Vad finns det för ansvar från konstruktören som gör K-ritningarna till en planerad nybyggnation. Finns det regler och avtal som dessa måste följa och hur kontrollerar jag detta som byggherre ?

Vid ett eventuellt fel i konstruktionen på huset vem bär då ansvaret ? Byggherren eller Konstruktionsfirman ?
 
  • Gilla
weyk
  • Laddar…
Konstruktören skall följa regelverken BBR och BKR.
Konstruktören skall självklar ta ansvaret för fel i handlingarna. Se till att han har en ansvarsförsäkring som täcker om det blir stora fel.

Byggherren har ansvaret för sin anlitade konstruktör gentemot myndigheterna eftersom man kan ju påverka vem man väljer att anlita. Konstruktören har sedan ett ansvar för vad de säljer i omfattning minst enligt konsumenttjänstlagen eller om man avtalat mer omfattande ansvar genom tex ABK09.
 
I många avtal brukar ansvarsförsäkringarna vara begränsade till kostnaden för just det jobbet.
Dvs beställer du konstruktionsjobb för 10ksek och firman gör fel och du får kostnader på 100ksek, får du tillbaka dina 10ksek från konstruktionsfirman.
 
magnu skrev:
I många avtal brukar ansvarsförsäkringarna vara begränsade till kostnaden för just det jobbet.
Dvs beställer du konstruktionsjobb för 10ksek och firman gör fel och du får kostnader på 100ksek, får du tillbaka dina 10ksek från konstruktionsfirman.
Min konsultansvarsförsäkring täcker fel som jag gör upp till ett maxbelopp på ca 4 milj kr, så det stämmer inte. Man är ansvarig för konsekvenserna för de fel man gör och det gäller då att man har en försäkring som täcker om man inte vill betala ur egen ficka.
 
Tyvärr finns det mindre seriösa konsulter som försöker få in i kontraktet att ersättningsbeloppet är begränsat till uppdragets storlek så se upp för sådana skrivningar i kontrakten!

Om kontraktet hänvisar till ABK09 utan inskränkningar är konsulten anvarig upp till 120 basbelopp.

/Ingenjören
 
Ok... Jag tolkar det som att jag även måste skriva avtal med konstruktören ? Kommer köra delad entreprenad där en arkitekt ritat huset och där nu en kontruktionsbyrå skall göra K-ritningarna..
 
carax skrev:
Ok... Jag tolkar det som att jag även måste skriva avtal med konstruktören ? Kommer köra delad entreprenad där en arkitekt ritat huset och där nu en kontruktionsbyrå skall göra K-ritningarna..
Självklart skall man ha skriftliga avtal med alla som man uppdrar att utföra arbeten, oavsett om det är ritningar eller snickeriarbeten!
Avtalen skall alltid minst innehålla pris, tider, omfattning, avtalsparter.
Sedan finns där mängder med andra saker som avtal br innehålla, men det orkar jag inte bena i nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.