Jag bor i ett tämligen platt villaområde som liksom överallt annars i Halland är täckt med över en halvmeter snö. Om det nu blir så illa som en del förutspår känns det lite kymigt att ligga blott ca 5 meters höjd över havet med kringliggande fält (ej skog) ett antal meter högre, mao. vi ligger så att säga på vägen ner mot havet.

Förutom att hacka bort isen som korkar igen gatubrunnen framför huset, vad bör man göra mot ev översvämning med ett hus på vanlig platta?

Jag har läst andra rekommendationer med permanenta jordvallar, förstärkta lastpallar placerade i vinkel och ett otal andra lösningar, men inget känns sådär särskilt realistiskt för en vanlig villa i ett packat villaområde. Dessutom är det så platt att jag i så fall måste konstruera denna vattenbarriär runt hela tomten, och det blir svårt tack vare att garagen är hopbyggda, stor del av framsidan är asfalterad osv.

Samtidigt känns det som att man borde kunna göra NÅNTING utöver att bara hålla tummarna och mumla en bön när väderleksrapporten kommer på. Några ideer om hur jag kan förbereda mig för syndafloden? ;)
 
Ett första förslag är att lägga denna fråga där den hör hemma. Byggnadsvård handlar ju om tidsenlig renovering och underhåll av äldre hus. Det handlar inte allmänt om "vård av byggnader".

/A
 
Och var hör den hemma?
 
"Vatten & avlopp" kanske?
 
Alko skrev:
Ett första förslag är att lägga denna fråga där den hör hemma. Byggnadsvård handlar ju om tidsenlig renovering och underhåll av äldre hus. Det handlar inte allmänt om "vård av byggnader".

/A
Är du här o klagar nu oxå på vart inläggen ska ligga :D
Är det inte bättre du blir moderator ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.