Hejsan:)

Tänkte bygga någon form av räcke runt kaminen så att inte vår lilla ett åring pillar på kaminen och bränner sig. Är det någon som vet om det finns några bestämelser på detta, hu nära man får bygga "galler" runt om. :S
 
Finns nog inga regler om räcket inte är brännbart. Sedan bör det ju vara på armlängds avstånd för att göra nytta.

Kolla intruktionerna som kom med kaminen, där finns det säkert uppgift om avstånd till brännbart material om ni vill ha ett träräcke.

(Våra katter har båda hoppat upp på vedspisen. EN GÅNG. Lyckligtvis var den inte glödhet, men lite svedda tassar blev det.)
 
En bekant hade nyligen ett motsvarande byggt av kompostgaller. Billigt och snabbt, dock inte särskilt vackert. Men det är någon/några månader det rör sig om.
 
Spjälsäng kan vara ett bra utgångsmaterial
 
vintern är snart slut, o nästa år är hon 2år. behövs det verkligen.
Vi har aldrig haft problem, varken hemma eööe när dom är hoss andra. dom vet att man inte får gå inanför "markeringen på golvet" gnistskyddet.
Dom känner ju också värmen.
elda sparsamt i år o ha koll, sen nästa år är det inga problem.
 
När jag läste liknande rekommendationer för 1år sedan (när Jr var knappa året alltså) så kände jag nästan för att anmäla inläggen till BarnOmbudsmannen!
Dock, så blev det vinter igen, den 5-delade grind vi hade framför kaminen togs bort under sommaren och vi började elda igen - med en runtfarandes 1½åring.
Och så länge det är varmt i kaminen, av eldning eller eftervärme, så går han inte nära.
En kollega sa nåt i stil med att: 'dom känner strålvärmen...'
Jag tänkte: njae... eller nåt i den stilen.
Men, ta i trä, hitills har kollegan haft rätt, och självklart håller vi koll på sonen. :)

Vi har totalt köpt 3st 5-delade grindar på Barnens Hus, en till kaminen, en till trappen ner och en till trappen ner på övervåningen, men som det är nu så är har vi en grind över. :)

Så kanske kompostgaller eller liknande kan var ett alt under den korta tid som verkligt skydd kan behövas - även om man så klart inte ska förlita sig helt på värmestrålning och förstånd. :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.