hej

jag har ett mockfjärdshus från 1972 där bjälklaget är en modul av 22mm råspont på över och undersida med ca 25cm spån i. allt detta hänger ihop med stående masonit cc 20 (bifogar bild)

nu är jag i full fart med en totalrenovering av badrum och försöker hitta en lösning för att klinkern på golvet inte ska spricka

är det någon här som har klinkrat denna typ av golv?

hur är det idag med att hellimma skivor mot golvet, tex minerit alt våtrumsskiva?

/Gustav
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Armerings nät och flytspackla minst 12 mm lägsta punkten.
 
Vilken är spännvidden för balkarna?

BKR har ett krav på maximal nedböjning vid 1000N punktlast.

Mät upp svikten på något sätt med 100kg vikt. Kanske mha snöre linjal och att man ställer sig precis vid linjalen och ser hur mycket det sjunker.
 
Är det nuvarande golvet 60 cc mellan reglarna så räcker det med armerings nät och flytspackel minst 12 mm lägsta punkten
 
alltså saken är det inte finns några balkar, bjälklaget bär upp sig själv med masoniten som är limmad & nerfräst cc 20...


men jag ska helt klart testa att tryckbelasta!
återkommer med resultat...
 
Hej Graan, som du kanske läst i en annan tråd så har jag också ett Elementhus från Mockfjärd.

När jag byggde om badrummet på ovanvåningen lag jag 22 mm golvspånskiva ovanpå befintlig spont och därefter flytspacklade jag. Golvet är nu hur stabilt som helst och det finns inte en minsta antydan till att fogarna skulle spricka. Jag la till och med fog istället för silikon i skarven mellan vägg och golv och än så länge håller till och med det.

Konstruktionen med stående masonit är väldigt stabil. Styvar man upp golvet med masonit eller gips + flytspackel så ska det nog vara hur lugnt som helst.
 
skönt att höra att det fungerat, våra hus är ju en aningen annorlunda :)

jag lånade min svärmor för att mäta svikten ( 1XXkg ) och kunde inte uppmäta någon svikt när hon stog på tå mitt i rummet!

min tanke är att hellimma minerit på golvet och sedan nät, värmekabel & spackel
då tror jag att det kommer att hålla!

tack så mycket för snabba svar!
 
Redigerat:
@Graan

Hur gick det med badrumsrenoveringen, blev det mineritskivor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.