Hej!

Vi har målat ny färg på gammal tapet. Jag tycker nu att rummet lukar lite unket på något vis. Troligen är det lukt från tapeten. Går detta att vädra ur? Det har gått tre månader nu men det lukar fortfarande i rummet så fort dörren står stängd. Eller vad gör man?

Tacksam för kloka råd!

MVH
Tussen
 
Alla stängda rum kan lukta unket. En bra lösning är att förbättra ventilation.
gaia
 
lukter är svårt att bli av med.. om de förra ägarna har rökt osv.. vet folk som renoverat och satt in gamla stalldörrar som de slipat och behandlat och sedan målat men lukten försvinner ej!
jag hade rivit ner innerbeklädnad och försäkrat mig om att allt material i väggen är tort och fint.sedan klätt med enkel gips , spackla skarvar och måla. det hade inte blivit så dyrt samtidigt VET man hur läget är.
 
Som jag förstår det har lukten uppkommit efter att ni målat?

Isåfall låter det ju mer som att färgen vore dålig. Lite mer info vore uppskattat. Annars kan vi gissa i evighet.
 
Det var riktigt gamla tapeter på väggen. Någon sorts strukturtapet. Färgen är nyköpt på ett stort byggvaruhus. Det är lite svårt att säga att lukten uppkom efter vi målade eftersom vi inte bodde i huset före målningen. Men jag tror att det är så. Som om den nya färgen "släppte ut" gammal lukt!? Det luktar inte fukt, det luktar inte färg utan lite unket. Svårt att beskriva. Men håller man dörren stängd ett dygn är lukten påtaglig. Har man dörren öppen i några timmar så känner man ingenting när man går in i rummet.

Om det inte är tapeten så skulle det kunna vara golvet. De försökte slipa golvet men det skivade sig hela tiden. Så då försökte de spackla. Sedan slipa igen. Det blev dock inte bra. Så då lade de nytt golv istället. Kan spacklet eller något annat lukta som ligger under det nya golvet?

Enligt målaren är det den gamla tapeten som luktar. Men vad man skall göra åt det visste han inte.

//Tussen
 
Måla över med oljefärg och vädra sen ett par dagar så kanske lukten försvinner om det är från tapeten villsäga.
 
raveper skrev:
Måla över med oljefärg och vädra sen ett par dagar så kanske lukten försvinner om det är från tapeten villsäga.

ja jag håller med,måla med olje färg sedan plast färg.
troligen har dom rökt innan dom som bodde där.
p,s taket är väl åxå ommålat ????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.