yonna skrev:
Inte vill jag höra maskinen jobba i någon timme eller mer!
Moderna maskiner kör i timmar, energisnålare på så sätt.
 
yonna skrev:
Inte vill jag höra maskinen jobba i någon timme eller mer
Dagens nya maskin av bättre sort hör du inte... vår helintregerade är så tyst att man kan undra om den är igång, som tur är finns det en lite röd lysdiod som lyser ner i golvet när den går och sen piper den till när den är klar!
 
Din diskmaskin ska köras med kallvatten av följande anledningar:
Inloppsventilens packningar tål inte höga tempraturer.
Diskresultatet försämras. Maskinen är programmerad för kallvatten och när du fyller på varmt, känner tempraturgivaren av detta och normaldisken blir kortare. Uppvärmningen är en del av diskmaskinens programtid.
Sköljningen blir ineffektiv och lämnar kalkfläckar på glas, eftersom glansmedlet ska verka i kallvatten.

Enligt min maskins specifikation "tjänar" man 0,2 kW per disk vid varmvattenanslutning, men frågan är hur mycket man förlorar om man räknar in reparationer pga onödigt slitage och omdiskningar för att det inte blivit helt rent.
 
Menar du kWh?
 
Jo, kWh ska det vara. Ursäkta otydligheten.
 
Om varmvattnet görs av en värmepump är detta det mest ekonomiska alternativet. Tekniska begränsningar styr i detta läge.
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
>:( jag vill fortfarande ha förslag på diskmaskin som kan kopplas till vv eftersom jag kommer att ha öppet kök och inte vill satsa på en svindyr tyst maskin där den största kostnaden ligger i tystheten ...  :-/

Dessutom har jag litet hushåll och kommer inte diska dagligen vilket innebär att energiförlusten blir försumbar.
 
Här är ytterligare en som hänger med på denna diskussion.

Om du bor i flerfamiljshus så ska den kopplas även då på kallvatten - varför då kan man undra om någon annan får betala (som nämnts tidigare i tråden) - jo, för att annars får någon annan hyresgäst faktiskt ett fall i sitt varmvatten. Kanske inte gör dig nåt förrän du är den som blir utan varmvatten när du duschar.

Den andra orsaken till att man alltid ska koppla den till kallvatten, oavsett boendeform, är att kallvatten löser äggviteenzymer - det gör inte varmvattnet.

Den tredje är den kemiska sammansättningen i maskindiskmedel/sköljmedel. Som tidigare nämnts anpassad till kallvattenkoppling.

Vad som faktiskt blir mest ekonomiskt har jag inte räknat på - jag tror att det inte är så stor skillnad trots allt.

Yonna - den behöver inte vara svindyr i inköp - det var inte vår. Den går tyst och vi är en relativt liten familj som kör ungefär varannan dag ibland var tredje.


/Sly
 
Nja - det är bara det att jag faktiskt kört med maskin mot vv de senaste sjutton åren - och det har funkat ypperligt för mig. Utan torkfunktion - disk under 20 minuter ...  :-*

Det var en cylinda bänkmaskin som var ypperligt rymlig även när det gällde 'packningsfunktion' men den tillverkas inte längre - var troligen alltför dyr i sin enkla genialitet. Kostade över 5000 "på den tiden".
 
Innan jag slutade med vitvaruservice för tio år sedan så fick jag lära mig att om inte instruktionerna tydligt säger annat så ska maskinen kopplas på kallvatten. Äggviteämnen m.m. löses inte i varmvatten och disktiden kan bli för kort för att det ska bli rent.

Jag har även nyvunnen praktisk erfarenhet av detta. Vi flyttade in i maj förra året och det visade sig att diskresultatet i nya maskinen var riktigt dåligt. Ofta matrester kvar och dåligt skjöljresultat. I början hade vi även diskmedelsrester kvar på porslinet efter disk.

Det visade sig att den diskade så snabbt tack vare att den var kopplad på varmvattnet, att "diskmedelstabletter" inte hann att lösa sig helt. Totalt sett tror jag inte det blir billigare att handdiska allt som inte blev rent under vatttenkranen...
 
R
S SkaneErik skrev:
Det bli mindre energikostnad om du kör den på kallvattnet.
Inte om du har varmvatten som värms via fjärrvärme.
 
Det beror på vad du betalar för fjärrvärmen. Den är väl inte gratis?
 
Kostnadsskillnaden beror också på i vilka steg maskinen ska ha varmvatten. Alla programsteg är väl inte med varmvatten?
 
useless useless skrev:
Det beror på vad du betalar för fjärrvärmen. Den är väl inte gratis?
Bor du i ett större flerfamiljshus och tänker strikt egennyttigt är den i det närmaste gratis. :cool:
 
Förbrukningen påverkar fastighetsbolagets resultat vilket i sin tur påverkar hyran. Inget är gratis...

martin43 martin43 skrev:
Kostnadsskillnaden beror också på i vilka steg maskinen ska ha varmvatten. Alla programsteg är väl inte med varmvatten?
Precis. Det vanliga är att huvuddisken och sista sköljningen görs med varmvatten. Fördisk/skölning och ett antal sköljningar görs med kallt vatten.
Så helt klart ökar energiförbrukningen om man kopplar maskinen till varmvatten. Om det blir någon högre kostnad i kronor räknat beror på hur man värmer husets varmvatten.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.