Hej!

Jag har påbörjat en renovering av vår ovanvåning och nu när jag kommit fram till takstolarna så hittade jag att en av takstolarna verkar vara angripen eller helt upprutten. Virket smulas helt i sönder när man tar i det. Hittade även något som jag tycker ser ut som larver, som visas på bilden.

Huset är från 1955 och när vi köpte det i somras gjordes en undersökning efter husbock men de hittade ingen, vad kan det i annars vara?

/Tack på förhand!
 
  • IMG_2755.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2763.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1 visar kokonger av humlemott, de finns ofta i springor och under skivor. Motten ser ut som mal, kanske lite större, gråspräckliga. De gör ingen större skada på huset eller timret men kokongerna sitter som fastklistrade och får slitas bort. Skada kan de däremot göra om de bosätter sig i textil, som fräts sönder. Så man ska försöka minimera dem.
På bild 2 tycker jag det ser ut som murket trä intill stenullsisolering - gammal skada???
 
Tack för svar.

Jag har inte kunnat se något läckage från taket(Om det nu skulle vara från en fuktskada.), men fukten kan kanske komma från väggen? Det stämmer att isoleringen har legat mot takstolen och yttervägg.
 
Kan ju vara så att isoleringen har dragit till sig fukt som den inte avgivit sedan? F ö finns det absolut dom här på forumet som är bättre på rötskador än jag..........
 
Jag tycker att den högra bilen är skrämmande lik hur det ser ut där vi har/har haft husbocksangrepp... Ser du några gångar i det där? Kan du ta en närbild?
 
När gjordes påsalningen?

Skadan är ju upptäckt och förstärkt sedan tidigare..?

Är orsaken ådgärdad så är ju faran över
 
Jag skulle också ta bild 2 som husbocksangrepp. Försäkringsbolaget ska nog ta en koll på det.
 
Instämmer när det gäller bild 2, det är ett husbocksangrepp.
 
Tänk på att förra ägaren kan bli ansvarig för detta om det är något han har vetat om men inte informerat dej.
 
bild 2 ser ut precis som vi hade det i vårt hus. Envis trägnagare var det den gången.
Enligt Anticimex så får man bara angrepp om virket är fuktskadat så det förmodligen så har du haft en fuktskada nångång.
 
Jag tyckte det såg ut som små hål i träet och kontaktade försäkringsbolaget igår, de ska skicka hit någon i nästa vecka som får kolla om det är skadedjur som orsakat det..
Tack för alla svar!
 
Eftersom det är syllen ligger ju envis trädgnagare närmare. Husbocken vill ha det varmt och torrt och trivs bäst i vindsbjälklaget...
 
Envisa trädgnagaren gillar väl värme den med? Den brukar vara som mest aktiv när temperaturen närmar sig eller passerar 30, gillar med andra ord sommarens fuktiga luftklimat, misstänkte den men det visade sig att det var humlor. Kanske låter konstigt att inte finna skillnaden tydligare men det var i grunden/bottensyllen och jag har inte möjlighet att kontinuerligt undersöka denna.
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.