Åk till UMV (Uppsala Maskin & Verktyg) De har ett bra Paslodepaket med kompressor, dykertpistol och spikpistol för ca 7500:- plus moms. Det blir inte billigare om man ska ha vettiga saker och få tag på det snabbt.
 
Är en Basso B16/50L-A1 för ca 1100kr en vettig affär ELLER ska jag välja en Biltema variant ELLER en Senco från UK ?

Vore intressant och höra om nån har erfarenhet av Basso s pistoler...
 
Det hann hur som helst inte köpas någon innan jag fyllde år så jag fick ett vykort istället :)

Men själva pistolen är det egentligen inte så bråttom med, vi väntar fortfarande på bygglovshandligarna från husföretaget.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Mikael_L
byggankan skrev:
Har läst en annan diskussion om Biltemas spikar, om de är tillräckligt bra för fasaden eller om de skulle rosta. Någon åsikt om det?
Biltemas eller typ vilken som helst fungerar, såvitt jag vet.
Det som är viktigt att det är varmgalvad spik, inte elgalvad. Elgalvad (elförzinkad) har för tunt zinklager, det klarar inte utomhusklimat.

Byggmax 21° maskinspik är bra, och billigare än Biltema's.

Jag har skjutit ca 6000 byggmaxspikar i dim 50, 65, 75 och 90. I stomme, i råspont, i ytterpanel osv. Inget krångel än så länge.
 
Mikael_L
Fast läser man BT hemsida så kan man faktiskt undra om spikarna klarar utomhus, väldigt tunt zinkskikt där: :cool:
"Belagda med ett minst 50 mikromillimeter tjockt zinklager."
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135647

Ja 50 nanometer är ju inte så mycket att hänga i julgranen. För inte så många år sedan var processortillverkarna stolta över att dom lyckats få så smala kretsar på chipet. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.