Ska ha en vit färg till kök/hall, där kan det ju bli lite matos osv. trots fläkt. Är det någon som har erfarenhet av CapaSan från Caparol? En färg som på nåt sätt ska vara självrengörande. Men funkar det, är det nåt att ha, eller kostar den bara onödigt mycket? (vet iofs inte vad den kostar, men säkert mer än vanlig vit färg.)
 
Självrengörande färg? :S låter magiskt. Dunstar fett och matos från den?
 
Nu blev jag också nyfiken. Någon som vet mera än det som står på hemsidan?
 
Googlade lite på "fotokatalytisk självrengöring" vilket är den typ utav metod färgen ska rena med. Det jag fick fram var att aggregat som renar fotokatalytiskt producerar små mängder ozon genom joniserad strålning o.s.v. vet inte hur tillförlitliga källorna var men jag kan ju inte tänka mig att färgen strålar något. I mina öron låter det som en tv-shop produkt.
 
Det finns ju självrengörande ugnar, så varför inte färg på väggar? Självklart har en ugn en jäkla värme att ta till så det går ganska snabbt. Men en långsam process med solljus och andra ämnen i färgen kanske på nåt sätt kan bryta ner smuts/lukt? Tror ju inte det är bluff utan mer undrar om det är värt den extra kostnaden, eller om resultatet kanske inte är så imponerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.