Hej!

Jag funderar på att lägga parkett i ett rum som har ett golv som lutar. Lutningen beror på att huset att har satt sig en aning. Hur gör jag om jag vill göra golvet plant så att det inte lutar innan jag lägger parketten?
 
Hur mycket plats har du för att ev flytspackla?
 
Hur mycket lutar det? Är golvet jämnt för övrigt?
 
vi har inte fått tillträde till huset så jag kan inte mäta något. Jag skulle tro att golvet är plant men att det lutar. Antagligen inte så mycket, men tillräckligt för att det ska kännas.
 
Måste det bli helt rakt då? Om ja så är det flytspackel som gäller.

Bestämmer du dej för att lägga parketen och kan leva med lutningen så tänk på att det är viktigare än vänligt att den ligger flytande då.
 
Om det bara lutar lite så skulle jag självklart flyspackla! Lutar det kraftigt skulle jag inte köpa huset :D ...eller flyta alla golv. Jag skulel irritera mig mkt på lutande golv, o ännu mer om jag i efterhand ångrar mig när golvet redan ligger på plats. Vet ej vad flyspackel kostar men är det liten lutning så borde du komma undan billigare.
 
Är det svårt att flytspackla?
 
Vad är det under golvet som ligger där nu? Och vad är det för golv som ligger där nu?

Det är inte alls svårt att flytspackla. Du klarar det med instruktionerna som står på påsen.

Men du behöver undersöka ganska noggrant innan hur golvet lutar.
Det är en rekommenderar minsta tjocklek på spacklet vilket varierar beroende på vad det är för underlag och spackel. Så tänk på om den låga punkten ligger vid dörr tex.
 
Det ligger parkett där nu. Jag tänkte ta bort parketten. Antar att det är spånskiva under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.