B
hej

Är det ok att förlägga EKLK genom hålsten (20cm stenfot på huset) utan att lägga den genom ett VP-rör?
 
Ja, åtminstone vad gäller sträckan genom stenfoten. Om du drar kabeln lågt på utsidan eller ner i markrör odyl ska du skydda den mekaniskt med rör eller U-profil.
 
EKLK är godkänd för att dras utomhus utan vp-rör-- fritt på väggen alltså
 
Ciki skrev:
EKLK är godkänd för att dras utomhus utan vp-rör-- fritt på väggen alltså
Finns det risk för att den kan skadas så ska/bör den skyddas mot mekanisk åverkan.

//Patrik
 
jo om det finns det men ska man ha den på fasaden där det inte är någon risk för mekanisk åverkan... så får man ha det.. jag tror t.o.m att man kan gräva ner den utan rör.. inget bra ex men jag tror att jag läst det någonstans
 
Ciki skrev:
jo om det finns det men ska man ha den på fasaden där det inte är någon risk för mekanisk åverkan... så får man ha det.. jag tror t.o.m att man kan gräva ner den utan rör.. inget bra ex men jag tror att jag läst det någonstans
På fasaden utan skydd, ja. I marken, nej. (Kravet som tillåter EKLK i marken är att den ligger i rör. Det är lika som att kravet på att få ha uttag i badrum är att det finns JFB)

//Patrik
 
Läs vad GK100 skrev: Lågt
Dvs från marken och nån meter upp ska den skyddas mot åverkan.
 
B
hur lågt kan en kopplingsdosa IP65 sitta?

kabeln kommer uppifrån väggen och in i grunden, så den kommer aldrig ner i marken. och går det sätta genom betongen utan rör, så kan jag borra ett hål med befintligt borr som sen tätas efter kabeln är dragen..
 
Har inte sett nånting skrivet om det. Blir den väldigt utsatt finns det dosor i lättmetall/aluminium även om dom flesta plastdosor är slagtåliga.
 
B
nja, dosan kommer sitta under altanen, som i sin tur är under tak, men viss spolning kan ju komma ske vid tvätt av altanen, men IP65 borde utan problem fungera... kommer väl sitta ca 50 cm ovanför marken
 
Då är den ju verkligen mekaniskt skyddad och kapslingsklassen inga problem heller.
 
B
någon som har bra tips på någon siliconliknande massa som funkar bra utomhus mot betong och plast? och som ej behöver målas?
 
Sikaflex brukar jag använda till det mesta ute, otrolig vidhäftning och styrka
 
Dosa under altanen = gömd. Är det tillåtet? Inga gömda skarvar brukar man säga.

//Patrik
 
B
nja.. gömd vet jag inte, det är 1 m fritt under och inga problem att krypa dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.