP en normal värmepump kan ge och vid vilken temp?

Har Eviheat någon lösning som passar att eftermontera?
 
Byggarebert skrev:
Tack för snabbt svar! När jag räknat på det så var det just "några tiotals kwh" (per dygn på vintern) jag kom fram till men tänk på att förvärmningen höjer COP även när VP går på hösten och våren. Säg att jag förbrukar 15.000 kwh till värmepumpen och kan höja genomsnitts-COP från 3 till 5, då sparar jag 6000 kwh, dvs mer än 6000 kr/år med dagens elpriser. Orealistiskt?
Några 10-tals kWh/dygn !! Knappast i snitt under vintern... Bara soliga dagar, och de är rätt få...


Åter igen: Om man pumpar ner värme i ett borrhål är det sannolikare att värmen försvinner än lagras i hålet...Skall man förvärma något är det på "uppsidan", dvs det man pumpar upp ur hålet som skall värmas..men som sagt ger det nog för lite för att vara lönt....
 
De kanske går att förvärma vattnet till VVB? Blir väl kanske inte någon jätte-förtjänst om man inte duschar/badar jättemycke? Har du vvb-del i samma acktank eller är den separat?
 
PST skrev:
Några 10-tals kWh/dygn !! Knappast i snitt under vintern... Bara soliga dagar, och de är rätt få...


Åter igen: Om man pumpar ner värme i ett borrhål är det sannolikare att värmen försvinner än lagras i hålet...Skall man förvärma något är det på "uppsidan", dvs det man pumpar upp ur hålet som skall värmas..men som sagt ger det nog för lite för att vara lönt....

Tanken var inte att värma hålet utan att låta värmepumpen ta värme från den extra acctanken. Lämpligen ställer man in det så att returen blir samma temperatur som det är i hålet (3-4 grader) alternativt har du en slinga så att det inte går via hålet alls när man det går via den exra acctanken.
 
10 kwh per dygn på vintern - då måste man har bra verkningsgrad på sin mkt stora anläggning. Jag fick inte ens 10 kwh hela december.
TYvärr har jag idag en tankbotten som sällan blir kallare än 30 gr och då måste ju solen upp en bra bit över det.
Detta beroende på VP.
Men mot 3-4 plusgrader torde solen kunna ladda bra - iaf i teorin.

Idag har jag fått in 24 kwh vilket räckt till 50% av värme+ vv, dvs det har gått 11 kwh el t VP och ett ilägg i kaminen vilket motsv 15 kwh ca.
Vårt hus är 250 kvm och tempen inatt var -10 och nu -4
 
Problemet är att man inte kan plocka ut mer vare sig man har en värmepump eller ej. Det enda man gör är att öka verkningsgraden för själva solfångaren genom att köra någon slags värmepumpslösning. Men som sagt det är i princip totalt bortkastade pengar ekonomiskt sett. Vill man däremot hålla på för att testa så är det ju en annan sak.

sjönära:Gränsen för när det inte ger något och när det börjar dunka på rätt bra är rätt knivskarp har jag märkt, nu senaste veckorna har det börjat tina och därmed ger fångaren helt plötsligt ut väldigt bra med värme så man ser ju vad som komma skall ;)

På vintern räcker ju inte ens solstrålningen att tina av rutorna på bilen eller smälta snö som ligger på en svart huv så det vill till att man har en enorm fångare för att få ut det minsta lilla. Detta kommer omvänt bli ett problem på sommaren då fångaren kommer producera mångfalt behovet. Detta fungerar bara om man har någonstans att stoppa värmen tex ett årstidslager annars är det rätt förkastligt.
 
Hmm, måste lyfta den här tråden och fråga samma fråga som TS. På t ex en Nibe Fighter 1210 så kan man öka den avgivna effekten med 2kw om man ökar KBin med 5 grader. Ex =>
KBin = 0 grader + VBut = 45 grader vid 2,78kw tillförd effekt. Avgiven effekt är 10,48kw
KBin = 5 grader + VBut = 45 grader vid 2,99kw tillförd effekt. Avgiven effekt är 12,51kw
KBin = 10 grader + VBut = 45 grader vid 3,02kw tillförd effekt. Avgiven effekt är 14,9kw

Se bifogad PDF.

Ett svagt borrhål kan man alltså 'hjälpa upp' genom att öka värmen på KBin. Det som blir svårt för mig att förstå är ju hur mycket energi man får ut under de 'tråkiga' månaderna, ex nov-februari, och hur man 'magasinerar' den lågtempen på bästa sätt för att få ut så mycket uppvärmd KB som möjligt under den mörka delen på dygnet...

Att se till så inte KBin överstiger gränsvärdet för värmepumpen borde ju gå att fixa med en blandningsventil från t ex esbe, så det är nog inte problemet. Jag saknar erfarenhet men försöker hitta någon som kan säga om det här är en dum idé eller ganska bra.

Att höja KBin vår/höst borde också sänka elförbrukningen kan man tycka?
 
Visst du _kan_ höja värmen på inkommande men betänk också att du inte vinner något på det hela. Den _enda_ "vinsten" är att du sänker tempen på solfångaren. Du kan ju aldrig få ut mer energi än du stoppar in nämligen. Dvs ger solfångaren bara 200w så blir det inte x4 som i vanliga fall.

Sen är det ett frågetecken om man ens tjänar in den betydligt mer avancerade inkopplingen. Normalt under sommaren förbrukar du ju inget och vart ska värmen då ta vägen? Iofs bara att köra brinepumpen men då drar den ju el och värmen går ju bara rätt ner i backen och gör maskarna glada. Det man kan tänka sig är just vår/höst då solen forfarande skiner och värmebehov finns tyvärr så faller ju då en annan faktor in, dvs att på dagen kör tex jag sällan värme det är på morgonen och kanske kväll som värmen behövs om det är soligt.

Solvärme fungerar ju på hela huset likväl så under dagen så har ju de flesta solvärme så att säga.

Det rättaste sättet att köra en VP är via en tank, utan tanken blir det mest ett halvdant system tyvärr.
 
precis, jag räknade på det där i natt med fysikboken i högsta hugg. Det verkar inte gå att höja KBin med lagrad solvärme då man helt enkelt får för lite solvärme att lagra :(. Lagrar man i en 300L tank så försvinner det i ett nafs då cirk pumpen för KB matar 'förbi' så mycket kall volym som ska värmas... Det blir en marginell höjning under ett dygn och alltså inte värt att satsa på...

Mest troligt är det solvärme mot acctank som gäller om man ska ha solvärme...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.