Har gjort det mesta klart i det som ska bli en vedeldad bastu. Det som nu fattas är att införskaffa en skorsten.
Finns det någon billigare lösning än att köpa de redan färdiga lösningarna som jag tycker är (för?) dyra?
Kan man m a o själv isolera den del som behövs?

Jag har ännu inte bestämt om jag ska dra genom taket eller ut vid sidan.

Tacksam för genomtänkta svar!
 
Jag tog ett tjock järnrör, fick lite hjälp av grannen för att svetsa ihop det. Jag drog det horisontellt ut genom väggen. Sedan mötte upp som ett L med ett likadant vertikalt rör.

Man behöver INTE isolera den del av skorstenen som är utomhus (om man bara sätter upp ett staket runt så man inte bränner sig på det).

Den del som går igenom väggen måste dock isoleras med brandsäker isolering. Jag köpte en sort som har ungefär som hönsnät runtom som var lätt att fästa runt röret.
 
Hej igen!

Det vore trevligt (och definintivt nyttigt) med några fler lösningar att utvärdera.
 
Hej

Jeg venter på at min skorsten fra smidjan bliver klar.

Den bliver 4 m hög ock skal stå utomhus med rök rör ut gennom väggen. Det bliver et enkelt stål rör och ingen isolering.

Exakt samme ide som Skurken beskriver.


//Smose
 
Röret bör vara av cortenstål eller rostfritt för att hålla. Isolering hittar du hos plåt/ventilationsfirmor.Det rekommenderas 2 x 30 mm isolering som läggs med skarvarna förkjutna 180 grader. Najas ihop i skarvarna.
Sedan kan du ta takplåt eller spiro till yttermanteln som helst bör ventileras. Härma de färdiga så blir det bra.Denisolerade delen ska börja 50 cm under tak och skorstenen skall sluta 1 m över nock enligt sotarn.Vid genomföringar skall det dessutom isoleras ytterligare 50 mm runt den isolerade manteln och skos med ej brännbart material mot omkringliggande trä(plåt el minerit tex.)
Låter kanske krångligt men det brinner tydligen ner ett antal bastustugor varje år och försäkringsbolagen skrattar gott åt enkla plåtrör....
Kolla aggregattillverkarnas hemsidor och med sotarn.
Lycka till !
 
Glömde skriva att skorstenen helst skall isoleras hela vägen för att undvika kondens.Mindre kul om kaminen rostar bort inifrån...
 
Sabai!

Vad pratar du för kostnader?
Om jag köper en färdig skorsten (1,5 meter) med tillbehör så kostar det knappt 3.000.

Rogero
 
Jag byggde en sådan för under 1200 kr och då gav jag 500 för röret på en skrot och spiroröret gav jag 400 för (kompispris men nytt).Spiro är fiffigt för det finns ju lock till dom. Plåtverkstan valsar annars fort ihop en mantel - kolla med dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.