15 688 läst · 7 svar
16k läst
7 svar
Problem med Siemens frys
Hej,
Jag har problem med en Siemens frys. Den tappade kylan efter nästan precis ett år. Deras service konstaterade att kompressorn var sönder och vi fick den utbytt.
Nu har det gått nästan exakt ett år till och frysen tappar kylan igen, alltså troligtvis samma fel.
1. Vi är fortfarande inom garantin på 2 år och de kanske löser problemet på samma sätt (byter ut kompressorn). Men vad händer nästa gång, d.v.s. får man ny garantitid för varje kompressor?
2. Jag tror att det är något fel på skåpet som gör att kompressorn går sönder efter ett tag och jag ska påpeka det. Men vad kan det vara för fel? Läcker det (isobutan)?
Tips på vad jag kan/bör göra?
Mvh
/L
Jag har problem med en Siemens frys. Den tappade kylan efter nästan precis ett år. Deras service konstaterade att kompressorn var sönder och vi fick den utbytt.
Nu har det gått nästan exakt ett år till och frysen tappar kylan igen, alltså troligtvis samma fel.
1. Vi är fortfarande inom garantin på 2 år och de kanske löser problemet på samma sätt (byter ut kompressorn). Men vad händer nästa gång, d.v.s. får man ny garantitid för varje kompressor?
2. Jag tror att det är något fel på skåpet som gör att kompressorn går sönder efter ett tag och jag ska påpeka det. Men vad kan det vara för fel? Läcker det (isobutan)?
Tips på vad jag kan/bör göra?
Mvh
/L
Det var kompressorn som gått igen. Men tydligen så byter de inte kompressor mer än en gång p.g.a. risken för slagg i rören. Så vi ska få nytt skåp men då uppstår ett nytt problem.
Det är designskillnad på skåpen och då matchar frysen inte kylen. Men de vill inte byta ut kylen, däremot kan de tänkas ge ca 20% rabatt på ny matchande kyl.
Någon som vet om det finns riktlinjer för detta och vart man kan vända sig? Konsumentombudsmannen? Kanske försäkringsbolaget kan täcka det eller byggherren (Skanska).
/L
Det är designskillnad på skåpen och då matchar frysen inte kylen. Men de vill inte byta ut kylen, däremot kan de tänkas ge ca 20% rabatt på ny matchande kyl.
Någon som vet om det finns riktlinjer för detta och vart man kan vända sig? Konsumentombudsmannen? Kanske försäkringsbolaget kan täcka det eller byggherren (Skanska).
/L
Lycka till. Kompresssorn till vår side-by-side (Siemens) höll i 22 mån. Tyvärr hade vi bara ett års garanti (tretti.se) så vi ligger i tvist om att få det klassad som ursprungligt fel enligt konsumentköplagen. Det går sådär kan jag säga....
Liknande trådar
-
Problem med Siemens induktionshäll
Vitvaror -
Husqvarna frys problem med isdispenser
Vitvaror -
Har en siemens inbyggnadsugn står och blinkar båda ungalamporna. Displayen helt död ser då ingen felkod eller något annat vägledande i problemet.
Kök -
Siemens frys blir för varm, möjligt fel på baksidan?
Vitvaror -
Varför piper min siemens-frys?
Vitvaror