billy_baver skrev:
-MH- undrade vad en banks utlåning har med insättargarantin att göra.
Jo! Det är de utlånade pengarna som understundom går förlorade
Insättningsgarantin är för de pengar som sätts in i banker av privatpersoner. Inga pengar går förlorade, i och med att de är garanterade.
 
mulle skrev:
jag e nog kanske ute o cyklar nu men.
är inte utlånings ränta baserad på 30 dagars perioder ?
Är inte inlånings(spar) ränta baserad per 365 dagar ?
Så då måste det ju bli att man har en sparränta som ligger ungefär låneränta*12.1 = för att vinst skall uppstå .

Jag säger som Nyfniken, du är ute och cyklar. Räntorna anges alltid på årsbas.
 
Jag tror jag är mer inne på en annan som svarats spår. Jag har huslån på 1,5 miljoner. Jag hade förmodligen renoverat allt i tipp topp, tagit in hantverkare så de blev gjort snabbt, för resten som var kvar hade jag amorterat 70% och haft 30% av de kvarvarande för att bränna på skit. Sen hade ja sålt huset och bytt upp mig så jag hade haft en kåk för 4-5 mille med 1-2 miljoner i lån fortfarande.
 
kazagger skrev:
Det jag menade är att den (de) dippen (dipparna) aldrig hållit i sig, priserna har stigit igen, som alltid, och det sämsta som hänt här är en dipp och sedan en stagnation men alltid följt av en ökning jämfört med tidigare nivåer. Har köpt/sålt flera hus i drygt tio år nu, samma mönster. Lite beror det väl på hur nära stan man bor men i västerort har det "alltid" varit så.
Varför tror du det är annorlunda utanför "västerort"?
 
Swetrot skrev:
Med ökad inflation kommer också ökade räntor.
Jo, är det inte realräntan som är intressantast på lång sikt? Eller tror ni på en ränta på 7% och samtidigt inga löneökningar/inflation?
 
-MH- skrev:
Varför tror du det är annorlunda utanför "västerort"?
Det sade jag inte. Mina erfarenheter är från västerort. Det är alldeles säkert lika i Enskede, Täby, Farsta, Huddinge, Väsby, allt som räknas till någorlunda närförort.
 
kazagger skrev:
Det sade jag inte. Mina erfarenheter är från västerort. Det är alldeles säkert lika i Enskede, Täby, Farsta, Huddinge, Väsby, allt som räknas till någorlunda närförort.
Sverige är lite större än så.
 
-MH- hävdar att inga pengar gått förlorade iochmed insättargarantin. Men snälla nån! Hur grundläggande måste man förklara allt.

Insättargarantin utlöses först den stund bankens tillgångar inte täcker dess åtaganden. Alltså när pengar "gått förlorade". Landets riksdag har lovat att i en sån situation får spararna tillbaka sina pengar genom att staten betalar istället för banken.

Den diskreta följdfrågan blir vad statens löften är värda. Därför jämförde jag Nordeas utlåningsbalans med statens kassa.
 
-MH- skrev:
Sverige är lite större än så.
Jag har inte någon åsikt om övriga Sverige då jag inte bor där. Jag har endast, precis som trådskaparen ville (tror jag iallafall), uttalat mig om mina förhållanden, mina tankar och mina reflektioner angående huruvida det är bra eller inte att lösa in lån eller sprätta pengarna om man vinner 2 mille...

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____74160.aspx

visar att det i hela landet ständigt gått uppåt s 1981.

I Stockholm gäller:

http://www.ssd.scb.se/databaser/igr...50445BO0501L3.px&PLanguage=1&menu=y&gr_type=1

Hoppas länkarna funkar...
Alltså: om man blir tvungen att flytta trots en dipp på marknaden kan det vara tufft, som alltid, men sett över längre tid är värdeförlust (i kronor, märk väl) inget problem.
//Fredrik
 
"vanlig familj med 50 kkr netto" !!!!! Vad är vanlig familj för dig? Danderyd, Täby och Djursholmsfolk....
Vet du vad normalinkomsen är för en svensk familj ? Ta reda på det!
 
berhja skrev:
"vanlig familj med 50 kkr netto" !!!!! Vad är vanlig familj för dig? Danderyd, Täby och Djursholmsfolk....
Vet du vad normalinkomsen är för en svensk familj ? Ta reda på det!
Men snälla! Trådskaparen har gett ett exempel. Att det ska vara så j-vla känsligt att ge exempel på en familj med mer än snittet?

En familj är väl inte "ovanlig" för att den inte följer allt som just är genomsnittet.
 
Redigerat:
Vid såpass stora skillnader så börjar det kännas rätt rejält om man kan amortera bort lånet - men 10000 i räntekostnader - då måste man ju i dagsläget (om man har en ränta på 2%) ha ett lån på 6 000 000 kr !
Nja, som jag sade i en tidigare post, jag tokamorterar. Jag har cirka 2,5 million i lån.

Lätt att jag skulle dra in fiber! 1GB symmetriskt internet, wohooo
Bästa förslaget hittills, bortsätt från att jag skulle kompletterat med några monumentalt stora filservers.

Du har vunnit den här tråden!
 
berhja skrev:
"vanlig familj med 50 kkr netto" !!!!! Vad är vanlig familj för dig? Danderyd, Täby och Djursholmsfolk....
Vet du vad normalinkomsen är för en svensk familj ? Ta reda på det!
Hur vanligt är det med 2 miljoner i lån då ?
Eller att vinna 2 miljoner på lotto ! :)

Som sagt jag ville bara lägga grundförutsättningarna (med vanlig familj menade jag typ 2 Vuxna, 1-3 barn, en bil osv)- men avvikelserär naturligtvis tillåtna i resonemanget- det intressanta är just resonemanget kring vad man gör med sina pengar när det gäller amortering vs annat...

F.ö. är väl medelinkomsten ca 25kkr/mån i Sverige (dvs 50kkr brutto istället för netto) men man kanske kan anta att den är ngt högre för villaägare -så säg 55kkr brutto då om det stämmer bättre :)

Ps. Tack husbyggartomten :)
/K
 
Redigerat:
Jag tror inte att det är särskilt "vanligt" med en gemensam inkomst på 50 000 netto, vilket motsvarar knappt 40 000 brutto per skalle. Gå ner 10-15 tusen så ligger vi nog närmare sanningen om vad som är vanligt.

Om jag vann skulle jag hur som helst pynta av mina sura studielån, köpa en båt och bygga ett nytt hus alternativt placera i värdepapper.
 
-MH- skrev:
Jo, är det inte realräntan som är intressantast på lång sikt? Eller tror ni på en ränta på 7% och samtidigt inga löneökningar/inflation?
Nej, jag tror på en bolåneränta runt 5% och att Riksbanken håller inflationen runt 2% och arbetsmarknadens parter kan hålla löneökningarna runt 3% i snitt över ett decennium framåt.

Realräntan är helt klart det intressanta, och den situation som råder idag bör väl inte råda så länge till. Jag tror inte att centralbankerna i världen vågar driva det här experimentet, som varit förhållandevis lyckat, så pass långt att man får andra bubblor istället att ta hand om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.