C
b2b2 skrev:
Jag tycker att folk på detta forum är för snabba med att direkt säga att man skall dra trefas och splitta i dosor, trots att det är fullt lagligt.
Nu frågade trots allt trådskaparen om det var lagligt, jag bara informerade om att det var det.
 
Åh jag måste bara ..
Personligen tycker jag att TS ska dra upp separata rör. Sen vad jag själv skulle ha gjort är en annan sak, fanns det nått som sa att jag absolut inte kunde/fick dra mer än ett rör hade jag gjort det, satt en liten undercentral. Storleken beroende på vad som behövde sitta. Hade jag kunnat dra upp två gruppen bara, hade jag gjort det. Skulle dock aldrig dra upp en 3fas matning o grena i en dosa även om det är laglig.
Dock till det jag bara var tvungen att skriva..
Var på jobb i en stor villa som var ombyggd till tre lägenheter, en nere o två uppe. Gruppskåp i källaren till fastigheten och lägenhet ett. Från gruppskåpet gick en 5x6 upp till vinden till ett apparatskåp för FTX;en.
Det blev vilda funderingar när det varken fanns stigare till centraler uppe eller gruppskåp i lägenheterna. Två st 2rum+kök var det alltså upp.
Alla dessa grupper var draga från apparatskåpet kom vi fram till efter mycket huvudbry. Det hade helt enkelt vart lättast att lägga alla vp-rör i lösullen på vinden o fram till skåpet. Där i fanns det plats, iaf innan man tryck in skenan med dvärgar o JFB .. Var nog fyra grupper per bostad+två grupper till spisar, så trångt var det i skåpet.
 
Fel av mig klart det är 10mm2
 
hokanp skrev:
Hur blir det om man drar upp 5*2,5 kvmm till en dosa och sedan delar detta till 3 enfas grupper. Kan väl inte bli bra. Även här måste man väl dra upp en 6kvmm som nolla.
En vanlig grupp behöver inte grövre Pe/N än fasledaren. Allt beror ju på vad som behövs, men ett par sovrum och ett badrum klarar man klätt på 3x10A
 
hokanp skrev:
Hur blir det om man drar upp 5*2,5 kvmm till en dosa och sedan delar detta till 3 enfas grupper. Kan väl inte bli bra. Även här måste man väl dra upp en 6kvmm som nolla.
Eh.. ? Näe.. Varför skulle man behöva de?
 
H
Om man belastar varje fas samtidigt med 10 amp så innebär väl det att nollan får 3*10 amps belastning, eller är jag helt fel på det???

Förstår inte varför man annars måste ha 10kvmm om man kopplar med PEN. Kommer det mer ström bara för det är PEN kopplat????
 
hokanp skrev:
Om man belastar varje fas samtidigt med 10 amp så innebär väl det att nollan får 3*10 amps belastning, eller är jag helt fel på det???

Förstår inte varför man annars måste ha 10kvmm om man kopplar med PEN. Kommer det mer ström bara för det är PEN kopplat????
Om du drar upp 3faser till en dosa för att fördela så drar du 5 ledare. Dvs separat nolla och jord. Ej gemensam nolla/jord (PEN). Har du normala resistiva laster i en trefasgrupp så blir aldrig strömmen i nollan högre än i strömmen i den mest belastade fasledaren. Detta kan du förkovra dig om i timtal bara här på byggahus elforum. Finns massor med trådar om detta d^_^b
 
Är det en trefasgrupp som matar undercentralen så går det 0A i nollan då sinusvågen är förskjuten 120 grader mellan varje fas.

Grövre PEN ledare behövs bara vid 4-ledarinstallationer, är det en 5-ledare (d.v.s med separat nolla och jord) så behöver inte arean vara grövre än att utlösningsvillkoret för matande säkring är uppfylld
 
Grottan skrev:
Är det en trefasgrupp som matar undercentralen så går det 0A i nollan då sinusvågen är förskjuten 120 grader mellan varje fas.
OM det är exakt samma belastning på alla tre faser, ja! Om man dessutom har övertoner så kan det t.om gå MER ström i nollan än mest belastade fasen.. men de är nog överkurs för detta konsumentforum :cool:

Grottan skrev:
Grövre PEN ledare behövs bara vid 4-ledarinstallationer..
Ursäkta men kunde inte hålla mig.. PEN ledare finns bara i 4-ledarinstallationer (TN-C) :rolleyes:
 
Jag tror TS behöver återkomma med sitt elbehov för övervåningen så att den här tråden kan återgå till ämnet...
 
Oj, vad mycket svar jag fått på min fråga. Trodde aldrig jag skulle få så här många svar. Skall försöka ge svar på några av de frågor jag fått. Övervåningen är på 80 Kvm golvyta med 45 graders lutande tak, så om jag räknar från 1,2 m höjd så blir det troligen bara kring 60 kvm. Värmen på övervåningen kommer vara vattenburen. Det jag skall ha el till är 3 rum och ett badrum, det jag tänka mig kommer finnas där uppe är lampor, två datorer, ett tv-spel och två TV-apparater samt kanske en liten stereo och nätverksrouter.

Vet inte hur svårt det är att dra ner ett VP-rör till centralen, vet att jag måste såga upp spånskivan på golvet och att det är isolerat under. Vet inte hur det se ut i centralen om de finns någon ledig utgång då den är inbyggd i väggen.

Hur många grupper eller faser behöver jag till övervåningen för att driva elen där uppe?
 
Mikael_L
vindsurfaren skrev:
Oj, vad mycket svar jag fått på min fråga. Trodde aldrig jag skulle få så här många svar. Skall försöka ge svar på några av de frågor jag fått. Övervåningen är på 80 Kvm golvyta med 45 graders lutande tak, så om jag räknar från 1,2 m höjd så blir det troligen bara kring 60 kvm. Värmen på övervåningen kommer vara vattenburen. Det jag skall ha el till är 3 rum och ett badrum, det jag tänka mig kommer finnas där uppe är lampor, två datorer, ett tv-spel och två TV-apparater samt kanske en liten stereo och nätverksrouter.

Vet inte hur svårt det är att dra ner ett VP-rör till centralen, vet att jag måste såga upp spånskivan på golvet och att det är isolerat under. Vet inte hur det se ut i centralen om de finns någon ledig utgång då den är inbyggd i väggen.

Hur många grupper eller faser behöver jag till övervåningen för att driva elen där uppe?
Är det någon elvärme där uppe? Värmegolv ?

I badrummet kanske det kommer gå en hårtork eller nåt sånt, annars kommer du nog inte ha några häftiga elförbrukare och skulle troligen klara dig ganska OK med en enda 10A grupp. En nackdel är att om säkringen går så slocknar absolut hela övervåningen, rätt trist faktiskt .
Skulle du kunna klämma in ett eller två extra 16mm VP-rör upp till ÖV så vore saken biff.
 
Dra upp en trefsgrupp till en kopplingsdosa och fördela därifrån, det går bra och då har du så att du klarar dig.
Bry dig inte om nått annat råd ;)
 
Mikael_L
elmont skrev:
Dra upp en trefsgrupp till en kopplingsdosa och fördela därifrån, det går bra och då har du så att du klarar dig.
Bry dig inte om nått annat råd ;)
Det tycker jag är OK om det är väldigt krångligt att dra fler rör. För visst är det en lite bättre lösning att ha separata enfasgrupper i varsitt rör.

ps
elmont är en riktig elektriker med lång erfarenhet och jag är en elektrikerwannabe med nästan noll erfarenhet. Så ta till dig av hans råd. ;)
 
Elmonts råd i kombination med en JFB och 3polig automatsäkring tycker jag också är helt ok...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.