Hej.
Har idag bestämt mig för bergvärme.
Hus på 75 kvm + lika stor källare. Option på att bygga ut 50 kvm.

170 meters borrhål
Nibe 1230 8 kw (COP 5,03)
Nibe extra VVB
Konvektorlement i källaren
Bortforsling av allt gammalt, inkoppling av nya grejor, injustering, sex års garanti.

Peng: 150000:-

Rimligt ?
 
Jag skulle då inte betala 150 000 i installation för att värma 75 kvm (källaren oinredd?) inte ens om du bygger ut till 125 kvm.
Hur lång återbetalningstid räknar du med?
 
Är detta hus helt utan isolering?


Några reflektioner:
Pumpstorlek och hål verkar passa tillsammans.

Pumpstorleken till ditt hus verkar vara i överkant (om du inte bor på nordpolen). Jag värmer dubbelt så mycket med en 7kw pump utan en minuts tillskott.

Har du redan beställt? Då vill du inte höra att priset kan tyckas vara i överkant. Kanske inte i överkant för dom prylar du får (extra vvb, bortforsling etc), men väldigt mycket pengar för att värma ditt hus. Tog du in fler offerter för att kolla prisläget?

 
Hoho, nä lite isolering har vi allt...
Treglasfönster och hela köret.
Huset är nu på 150 kvm, och kan växa till 200 kvm framöver, 250 om vi bygger med källaren vilket verkar vara troligt eftersom vi har kontakter i gräv & anläggningssektorn.

Källaren är inredd och lite för kall som det är nu, så därför bygger de ut systemet där nere för att höja tempen. När vi kört med olja har vi som mest nått 16-17 grader i källaren vintertid.
Vi har gjort av med 3 kubik olja på ett år.

Ändrar detta något, eller är jag lurad (igen)?
 
Jag lägger mig inte i hur lång återbetalnings tid du har, för det frågade du inte om.
Jag kör själv med extremt stor värmepump & är helnöjd med det.
jag tycker det låter som ett rimligt pris, om det är inklusive allt, eller tillkomer det foderrör & eldragninger m.m.?

Ni som tycker priset är högt har inte läst vad som ingår i priset!!!



i billigare offerter så brukar det tilkomma mycke saker så man hamnar ofta högt ialla fall.

jag skulle inte satsa på extärn elberedare som det verkar som att du ska ha i serie med värmepumpens beredare.
köp iställer en Nibe VPA 300/200
Detta är en extär dubbelmantlad varmvattenberedare på 300liter.

men då får du köpa en 1130 istället för 1230 det är samma pump, men den har inte inbyggd beredare.
 
haddirajan skrev:
Hoho, nä lite isolering har vi allt...
Treglasfönster och hela köret.
Huset är nu på 150 kvm, och kan växa till 200 kvm framöver, 250 om vi bygger med källaren vilket verkar vara troligt eftersom vi har kontakter i gräv & anläggningssektorn.

Källaren är inredd och lite för kall som det är nu, så därför bygger de ut systemet där nere för att höja tempen. När vi kört med olja har vi som mest nått 16-17 grader i källaren vintertid.
Vi har gjort av med 3 kubik olja på ett år.

Ändrar detta något, eller är jag lurad (igen)?
Ok, 250kvm, jag tänkte i banorna 2x75..... En "sjua" räcker för mig till att värma denna normalisolerade yta, men 1kw till är ju inte så mycket att bråka om - det blir några procents extra täckningsgrad och hålet blir 3-4kSEk dyrare - inte mycket att bråka om.

 
Nibes nya 1230 8 KW är ungefär samma storlek (lite mindre) som gamla 1215 7 kw, så pumpen är nog lagom.

1215 7kw: 8,8/7,1kW (vid 35/55 graders framledning)
1230 8kw: 8,2/7,0kW (vid 35/55 graders framledning)

(Nibe har gjort om sina modellbeteckningar för att mer efterlikna konkurrenternas som betecknar modellerna efter kW vid 35 grader. Nibes beteckningar överensstämde tidigare vid antalet kW vid 55 grader)
 
CarMan skrev:
eller tillkomer det foderrör & eldragninger m.m.?

Ni som tycker priset är högt har inte läst vad som ingår i priset!!!
Det är totalpriset för:
1, borrning 170meter (ca 140 meter aktivt borrdjup)
2, inkoppling av alla nya delar, el, rörmokare etc.
3, bortforsling av oljepanna & tank
4, konvektorelement monterat i källarens badrum
5, värmepumpsackumulator på 300 liter (tror jag det var).
6, Nibe 1230 8 Kw
7, nytt expansionskärl då vi har öppet system nu
8, Foderör beräknat på 30 meter (Brunnsarkivet angav 13 meters jorddjup, men leverantören lägger på ca 20 meter till ifall det är dåligt berg, är det mindre så är det till vår favör)

Det är totalentreprenad från en & samma firma, sex års garanti på hela anläggningen.
Mycket svammel var det, men han skulle skicka över offerten så först då kan jag se vilka burkar han räknade på.
 
Jag tycker det låter som ett bra pris !
men 140m aktivt djup är kanske i klenaste laget, lite beroende på vilken bergart du har. Vet du vilken berg art det är?
Vad har dom räknat på för in temp på KB?


Det där med 300liters acumulaator & en 1230 skulle jag vilja ha mer info om.
ska du ha den som vvb?
vad heter modellen?
du har ju en vvb inbygd i 1230
 
Jag vet inte vad de har räknat på, men han lade på tio meter aktivt borrhål för denna pumpen, jämfört med Fighter 1215-7 Kw.

Vattentanken är till för att vi har bubbelbad och behöver störttömma systemet på 450 liter 37 gradigt vatten.
Modellen vet jag inte ännu, jag får återkomma när offerten ligger på bordet...
 
9 kw pump och ingen extra vvb, 175 meter borrhål, allt gammalt bortforslat och all inkoppling inkluderad, grävning för slangar i trädgården m m; 130 000:- inkl moms. Så priset verkar väl rätt ok. :D
 
haddirajan skrev:
Jag vet inte vad de har räknat på, men han lade på tio meter aktivt borrhål för denna pumpen, jämfört med Fighter 1215-7 Kw.

Vattentanken är till för att vi har bubbelbad och behöver störttömma systemet på 450 liter 37 gradigt vatten.
Modellen vet jag inte ännu, jag får återkomma när offerten ligger på bordet...
om du tittar i offerten så bör det stå vad dom räknat på, har du otur så har dom räknat på en in temp på kb på -2 grader & en rums temp på 20 grader & om du vill ha varmare än så så eller om du jämför ditt cop med vad tillverkaren anger så blir du besviken & märker att kalkylen inte håller.
hur varmt har ni hemma, kolla så dom räknat på din inne tamp & så att dom räkmat på kb-in på 0 grader eller mer.
kalt borhål ger låg verkningsgrad, ett djupare hål ger varmare borhål.

jag tycker fortfarande att du ska ha en värmepump utan vvb & sen ha en VPA 300/200 bradvid !!!
kolla upp detta inan du bestämer dig, det är dyrt att ångra sig om ett år !
 
Med en Fighter 1130 och vpa 300/200 skall du kunna få ut över 500 l 37°-gt varmvatten (utan elpatron). Med 1230 och VPA 300/200 blir det över 800 liter 37° vatten.
 
Jag kan ha fel, men tror att ROT-avdraget gäller till sista juni och i så fall får du tillbaka 7000 - 8000 kr. Priset tycker jag är helt OK. Har själv Nibe fighter 1215 (116000kr med allt, bortforsling av gamla grejor etc.) och är helt nöjd. ;)
 
Chao-Li skrev:
Jag kan ha fel, men tror att ROT-avdraget gäller till sista juni och i så fall får du tillbaka 7000 - 8000 kr. Priset tycker jag är helt OK. Har själv Nibe fighter 1215 (116000kr med allt, bortforsling av gamla grejor etc.) och är helt nöjd. ;)
Fast du hade kanske inte 30m foder rör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.