Dannyboy>Var i landet bor ni? Vid under - 7 grader så är det ju ungefär 1 i verkningsgrad hos många luft/luft-pumpar. Men ändå märkligt med de siffrorna.
Hur mycket blåser den ut? Efter ett tag sätts inomhusdelen igen av damm och det är lite trixigt att få rent, jag fick köra med tryckluft för dammsugaren klarade det inte.
Hur sitter utedelen? Är den monterad i söder eller norrläge? Det där kan nog göra en del.

/Kent
 
Enligt kurva som medföljer bladet för E9DKE är COP på 2 vid -7. Vid -15 är den på 1,4.

Ska man lita på det eller ej är upp til en.

Mina förutsättningar är:
Utomhusdelen västerut med relativ mycket sol
Filtret dammsuger jag vart 3:de vecka. Blir rent o fint med Nilfisk KING.
Fläkten är på 1:an av 5.
Huset har NOLL isolering men shyssta u1.8 fönster.
 
Jag har inte värmepump själv men jag har sett att många menar att man måste dra upp fläkthastigheten för att få ut värmen i huset. Om din fläkt står på lägsta, sprider sig värmen verkligen i huset då?
 
Om man drar på fläkten blir det kalldrag på golvet typ.

Inomhusdelen övre tar in luft för att blåsa ut skön värme horisonellt<->nedåt.

Värmen stiger alltid uppåt och kylan finns där nere men när det cirkuleras friskt med kalla luften så känner man av den.

Ibland när jag stiger upp på morgonen trycker jag på POWER som betyder full fläkt i 28 grader på ca 5 min(den stänger av sig själv och återgår till de inst. man valt) och då puschas det värme i huset.

Jag har haft den i halv år ca. Har testat fram mig allt möjligt och bästa för mig är lägsta fläkt, luften lite riktad nedåt. Alla inkl 3 hundar blir nöjda. ::)
 
Mina data sedan 14 år tillbaka med luft/luftpump.
1992 förbrukade vi (småbarnsfamilj då) 26 000kw
Satte då in en Sanyo och fick ner förbrukningen till 19 000 kw året efter.
Denna funkade sedan felfritt i 10 år men förbrukningen ökade från år till år (slitage?) 2003 när den lade av hade vi en förbrukning på 21 500 kw. Var utan pump i två år förbrukningen då var 23 000 kw och 24 000kw. Har satt in en Panasonic E9DKE i januari i år och har ingen som helst koll på vad den har gjort för förbrukningen. Men den går tyst och fint och värmer bra i stora delar av huset. Men det är ingen primärkälla för värmen, elraddarna sitter kvar där de sitter.
rogge
 
Mitt problem är att jag eldar mindre nu när jag har pumpen så då blir förbrukningen större men det är självförvållat ;)
 
Coolman skrev
Enligt kurva som medföljer bladet för E9DKE är COP på 2 vid -7. Vid -15 är den på 1,4.
.
Till detta tillkommer ström för avfrostning som börjar redan vid plusgrader ute. Om man summerar strömförbrukning på vintern kan man lika bra köra med elektriska värmefläktar.
luft-luft värmepumpar fungerar utmärkt då det är varmt ute. (kylmöjligheten är dock bra året runt men tämligen dyr i drift på sommaren)
Är det någon som har TEFYMA-tabell hemma? Kolla då hur mycket energi som går åt för att tina vatten (du kan värma upp vattnet många grader för dessa pengar). :p
 
BAS skrev:
Till detta tillkommer ström för avfrostning som börjar redan vid plusgrader ute.  Om man summerar strömförbrukning på vintern kan man lika bra köra med elektriska värmefläktar.
Skulle du vilja utveckla det där lite mer. Vid vilken temperatur menar du att strömförbrukningen för avfrostningen blir så stor att värmepumpen inte ger någon besparing längre? Det låter som en överdrift, men jag vill gärna se dina siffror.
 
Mitt problem är att jag inte får ner värmen i källaren.
http://www.ventilationsbutiken.se/option,com_phpshop/page,shop.browse/category_id,12f00f22f224b03fb30dbc40c9c46000/
Allt går att lösa.
rogge
 
BAS skrev:
Är det någon som har TEFYMA-tabell hemma? Kolla då hur mycket energi som går åt för att tina vatten (du kan värma upp vattnet många grader för dessa pengar). :p
Dagens tankenöt: vad blir den teoretiska slutnotan när vatten går från gas->vätska->fast->vätska i värmepumpen jämfört med när avfrostning inte behövs (gas->vätska)

Här är ett diagram som visar elåtgången i vårt hus (y-axeln är aktuell förbrukningstakt i kWh/år). Den svarta kurvan är faktisk energiåtgång (hushållsel + tappvatten + värme). Den lila kurvan är teoretisk energiåtgång för uppvärmning (beräknad utifrån husets egenskaper och aktuell utetemperatur). Luftvärmepump installerad första veckan i Januari. Sen dess har det ofta varit 10-15 grader kallt.
 
  • el_diag.jpg
Onekligen en imponerande kurva. Läser jag den rätt kommer ni att spara ca 4000 kWh per år m.h.a. pumpen, stämmer det?

Vad gäller din tankenöt fattar jag nog inte poängen. Energimässigt är det ju i teorin ingen skillnad mellan gas->vätska och gas->vätska->fast fas->vätska, men i en värmepump får man ju ändå vissa förluster under processen, så någon energi drar nog avfrostningen ändå, eller hur?
 
Kolla effektberäkningar på http://www.comfortzone.se/ (under "Beskrivning CE50" klicka på "Effektberäkningar"). Det är en frånluftsvärmepump, men kondensering av vatten/avfrostningen borde fungera liknande i en luft-luftvp. Genom att vatten i luften kondenserar ut, erhålls energi, relativt mycket faktiskt! En del förlorar man igen pga av is måste töas bort. Energin gas->vätska är dock kvar på plus sidan. Visserliggen går värmepumpen inte så länge avfrostningen pågår, men energin som förbrukas då för att töa har man tidigare fått ur övergången vätska->fast (is).

När det är tydligt under null, så finns ingen vatten i luften, bortsett från eventuellt underkylt regn, snö som driver in i vpens utedel osv. Avfrostningen är nödvändig i större utsträkning just när det är något över null.
 
Hej.
Jag hittade min TEFYMA sid 101 i första upplagan.
Smälta 1 gr vatten kräver 334 joule
Värma 1 gr vatten 1 grad kräver 4,18 joule.

Energin som krävs att smälta 1 kg is skulle med andra ord kunna värma 1 liter vatten från 0 till 79,9 grader C. Avfrostningen är inte med i COP-beräkningen.
Det talas det ganska tyst om i alla braskande annonser om värmepumpar.


 
BAS skrev:
Energin som krävs att smälta 1 kg is skulle med andra ord kunna värma 1 liter vatten från 0 till 79,9 grader C. Avfrostningen är inte med i COP-beräkningen.
Det talas det ganska tyst om i alla braskande annonser om värmepumpar.
OK...
När du har fortsatt räkna och har en färdig uträkning som visar att man "lika gärna kan köra med elektriska värmefläktar" som du skrev i ditt förra inlägg kan du väl presentera den också!
 
Energin som krävs för att smälta isen har värmepumpen fått några minuter innan från luftfuktighetens fasövergånger gas->vätska->fast (undantag regn som driver in i utdelens värmeväxlare och fryser). Efter smältningen är energin ur fasövergången gas->vätska kvar på plussidan.

Jag vet inte hur tillverkarna exakt mäter COP som sedan visas i marknadsföringen. Men jag har svart att se hur beräkningen av energin som smälta isen är relevant för detta. Ett sätt är ju att mäter elförbrukningen (lätt) och samtidigt värmeeffekten som produceras i innedelen (svårare). En genomsnitt över en längre tid inkl. avfrostningsfaser borde göras. Om ni misstänker att tillverkarens värden refererar bara till tider utan avfrostningen, så kan man i princip själv mäter hur lång tid avfrostningar tar jämfört med full drift, och korrigerar tillverkarens (COP) värde motsvarande. Men som en "elektriska värmefläkt" blir min luftvärmepump då inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.