Hej!

En kompis har hört att man kan måla betongväggarna i källaren med matt takfärg? Stämmer detta? Jag trodde man var tvungen att ha silicatfärg eller liknande i en källare?

Mvh

Tussen
 
mat takfärg ger det mest omtåliga ytan man kan tänka sej och jag tror inte det är ett bra val för källarvägar som behöver tåla stryk och rengöras /tvättas då och då. En tätt plastig färg flagnar snabbt och bubblar om man har litet fuktvandring i betongen. Och det har man oftast på vägg nere längst golvet. Man ser det inte så länge betongen är omålat och andas men efter målning med tätt färg kan problem dyka upp rätt snabbt.

Ja, silikatfärg är det bästa valet för en källare med betongväggar :). Färgen släpper ångan genom men stoppar vatten så man kan spola en vägg med en vattenslang utan att betongen under blir fuktig av det. Fukten från betongen ångar ut av rumsvärmen.
Priset för silikatfärg skrämmer många men den är dryg och håller i evigheter :). Jag skulle aldrig våga måla en källarvägg av betong med något annat. Det kostar bara några hundringar extra att slipa framtida problem.
gaia
 
gaia skrev:
mat takfärg ger det mest omtåliga ytan .............
På vilka grunder baserar du påståenden som att

"Färgen släpper ångan genom men stoppar vatten så man kan spola en vägg med en vattenslang utan att betongen under blir fuktig av det."

Silikatfärg är inget gore-tex material utan består av ett bindemedel som kallas kalivattenglas och är nästintill helt diffusionsöppet, vilket betyder att det suger åt sig lika mycket vatten som det släpper igenom. Dessutom är ingen silikatfärg på något sätt tåligare än takfärg. Tvärtom kan silikatfärg med tiden börja krita och det ska inte en takfärg göra.

Jag säger inte att en takfärg är bättre på en källarvägg, men inte ens en silikatfärg håller förevigt. Har man såpass mycket fukt i källaren att man behöver en helt diffusionsöppen färg så är det nog bättre att börja tänka på om man inte skulle ta och gräva runt huset och isolera grunden.

Har man däremot inga problem med fukt och ett relativt nybyggt hus så kan man lika gärna måla med vanlig väggfärg.
 
Man "kan" ju måla allting med vilken färg som helst. Men jag brukar använda färg som är till för just det materialet och platsen jag målar på.
Takfärg är utmärkt till att måla tak med men som gaia skriver direkt olämplig till källarväggar.
Källare är speciellt, snåla inte på den färgen utan följ gaia:s råd.
 
magnux skrev:
På vilka grunder baserar du påståenden som att

"Färgen släpper ångan genom men stoppar vatten så man kan spola en vägg med en vattenslang utan att betongen under blir fuktig av det."

Silikatfärg är inget gore-tex material utan består av ett bindemedel som kallas kalivattenglas och är nästintill helt diffusionsöppet, vilket betyder att det suger åt sig lika mycket vatten som det släpper igenom. Dessutom är ingen silikatfärg på något sätt tåligare än takfärg. Tvärtom kan silikatfärg med tiden börja krita och det ska inte en takfärg göra.
Jag är en vanlig amatör och ger aldrig råd jag inte själv testat.
Mina grunder: har målat min källare med silikatfärg . Har moderat fuktvandring i putsade betongväggar längst golvet som var skadade och reparerade med husfix,cement och all sorts spackel upreppade gånger samt målade med tätt färg.
Efter omputsning och silikatfärg är väggar torra och friska sen 2005.
Jag var själv tveksam om enbart dom enkla åtgärder skulle räcka. Nästa steg skulle bli omdränering men det slapp vi :).
Sök mer information hur fungerar en färg baserad på vattenglas för jag har ingen lust att förklara igen....
Färgen är så tålig så du måste slipa av den mekanisk på 1-3mm djup för att bli av med den. Enda nackdelen är att ingen vattenburen plastfärg fastnar på en riktig silikatfärg och silikatfärgen fastnar inte heller på en plastfärg. Den fastnar dock på all material som innehåller kalcium typ cement,gips.Moderna blandningar av silikatfärg är ofta modifierade med tillsatser som ger den något bättre vidhäftning men sämre "andning".
Jag har också spolat mina väggar och skurat med borste utan att skada dom.

Jag bara hoppas att du inte jobbar i en färgbutik :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.