Håller på att bygga ett hus och betongentreprenaden har i veckan gjutit grundplattan. Vid fyllningen av formen var det cirka 4 minusgrader och det var denna temperatur under ungefär 24 timmar innan det blev kallare, ner till -16 grader. Efter gjutningen började det snöa men snön la sig inte på plattan till en början pga värmeutvecklingen antar jag. Jag ställer mig frågande till hur bra/dåligt det är med snö på nygjuten betong samt mkt kall väderlek under härdningen? Trots intensivt snöande nu under 24 timmar är det bara ett tunt snötäcke på plattan. Kan det bero på värmeutvecklingen i plattan? På ytan är det is och jag har läst att hållfastheten kan äventyras om betongen fryser. De har inte täckt plattan med något isolermaterial vilket jag läst att det bör vara. Kan man göra såhär? Har läst att det finns tillsatser (Sodium Nitrate) som man tillsätter för att sänka fryspunkten, detta medel är dock tydligen korrosivt. Man undrar ju då hur det fungerar ihop med armeringen? Plattan är pålad dessutom.

Antagligen vet gubbarna vad de gör men jag skulle gärne få lite feedback från någon kunnig grundläggare här på forat om vilka metoder man skall använda. Att ytan fryser kanske är mindre noga så länge inte betongen fryser inuti?
:O
 
Betongen måste få upp en hållfasthet av minst 5Mpa innan den får tillåtas att frysa. Fryser betongen innan 5Mpa ändras bindningen från cementen permanent till det sämre. Efter det gör det inget om den fryser, men du får givetvis ingen hållfasthet tillväxt så länge betongen är frusen.

Däremot är det inte bra att det tillåts snöa på plattan. De luftporer som finns i betongen som ska skydda mot sönderfrysning fylls med vatten från smält snö och den riskerar sedan att spricka.

Kolla ytan på betongen, ser man ett mönster av iskristaller i ytan så är det i princip kört, redan innan dessa mönster uppkommer har betongens egenskaper försämrats mycket.

Betongarbetarna skall ha mätt temperaturen på plattan kontinuerligt och protokollfört mognadstillväxten av betongen. Det är ett absolut krav att dessa mätningar görs hela tiden fram till att betongen har en hållfasthet på 5Mpa.
 
Känns inte bra, betong "fryser" vid +5 grader har jag för mig?
Skulle vara intressant att höra mer ifrån någon med mer kunskap...
Edit: jhenrikj hann före...
 
Redigerat:
Citat från www.betong.se http://www.betong.se/Page101.aspx
För tunna konstruktioner är det
rimligt att betong med normala »husbyggnadsdimensioner
« alltid täcks med exempelvis
10 mm cellplast (»liggunderlag«)
under den så kallade »betongvintern«, se
även nedan. Begreppet »betongvinter« gäller principiellt
redan när omgivningstemperaturen
sjunker under + 10 grader eftersom
tunna konstruktionsdelar snabbt avkyles
till omgivningstemperatur.
Tidig isolering direkt efter utläggning
av betongmassa minskar tiden fram till
tillstyvnande och är därför positivt med
avseende på tidig plastisk uppsprickning.
Om ytor skall efterbearbetas (brädrivning
och/eller stålglättning) är det mycket
viktigt att isolera direkt efter utläggning,
efter bearbetningen återplaceras isoleringen.
Detta arbetssätt innebär att väntetiden
kortas avsevärt och att hållfasthetstillväxten
blir mer gynnsam.
Vid utförande under den kalla årstiden
måste man på arbetsplatsen alltid
tänka på hur särskilt utsatta partier skall
hanteras under gjutningsarbetet. Detta
gäller exempelvis hörn och områden mot
tidigare gjutna konstruktioner, hörn i övrigt,
områden där armeringsjärn verkar
som kylfl änsar med mera. Sådana partier
hanteras normalt med täckning, intäckning
eller lokal värmning.
 
Redigerat:
Eftersom jag jag brukar ha fel på det mesta så är det väl få som tror mig den här gången heller ;=). Men betong råkar vara det jag sysslar med dagligen och jag har alla certifikationsutbildningar man kan ha inom tillverkning av prefabricerade betongelement, så den här gången känns det som om jag vet vad jag talar om. Sen är det inte riktigt samma sak när det gäller platsgjutna konstruktioner men själva materialet betong är samma.
 
Det känns som du har koll på läget jhenrikj!
Jag känner igen ditt resonemang ifrån olika andra källor...
 
Vet varken vad lättpress eller kockoverk är för något. Fick dock reda på att betongen värmts till +20 vid leverans. Vet du hur man mäter att rätt hållfasthet uppnåts så här efteråt. Plattan är ju iallafall hård (Även om det kanske är pga att den är frusen). Man vill ju inte att plattan skall knäckas om 10 år, och eftersom den dessutom är pålad så ställs väl extra krav på hållf.
 
Badger67 skrev:
Vet varken vad lättpress eller kockoverk är för något. Fick dock reda på att betongen värmts till +20 vid leverans. Vet du hur man mäter att rätt hållfasthet uppnåts så här efteråt. Plattan är ju iallafall hård (Även om det kanske är pga att den är frusen). Man vill ju inte att plattan skall knäckas om 10 år, och eftersom den dessutom är pålad så ställs väl extra krav på hållf.
Enda sättet att kontrollera hållfastheten nu är att borra ur en cylinder och provtrycka den. Det är därför temperaturmätningar skall göras kontinuerligt för att man skall kunna räkna ut hållfastheten. Varje cementsort har kurvor och omvandlingstabeller för varje hållfasthetsklass, genom att mäta temperaturen kan man se hur mycket tillväxten har varit under hela processen. Under 0 grader sker ingen mognadstillväxt.

Att plattan är hård innebär ju inte alls att den har den hållfasthet den borde ha. Den kan ha härdat lite, men kommer kanske att gå sönder vid tryckbelastning.

Att uppnå 5Mpa tar vid 20*C 13,9 timmar med Byggcement C32/40. Eftersom jag inte jobbar utomhus har jag faktiskt ingen aning om hur snabbt temperaturen sänks i betongen, vi kan ja ta ett rent teoretiskt exempel...

Betongen var 20*C vid leverans. Vi gissar hej vilt på att den förlorar 1*C per timme, så 20 timmar senare är den alltså nollgradig. Det motsvarar 10,86h (lång uträkning) vid konstant temperatur 20*C och vi har alltså inte uppnått 5Mpa om vi använder byggcement och C32/40.

Det här är inte menat att skrämmas på något sätt, bara visa hur matematiken fungerar lite grann och varför det är då viktigt att kontrollera temperaturen hela tiden. Mitt antagande om hur snabbt betongen kyls ner är som sagt en ren och helt okvalificerad gissning.
 
Om studsmätning...

Metoden är inte avsedd att ersätta hållfasthetsprovning av betong. Betongens hållfasthet kan
emellertid skattas grovt med hjälp av metoden under förutsättning att värdena har kalibrerats
mot betong med samma sammansättning som det objekt, vars hållfasthet skall skattas
 
jhenrikj skrev:
Enda sättet att kontrollera hållfastheten nu är att borra ur en cylinder och provtrycka den. Det är därför temperaturmätningar skall göras kontinuerligt för att man skall kunna räkna ut hållfastheten. Varje cementsort har kurvor och omvandlingstabeller för varje hållfasthetsklass, genom att mäta temperaturen kan man se hur mycket tillväxten har varit under hela processen. Under 0 grader sker ingen mognadstillväxt.

Att plattan är hård innebär ju inte alls att den har den hållfasthet den borde ha. Den kan ha härdat lite, men kommer kanske att gå sönder vid tryckbelastning.

Att uppnå 5Mpa tar vid 20*C 13,9 timmar med Byggcement C32/40. Eftersom jag inte jobbar utomhus har jag faktiskt ingen aning om hur snabbt temperaturen sänks i betongen, vi kan ja ta ett rent teoretiskt exempel...

Betongen var 20*C vid leverans. Vi gissar hej vilt på att den förlorar 1*C per timme, så 20 timmar senare är den alltså nollgradig. Det motsvarar 10,86h (lång uträkning) vid konstant temperatur 20*C och vi har alltså inte uppnått 5Mpa om vi använder byggcement och C32/40.

Det här är inte menat att skrämmas på något sätt, bara visa hur matematiken fungerar lite grann och varför det är då viktigt att kontrollera temperaturen hela tiden. Mitt antagande om hur snabbt betongen kyls ner är som sagt en ren och helt okvalificerad gissning.
Temperatursänkningen du nämner är ju utan att räkna med den egenutvecklade värmen i betongen under bränningen. Eftersom formen är isolerad så sker ju avkylningen bara från ytan. Troligen är det bara ytan som tagit skada och det kan man ju spackla upp. Jag skulle dock vilja ha ett "kvitto" på att hållfastheten är OK. Det är ju det jag har min kvalitetsansvarige till: Att tillse att det finns metoder för att säkerställa kvaliteten.
 
Det tar väldigt många timmar innan du har nån värmeutveckling i betongen. När vi river form på våra väggar har vi en hållfasthet på 15Mpa (vi gjuter med snabbhärdande cement) och då är inte värmeutvecklingen märkbar, den kommer först senare. Så du får ingen hjälp av den värmen när det gäller att klara av 5Mpa gränsen innan frysning.
 
OK tack för svaren. Jag får be min KA att han tar fram protokollen. Här är bilder på bygget förövrigt: http://ahusdalaro.blogg.se/

Huset restes idag, i regn förstås. Står nercabbat inatt, hoppas att det inte blir mer regn. De lyckades pricka in sämsta dagen tror jag. Luftfuktigheten gick från 85% till 100% under tiden. Får nog bli lite fuktmätningar också och byte av isolering osv. q(;^;)p

Fattar inte varför man inte kan skjuta på resningen, nästa vecka ser ut att bli sol from tisdag tex, hade passat bättre eller.
 
F
Hej

Jag har kikat på ditt bygge snett uppifrån. Ser stort ut, platta på 250-260m2?. Det var nån där och sopade bort snön från voterna på lördagen, dan efter gjutning, funderade på vad syftet med det var? Det var då ca15 grader kallt.

När jag gjöt så var det första veckan med varm vinterbetong. Jag hade en ganska avancerad (jaja) självbärande valvgjutning så jag hade najat fast 3-4 tempgivare. Det var 5+ när jag gjöt och den 20 gradiga betongen visade sig bara vara runt 15 grader..... Jag fick tillbaka pengarna för vintertillägget.

Framåt kvällen kröp tempen ner mot nollan och jag blev nervös att jag inte skulle få upp värmen så jag täckte hela plattan med 10cm cellplast som jag senare skulle ha till garageplattan.

Ganska slugt med ett dike i bakkant på tomten för att ta vatten uppifrån, det är rejält surt där nere. Om du dränerar bort det till "krondiket" på andra sidan vägen så får du säkert torrt och fint.
 
OM du mätte tempen i betongen skulle då vara intressant att se hur tempkurvan såg ut under de försat två dygnen. Ang min platta så tror jag nog inte det är någon fara men jag retar mig på att jag inte får reda på vilken egenkontroll som använts. Svaren jag får är "ingen fara" eller "de vet vad de gör". Det finns ett simuleringsprogram som heter HETT97, det kan man använda för att säkerställa att man uppnår 5MPa innan det föreligger risk för frysning. Alternativt (ännu bättre) att göra som du dvs mäta tempen i plattan. Att man gjuter på vintern är inget konstigt i sig har jag förstått.

Eftersom jag pålat grunden vill jag ju att betongen skall ha full hållfasthet, jag vill ju inte ha upp en påle genom vardagsrumsgolvet om 10 år!

Japp, dräneringen är riktigt bra, den är ordentligt gjord. Ska över vägen till diket oxå.
 
F
Badger67 skrev:
OM du mätte tempen i betongen skulle då vara intressant att se hur tempkurvan såg ut under de försat två dygnen. Ang min platta så tror jag nog inte det är någon fara men jag retar mig på att jag inte får reda på vilken egenkontroll som använts. Svaren jag får är "ingen fara" eller "de vet vad de gör". Det finns ett simuleringsprogram som heter HETT97, det kan man använda för att säkerställa att man uppnår 5MPa innan det föreligger risk för frysning. Alternativt (ännu bättre) att göra som du dvs mäta tempen i plattan. Att man gjuter på vintern är inget konstigt i sig har jag förstått.

Eftersom jag pålat grunden vill jag ju att betongen skall ha full hållfasthet, jag vill ju inte ha upp en påle genom vardagsrumsgolvet om 10 år!

Japp, dräneringen är riktigt bra, den är ordentligt gjord. Ska över vägen till diket oxå.
Jag har inga kurvor, har eventuellt några siffror nerskrivna nånstans. Det jag inte helt oväntat konstaterade var att tempen i den 20cm tjocka valvdelen var mycket högre än i 10 cm plattan. Om jag inte minns fel så var det temperaturer på ca 30 grader eller nåt sånt.

Jag pratade med min far. Han har klass 1 behörighet och har jobbat mycket med gjutning av tex broar både som entreprenör och som beställare. Han hade svårt att köpa det faktum att plattan låg oisolerad ett dygn efter gjutning med 15 minusgrader.

Vad säger din kvalitetsansvariga? Ifrågasätter din kvalitetsansvariga utförandet så är det ju entreprenörens sak att visa att det är korrekt utfört med nån form av dokumenterad egenkontroll.

Det känns lite klumpigt. Hade dom dragit på en tunn pressening och lite cellplast eller låtit naturen ha sin gång med ett isolerande snötäcke så hade det antagligen varit OK. Kompl. med ett par ingjutna tempgivare för en bra egenkontroll för att vara säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.