Hej! Nu ska det bestämmas vad vi ska ha för uppvärmningssystem i vårt hus..Huset är ca 210 m2 med golvvärme i plattan+radiatorer på övervåningen.

Ni som har erfarenhet, ska jag satsa på frånluft (Nibe 750) eller jordvärme (IVT Comfortzone)..Bergvärme är ingen option så det går bort.

Huset ska byggas i skåne..
 
Du skall ha båda delarna. Jordvärme för att tillföra värme och frånluft för att spara på den tillförda energin.
Vi bygger ett liknande hus i skåne och energiberäkningen visar att frånluftsaggregatet "ger" dubbelt så mycket som jordvärmen.
 
Ok! Blir det inte lite kaka på kaka och ha både och? Har du både och? Vilken panna har du i så fall?
 
Ska man då ha typ Comfortzone och ett FTX ???
 
Jag har både och. Det är en CTC EcoHeat 8,5 med frånluftsaggregat EcoVåf.
www.ctcvarme.se
 
Jordvärme =Primär Uppvärmning
Frånluftsvärmepump =Värmeåtervinning av ventilationsvärmeförlusterna

Läs energideklarationen på ert tänkta hus, denna beskriver ert uppvärmningsbehov. Utifrån detta skall ni dimensionera er värmeanläggning, om ni installerar ett värmeåtervinningaggregat i ventilationen så kan ni välja en mindre värmepump. Om ni isolerar mer kan ni även välja en mindre värmepump, tar man det ett par steg längre så hamnar ni på ett passivhus & ni behöver ingen värmepump alls... ;)
 
oavsett vad du väljer så är fördelen ENORM om du kan dimensionera radiatorerna på övervåningen att gå på samma tempratur som golvvärmen, du får säkert tajata en hel del för att få systemet att su ut så, men du spar mycke energi på det (nämde jag att det är Mycke energi du star!)

sen om du har tillgång till jordvärme så är det ju bäst, det ger mycke bättre cop än de övriga alternativen, oavset vad dom skriver i reklamen!
 
Nu har jag bestämt mig. Det blir en Nibe 1245-8 med Nibe frånluftsmodul och en vvb på 200 liter.. Någon som har erfarenhet av just detta?
 
Kanske ska skita i FLM då...Köra vanlig mekanisk ventilation..
 
Ja, FLM lönar sig inte. Så vanlig mekanisk frånluft alt. FTX (Men det blir ju lite dyrare och det är svårt att räkna hem med markvärme.
 
FTX är inga problem att räkna hem, även om du har
markvärme, bergvärme eller dyl...

Jag räknade åt en släkting (som har bergvärme) på
enbart materialkostnaden, allt arbete utfört av honom
själv & hamnade på en återbetalningstid på 5år!!!
-Det är bra!

Dessutom får du en mycket bättre komfort i huset "på köpet"!
 
Jag har hört att FTX är jättebra om man till exempel är allergiker eller känslig för nåt annat skit i luften. Men att utöver det så var det inte mycket lönt att satsa på, det var försäljaren på Comfortzone som sa detta till mig.

Men vanlig ventilation och jordvärme funkar ju fint för väldigt många och säkert för mig oxå.

Skulle vara kul att höra om energiförbrukning från någon som har samma system som jag tänkt införskaffa. 1245-8kw + vanlig ventilation...
 
FTX är jätte bra, men vist om man har jordvärme så lär det ta tid att räkna hem, tror inte du räknar hem den på 5 år. men det kan ju vara värt det ändå, även om det tar 15 år.

men jag själv skulle nog ändå välja bort det o lägga de pengarna på nått annat, finns ju mycke man vill lägga pengar på...
 
men jag själv skulle nog ändå välja bort det o lägga de pengarna på nått annat, finns ju mycke man vill lägga pengar på...[/QUOTE]

Lite så jag tänker...finns många hål att stoppa dom pengarna i..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.