Jag ska lägga nya avloppsrör för dusch, VC och tvättställ.
Avloppet går ca 8 m sluttande i trossbotten för att sedan gå rakt ner i källaren och vidare ut till minireningsverk.
Min fråga är gällande avluftningen.
Jag har i tvättstället under vattenlåset en liten (40 mm) vaccumventil från Faluplast.
Har problem med att dra upp ett avluftningsrör upp genom nock.
Frågan är hur kommer system att funka, med VC, duschen?
Alt, kan en vaccumventil på 110 mm hjälpa i källaren?
 
Har du någon avluftning över yttertak, minst en ska du ha för att få det hela att fungera ordentligt.

/Nacka Rörisen
 
Nä. 40 räcker absolut inte.
Dessutom ska ventilen sitta ovanför högst placerade vattenspegeln.
 
Tnx Tack för svar
Skulle en 70 vaccumventil från purex fungera, dragen högre än vc åp vinden.Ansluter ca 2 m från VC på 70 rör och upp.
/Göran
 
Staffans2000
Det går nog alldeles utmærkt.

Sjælv har jag min badrumsavloppsluftare, och tillika husets enda avluftare, kopplad till 110stammen, efter badrummet. Luftaren ær ett kort 75rør som mynnar ut i en 50mm. backventil en dm. ovanfør golvet.
Eftersom min løsning har fungerat i femton år utan ett enda "rapande" från något vattenlås, kommer din sannorlikt också att gøra det.

Det hær med avlopp ær inte særdeles komplicerat - Exempelsvis har jag mitt køks, och kællardassavlopp kopplade på varsin egen stam utan någon luftning øverhuvud taget . Æven de fungerar utan problem.

Med gængande och krøkande hælsningar: staffan
 
Tvärtom så är undermålig avloppsventilation en vanlig felkälla vid nyproduktion. Jag håller i dagsläget på med 2 utredningar ang just det.
Så att säga att det funkar nog är inte seriöst, Kan göra det, Eller inte.
 
Du ska inte använda någon vakumventil alls ,ventilationen är till för att säkerställa syre till avloppet ,vilket inte är möjligt med vakumventil
 
Mikael_L
renoverarn skrev:
Du ska inte använda någon vakumventil alls ,ventilationen är till för att säkerställa syre till avloppet ,vilket inte är möjligt med vakumventil
Ja detta gäller ju inte vid kommunalt avlopp ...

Vid trekammarbrunn så kan det kanske vara så. TS har alltså minireningsverk, det är kanske viktigt med syresättning där. Jag har ingen aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.