Har ni arbete? Hur ser planerna ut för framtida boende? Har ni barn? Går ekonmin ihop? Värdet på huset? Själv arbetar vi, planerar att flytta till lägenhet om 10-15 år då vår dotter är vuxen, huset vi har är värderat till ca; 2 milijoner lån på ca. 1 milijon vilket gör en månad kostnad ca 7000kr inkl. drift kostnader och försäkringar. Vi har tillsamansans en brutto inkomst på ca 52 000 kr, netto ca. 40 000 kr ingen skattreduktion. Om jag själv skulle vinna 2 milijoner skulle jag aktivit förvalta dessa d.v.s för enklat. Sätt en realistisk avkastnings nivå ex. 8 - 12 % /per år under den period ni tänker bo kvar i huset investera i fonder. Var nogranna med att följa räntan, om riksbanks räntan stiger mot 4-5% är det ett tecken på stigande priser och då kan det vara bra att säkra pengarna i ex. vissa räntepapper
 
Skogsbullen skrev:
Jag kan inte påstå att vår familj stämmer överens med ovanstående på alla sätt, men såhär har vi resonerat:

Vi har precis köpt vårt första hus, och om vi hade tagit pengarna för vår gamla bostad, alla våra sparpengar och sålt alla våra aktier och fonder så hade vi i princip kunnat köpa huset utan lån.

Vi valde istället att låna 85% (högsta bottenlån). Varför i herrans namn då, undrar väl vissa?

1. Vi vill ha kvar en buffert
2. Vi vill kunna renovera/bygga ut
3. En del av vårt kapital ligger i min aktieportfölj som jag har förvaltat själv i 20 år. I genomsnitt har den avkastat 13% nominellt, alltså ca 8-10% realt under denna 20-årsperiod. Jämfört med dagens låneränta på 1-1,5% känns det som ren vinst att ha pengarna i aktier.
4. Eller som bankmannen sa: "Ni kan ju alltid betala av lite mer på lånet om ni tycker att ni har för mycket pengar".

Det är möjligt att vi betalar tillbaka lite av lånet igen, men föst skall vi fundera igenom vårt behov av renovering/utbyggnad. Även en ränteuppgång skulle kunna vara en anledning att betala av lite mer framöver.
Nu börjar det rulla in en hel del intressanta inlägg (kanske tack vare gratisreklamen i mailutskicket som fler hittar hit ? :))

Det var lite detta jag var ute efter, att vinna 2 milj på lotto är rätt få förunnat, speciellt om man inte spelar :)
Men frågeställningen är ju ganska lika i en hel del andra fall - som ovan :)

Såklart det kan vara "skönt" att vara skuldfri, men jag resonerar också lite som en del ovan när det gäller amorteringar: Det är egentligen bara förnuftigt till en viss gräns.
Säg att huset man äger är värt 3 milj idag och man har 2 mkr i lån - då har man ju ca 67% belåning - tar man ned lånet med säg 800 kkr - så har man 40% belåning, och en rätt hygglig chans att lånen aldrig kommer överstiga värdet - iaf i hyfsat stabila regioner.

Och med de 1.2 mkr som man får "över" så räcker det kanske till att starta eget + ha en bra buffert. Eller gå ned på deltid och få mer tid för barnen i ett antal år. Betala av CSN och om man har andra krediter. Göra ngn juste renovering som man drömt om - kanske bygga den där gäststugan (friggeboden) som man tänkt på länge etc

Och visst är det nog skönt att vara helt lånefri när man blir pensionär, men å andra sidan vet man inget om situationen då - man kanske är både halt lytt och dement vid det laget :(

Lite på samma sätt kan man ju resonera om månatliga amorteringar ?
Dvs även om man inte har 2 miljoner så funderar man kanske över hur man skall göra med huslånen - skall man amortera agressivt, eller kanske lite mindre eller tom inte alls - men å andra sidan kunna spara undan pengar, kanske åka på ngn semester då och då osv

/K
 
Redigerat:
zootcase skrev:
Hade du sagt 50.000,- brutto. Ok jag ville svarat på din fråga.
Har du 50.000 netto är du inte ens i behov av vinsten. Du vill vara skuldfri på under 10 år om du vill utan dom extra pengarna, så din fråga är .......
Meningen var inte att ta ngn medellön - utan att ta i så att man klart kan klara lånen som dom är innan "vinsten" - för att ge förutsättningarna. Men det är intressant att höra vad man hade gjort om man har 50 k brutto också förstås :)

Med 50 netto så kan man troligen amortera 10kkr i månaden utan att försaka alltför mkt
så 2 miljoner skulle som du säger gå att amortera bort rätt fort - iaf på 15 år - återigen: OM man väljer att amortera...
/K
 
För att ge alla lite dåligt samvete... vad sägs om att skänka bort pengarna om man redan har tak över huvudet, och en ekonomi som går ihop?
 
Jag skänker ju bort hälften redan, räcker inte det? ;)
 
Farzan skrev:
Lustigt...vi har Nordea och har nästan fått tjata på dem för att få amortera...
Det här gäller kalkylen. ;)

(Vilket iofs är larvigt. Det spelar väl ingen roll om man ska klara 8% i ränta + 2% i amortering eller 10% i ränta...)
 
JanneL skrev:
Swedbank Framtidskonto Max där du kan binda pengarna allt mellan 3 månader till 5 år omfattas av den statliga insättningsgarantin.
Enligt Swedbank ja. Håller staten med om det?

Edit: Enligt -MH- ovan så, Ja.
 
Redigerat:
Intressant filosofisk fråga. Svaret beror väl helt på ens livssituation. Min fru ville att vi skulle amortera på lånet när vi lät bygga nytt hus för fyra år sedan. Jag ville absolut inte amortera (och så har det blivit). Jag tänker på att vi inte har några barn, vårt hus är väl värt dubbelt så mycket som lånet, vi jobbar båda heltid och har därmed bra marginaler. Vad har vi för glädje av att vara skuldfria med ett hus som är värt x miljoner när vi går till de sälla jaktmarkerna? Lev livet medan du kan tycker jag.
 
Milkshaken
Jag tror att vi skulle binda 1,0 mille, på ett långsiktigt sparkonto,,, (förhandla oss till bra ränta såklart, sen ha den andra insatt på ett servicekonto, där vi ökar på amorteringen och minskar åren,,, Sen dras pengarna varje månad till det...
Våra löner är nog medel tror jag, vi ligger på ca, 35.000:- Netto tillsammans.. Så våra löningar skulle gott räcka till renoveringar, resor mm.... kanske jag skulle öppna den lilla butiken jag har starka planer på...:)
 
JOW skrev:
Denna jämförelse med 1,5% ger att ingen skulle vilja amortera av lånet.
1,5% ger 2.500kr/månad
6% ger 10.000kr/månad det känns nog lite mer...
Hmm. När jag köpte mitt första hus var räntan över 14%. Kanske inte helt fel med en amortering på åtminstone halva beloppet.
Nu säger säkert någon att så hög ränta blir det aldrig igen.
Är man bara tillräckligt gammal har man lärt sig att historien alltid upprepar sig.
Men med en miljon på fickan skulle jag nog hitta på något kul OCKSÅ!
/Don
 
Vem fasiken har 1,5% i ränta?
och
vem fasiken har 50 papp rent i månaden?

Kan ni inte komma med liiiite normala siffror?

2 mille sätter man ju snart sprätt på, det är bara å välja.
 
Har läst alla inlägg, jätteintressant, verkligen! Men har ingen tänkt att lämna Norden? Flytta helt och hållet utomlands? Jag skulle sälja mitt nyombyggda villa vid sjön och satsa på något utomlands i sol och värme, gärna nere i södra Europa. Nu kan jag spanska, tyska, svenska, engelska och finska, så jag känner det vore kul att prova något helt nytt i livet. Både yrkesmässigt, men också boendemässigt. Jag är verkligen trött på denna nordiska vinterkyla just nu, nej, för all framtid!!!
Spara något till barnen? Haha! Jag har precis fått tre stycken upp i vuxen ålder. De har redan högre inkomster än mig själv trots min högskoleutbildning, de klarar sig bra utan mina pengar, lite självisk får man vara efter alla års slit att ge de allt i livet man inte fick själv.

Det andra seriösa alternativet vore att betala av en del av lånen och öka sparandet, så man hade rejält utrymme för räntehöjningar i framtiden.
 
"Det kan hända saker ganska snabbt, och en alltför stor andel av äldre pensionärer har många olika krämpor och sjukdomar - men visst mer pengar till arvet kan det förstås bli iaf - poängen är dock att även om man självklart skall fundera på framtiden så skall man inte spara sig till framtiden för mycket - det är inte säkert att man får uppleva den - och inte alls säkert att man är i samma fysiska och psykiska skick då som nu...
Så jag resonerar som så att jag hellre tar en resa utomlands nu, än eventuellt två st när jag är 70 - eller iaf lägger jag kanske helelr undan lite mer pengar till det än att binda dom i amorteringar. Jag har blivit alltför luttrad när jag sett släkt som blivit äldre - upp till pensionen brukar dom vara rätt pigga - sen efter 5-6 år går det tyvärr snabbt utför för alldeles för stor andel :(" skrev debattören (jag vet inte hur man klistrar)

Jag som jobbat inom vården nästan 30 år vet att detta är sant! Jag såg altför många med hjärtinfarkter och hjärnblödningar mm. De talade om sina planer i det kommande pensinärslivet som nu hade blivit förkrossade. Jag tänkte redan som ung att jag ska inte spara alltför mycket tills jag är gammal, varken i pengar eller i upplevelser, och så har jag levt mitt liv. Gör det du kan i dag, om morgondagen vet du inget om!
 
Hej alla

Jag reagerade på

"Låt oss säga att man är en vanlig familj med 50 kkr/mån netto"

50 papp i månaden efter skatt, med 2 inkomster. Det var väl ingen vanlig familj ?

annars bra med idéer vad man skall satsa sina 2 lotto miljoner.

;)
 
jag e nog kanske ute o cyklar nu men.
är inte utlånings ränta baserad på 30 dagars perioder ?
Är inte inlånings(spar) ränta baserad per 365 dagar ?
Så då måste det ju bli att man har en sparränta som ligger ungefär låneränta*12.1 = för att vinst skall uppstå .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.