Ponsiloma skrev:
Jag var från början inne på att ha ett A-bus system från Cambridge eller Jamo och tyckte att det var väldigt smidigt. Efter att ha kollat runt lite så gled intresset över mer och mer mot Nuvo Grand Concerto som är ett ganska mycket dyrare system men har klart mycket mer kräm och möjligheter. Efter ytterligare ett tag fastnade jag för Sonos främst för att det, till skillnad från Nuvo, är utbyggnatsbart med enskilda zoner upp till 32 st. (Nuvo har 6 aktiva plus två passiva zoner och vill man ha fler får man köpa 6+2 zoner till). Främsta argumentet är dock styrningen; Med sonos kan man styra hela husets zoner från deras fjärr för runt 4 000 kr eller helt gratis med iPhone! Nuvo har en liknande fjärrkontroll nu men den vill de ha 11 000 kr för!!!

Jag har dock inte inhandlat något ännu men valet lutar mot att köpa 5 st Sonos Zp120 på ebay.com för att ha i min lilla teknikcentrat där takhögtalarkablarna från kök, toalett, uteplats, tvättstugan, master bedroom, badrum och bastu kommer ner. Ett par rum kommer dock att slås ihop till en zon.

I teknikcentrat kommer jag dessutom samla blu-ray, ett par digitalboxar, Mac Mini mm som med hjälp av en HDMI-Matrix 4x4 kommer att skicka ut bild (och ljud via Sonos) till några rum dit jag dragit HDMI-kablar.
Har faktiskt tänkt ganska likt dig, hittade matrixen för 200$ :)
Men det jag känner krånglar till allting är att Sonos inte hanterar 5.1 (som är ett krav då jag redan har det i vardagsrummet)
Min tanke är då att i alla rum som har en tv köra på rackmonterade recievers och multifjärr, allting kopplat med hdmi så jag bara behöver en kabel ut till varje tv.

Sen ev köpa 2st Sonos och koppla till dom rummen där jag inte har tv, tex 1st utomhus (2platser, framsida/baksida) och 1st inomhus (1platser, Badrum/garage), funderar isf på om man skulle kunna ha den billigare Sonosen utan förstärkare och koppla allting till en förstärkare med 4xStereo ut (tangent har en med 4 zoner ut för 3500kr)
Enda "krånglet" blir ju att jag får välja om jag skall spela upp ljudet i hela zonen eller halva, men oftast körs ju hela utomhus och då spelar det ju ingen roll, jag kan leva med att det spelar i garaget när jag lyssnar på toa.....
 
Ponsiloma: Jag har också varit inne på Nuvo, men då den lilla varianten Simplese. Fortfarande ett alternativ till A-bus eller Sonos för mig. Det jag tycker är smidigare med A-bus är att det räcker med en kabel till varje zon. Nu är det inget jätteproblem att dra både styrkabel och högtalarkabel när man ändå bygger nytt. Sen har man ju lite mer effekt med Nuvo än man har med Cambridge/Opus A-bus system. En annan sak som verkar bra med Nuvo är deras Allport som förenklar installationen för mig då jag är ganska låst att ha all utrustning i vardagsrummet. Då räcker det med en Allport i väggen istället för x antal RJ45-uttag som behövs för A-bus. Sen vet jag inte om jag gillar Nuvos väggpaneler.

Har mer och mer börjat fundera om Sonos skulle vara ett bättre alternativ än A-bus. I mitt fall så vill jag ha 5.1-ljud i vardagsrummet där vår hemmabio kommer att stå och enligt Smotany så hanterar inte Sonos det. Har hela tiden utgått från att spela musik via min hemmabio i vardagsrummet och sedan kunna få det vidare ut i huset.

Men man får väl sitta och klura och väga för- och nackdelar för de olika lösningarna.
 
Att Sonos inte hanterar 5.1 ljud har jag inte tänkt på varit ett problem då de två ställen där bio-ljud är aktuellt (ett med 7.1 och ett med en soundbar) har jag dragit HDMI till och kan överföra ljudet från Blu-ray mm via den. Dessa kompletteras med en ZP90 för multiroom-ljudet.
 
Ponsiloma skrev:
Att Sonos inte hanterar 5.1 ljud har jag inte tänkt på varit ett problem då de två ställen där bio-ljud är aktuellt (ett med 7.1 och ett med en soundbar) har jag dragit HDMI till och kan överföra ljudet från Blu-ray mm via den. Dessa kompletteras med en ZP90 för multiroom-ljudet.
om man ändå skall komplettera med sonos för multiroom så kan man ju lika gärna hålla sig till samma tillverkare... Funderar på h/k då dom har a-bus utgångar.. Då kan man ju köra dom som komplement för zonerna utan multikanalsljud (blir inte många, kommer nog köra soundbars där jag har tv men inte 5 högtalare..)
 
Hittade en multizonlösning från Aton för 4 zoner. Räcker även där med endast Cat5-kabel ut till varje zon. Går även att bygga ut med flera zoner om man vill. Lite vassare väggpaneler med en effekt på 2x30W istället för Opus 2x15W. Sen va väl inte panelerna så dumma heller. Finns hos svenska vibrations.se för drygt 15k, helt ok pris för 4 zoner inkl. inbyggnadshögtalare. Sen är ju frågan hur bra högtalarna är. Det tål att tänkas på.

http://www.atonhome.com/DH44Router.html
 
Vill införliva mig i skaran som är intresserad av ovanstående lösning.. Dock räcker det med musik till vardagsrummet, uteplatsen och relaxrummet.

Sonos verkar bra tycker jag. Kör en hel del spotify dock vilket är synd om det inte fungerar..

En fråga dock. Man kan ju ladda ner "styrprogrammvaran" till en PC/MAC.. Är det så att den inte kan "spela upp" musiken som strömmas ner från Spotify utan endast det som finns lokalt sparat på en burk i huset ?
 
carax skrev:
Vill införliva mig i skaran som är intresserad av ovanstående lösning.. Dock räcker det med musik till vardagsrummet, uteplatsen och relaxrummet.

Sonos verkar bra tycker jag. Kör en hel del spotify dock vilket är synd om det inte fungerar..

En fråga dock. Man kan ju ladda ner "styrprogrammvaran" till en PC/MAC.. Är det så att den inte kan "spela upp" musiken som strömmas ner från Spotify utan endast det som finns lokalt sparat på en burk i huset ?
Du kan ju alltid köra Spotify på en dator vars ljudutgång är kopplad till en ingång på Sonos med det är ju lite krångligare... Tror dock att Spotify kommer till Sonos innan året är slut.
 
Nu har jag pangat på med två Sonos ZP 120 från Amazon, för att utvärdera sakerna ordentligt. Blev 3200:- resp 3400:-, demo-ex.

/Johannes
 
Har kollat runt nu på nätet efter multirumsystem så jag blir nästan yr;). Efter att pratat med en "expert" på området så är jag nog nästan inne på att köra Sonos trots allt. Hade ju önskan att kunna spela upp även CD i mitt system men det löser man genom att koppla in hemmabion i vardagsrummet på en ZP90. Sen blir det väl så att man slänger in sin CD/musikDVD på datorn så har man den i kontrollen. Även lite fundersam över det där med Spotify men det går ju att göra som Ponsiloma säger här ovan:
"Du kan ju alltid köra Spotify på en dator vars ljudutgång är kopplad till en ingång på Sonos med det är ju lite krångligare... Tror dock att Spotify kommer till Sonos innan året är slut."
Sen om det skulle gå att ha Spotify direkt i Sonos kontroll så vore det ju helt perfekt, men det är en senare fråga.
Börjar man titta på det ekonomiska så verkar det som att ska man ha ett rejält traditionellt multirumsystem så drar det iväg med pengar. Med Sonos så verkar det som man får ett riktigt kompetent system för en mindre peng.

Så iJohannes: du lyckades nog att få över mej på Sonos-sidan :)
 
-> KIB

Berätta gärna hu det blev till slut. Vi är fortfarande i "inköps-fasen". Vi köper från USA när det kommer prisvärda exemplar, huset byggs i sommar så till hösten först är vårt system igång.


Om ditt system är igång, berätta gärna mer om installationen etc.
 
Något off-topic, men jag har ett Speakercraftsystem till salu. Någon skrev att dessa system inte fungerar med exempelvis iPod; vilket är fel. Du kan styra iPod, CD, DVD, mediaserver, gardiner, biodukar mm mm från alla anslutna rum.

Annons finns här
 
iJohannes skrev:
-> KIB

Berätta gärna hu det blev till slut. Vi är fortfarande i "inköps-fasen". Vi köper från USA när det kommer prisvärda exemplar, huset byggs i sommar så till hösten först är vårt system igång.


Om ditt system är igång, berätta gärna mer om installationen etc.
Är precis som er i inköpsfasen. Kommer att köpa ett Sonos-paket om inget oförutsägbart händer:). Just nu är det högtalare som jag funderar på. Ska till Sthlm i april och ska väl då försöka hinna provlyssna lite olika takhögtalare. Är lite inne på Speakercraft eller Preference. Vi får se.

Samma för oss att huset byggs i sommar (resning 29/4) så det lär inte hända så mkt på Sonos-fronten på ett tag. Men man måste ju planera så elektrikern vet vad han ska göra. Ni får också gärna berätta hur det framskrider med ert system sen.
 
Hej alla!

Satt idag och snackade med en kille ang. multiroom system. Han kände någon som hade ett märke som heter Niles, finns tydligen i USA men ska vara riktigt bra grejor. Visste inte om det fanns någon i Sverige som höll på med det. Man kan tydligen köra 6st zoner & 6st olika källor. Man kan välja olika typer av paneler och på så vis göra precis som man vill. Om Ni vill ha mer info, kan jag kolla lite till!

Jaja ville bara ge lite tips! Vet inte hur långt Ni har kommit i planeringen/Inköp


AZ
 
Hej AZ!

Tack för tipset.

Har också stött på system från Niles Audio. Verkar som ett bra multiroomsystem. Finns en återförsäljare i Haninge. Den info jag fick var att: det finns system för fyra zoner/fyra källor, priset ligger runt 20k samt 25k för sex zoner/sex källor (utan paneler).

Själv är jag nog dock insnöad på Sonos och tror att det är den bästa lösningen i mitt fall. De jag saknar med Sonos är någon enklare variant av väggpanel som man kunde ha där man ville. Kanske inte alltid man har kontrollen på sig utan man kanske vill sänka i badrummet fast kontrollen ligger i köket. Är något man får klura på, går ju att montera en volymkontroll på väggen t.ex.
 
Tjena KIB!

Haninge säger du, har du någon koll på vad firman ligger?
Kompisen hade ju köpt det i England när han bodde där, men som tidigare
sagt så är det riktigt bra efter som det är både fjärr och paneler till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.