Vi har det ungefär så. Vi har ett lån från mina föräldrar som står för insatsen och sen står bostadslånet från banken på oss. Våra papper som vi skriver med mina föräldar är att om huset säljs eller vid separation (och om det händer kommer huset att säljas) så ska lånet omedelbart betalas tillbaka. Övrigt delas mellan mig och min sambo.

Sedan ska vi skriva ytterligare ett avtal mellan mig och min sambo att om mina föräldrar skulle gå bort (vilket skulle innebära att lånet kvittas mot en del av mitt arv) så kommer ungefär samma sak att gälla där. D.v.s. när huset då säljs så kommer först lånet från banken att betalas tillbaka, sedan får jag ut den summa som är mitt arv och resten (om det är något kvar) delar vi lika på. Om det blir en förlust så blir det jag som får mindre arv och det tycker inte jag känns speciellt betungande, jag har ju inte direkt slitit för att få ihop de pengarna.

Kostnaderna fördelas 50/50.
 
Inga andra förslag eller tips?
 
Hmm, jag kan bara dra parallell till mig själv och min situation.

När jag och föredetta sambon gjorde slut stod vi för 50/50 var av huset och på lånen dock så betalade jag 100% på allt vad som hette hus.

Det vi gjorde när vi separerade var att jag fick hennes halva av huset och hon fick dom möblerna hon ville ha.

Men så var vi ändå någorlunda vänner när vi separerade pga at vi har en son ihop och inte såg någon anledning till att bråka om något.


Det kan måhända ha varit en oerhört enkel och smärtfri uppdelning av saker och ting.


Jag tycker att ni ska komma överens om hur ni ska fördela upp saker och ting vid tillfälle att förhållandet skulle ta slut. Inte för att man planerar för något sådant, men ett samboavtal är alltid bra att uppföra!
 
När vi köpte vårt radhus, och jag gick in med insatsen, smt löste lite småkrediter åt min sambo, så skrev vi ett avtal vid sidan om, att jag vid en ev. försäljning skall få tillbaka dessa pengar - resten delar vi lika.
Jag skrev dessutom ett tillägg om att jag inte komemr kräva tillbaka pengarna om vi efter en försäljning inte får ut pengar för att täcka lånen - detta för att inte riskera att skuldbelägga min sambo ytterligare isf.

/K
 
klaskarlsson skrev:
När vi köpte vårt radhus, och jag gick in med insatsen, smt löste lite småkrediter åt min sambo, så skrev vi ett avtal vid sidan om, att jag vid en ev. försäljning skall få tillbaka dessa pengar - resten delar vi lika.
Jag skrev dessutom ett tillägg om att jag inte komemr kräva tillbaka pengarna om vi efter en försäljning inte får ut pengar för att täcka lånen - detta för att inte riskera att skuldbelägga min sambo ytterligare isf.

/K
Snällt. Det ligger nåt i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.