Har stött på ett problem jag inte mäktar lösa själv.
Har förbrukar många meter för att försöka klura ut men det går bara inte.

Situation: taklist som går längs snedtak och ska passa ihop med en taklist som går vågrätt.

Se bild, och jag uppskattar all hjälp jag kan få.
 
  • problem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojdå...delikat problem som någon här säkert kan lösa:)
Två idéer..antingen sätt en hörnkants-vad-det-nu-är du har i innerhörnen som du jackar ur och fäster på ytterhörnet så du kan få till anslutningarna utan att det ser märkligt ut...
Alternativt köper du en list i cellplast med samma profil som dina lister...den kan du sen vrida/skruva en aning för att få samman geringarna och så får du mjukfoga/spackla mellan vägg och den skruvade listen.
Blir tillräckligt bra för att ingen annan än du själv ska se det;-) Satte upp cellplastlister i en gammal lägenhet från 40-talet med allt utan raka väggar och tak...utan möjlighet att vrida och bända cellplastlisterna hade det aldrig gått att få snyggt.
 
Det där problemet hade jag själv för ett tag sedan. Gick ut och provade mig fram, men det blev inte rätt. La i listen i sågen på alla möjliga konstiga sätt och krånglade bara till det:blushing:
Läste någon beskrivning här som jag också lyckades misslyckas med:blushing:

För mig var lösningen att mäta vinklarna och ställa in sågen efter dem och sen blev det rätt.
Förmodar att ena vinkeln är 90, så då blir det 45 på ena axeln och den andra ser ut att vara runt 20, så då blir det 10 på lutningen och sedan spegelvänt på bit nummer två.
Tror det var så jag gjorde och det fungerade.
Problemet är om du har en såg som bara går att luta åt ett håll, men grundprincipen var ändå att mäta vinklarna och gå efter dem.
Jag är absoult ingen expert och kan ha fel för mig:S
 
Blir lite orolig nu, ska det verkligen vara så svårt?

Jag har en nobex proman 110, borde inte den funka till detta?
 
Har kikat på den där guiden tidigare.
Tack men jag blev inte klokare. Hade jag inte haft hålkälslist hade det varit enklare. Som det känns nu funderar jag på om det ens e möjligt..
 
 
Om jag ser rätt på bilden så är problemet att vinkeln mellan vägg och tak inte är 90 grader, vinkeln är spetsig, dvs mindre än 90 grader.

Prova med att lägga in en trekantslist i vinkeln mellan tak och vägg, på så sätt får du 90 grader mellan tak och vägg bakom listen.
Trekantlisten ska sedan döljas av din hålkärlslist

Trekantlisten borde du kunna tillverka av en regel med hjälp av sidoanhåll och en snedställd cirkelsåg.
 
Bifogar en bild till för att förtydliga. Då det kanske inte är självklart vad jag menar i första bilden.

Hur ska dessa två hålkälslister mötas fint i en jämn och bra övergång.

Som sagt redan så LUTAR den ena listen neråt (den till vänster) och den andra går vågrätt.
 
  • problem2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
Nu kommer en jättetext... Det är inte enkelt att försöka beskriva och det är inte helt okomplicerat att få till den gerningen, men det går med lite vilja. Till att börja med så kommer inte listerna att möta varandra kant-i-kant i gerningen, men det spelar mindre roll så länge du kan måla kanten.
Du kan alltså få gerningen helt tät (list mot list), men kanten på den ena listen kommer inte följa kanten till den andra listen helt. Det fixar man genom att slipa bort det "som står ut", och gerningen blir helt tät. Om du tänker dig att det är två fyrkantiga lister som skall geras ihop är det lättare att se att det inte är möjligt utan att efterjustera de plana ytorna. Eftersom jag inte har några bilder är det svårt att beskriva, men poängen är alltså att listernas kortändar skall sluta helt tätt, även om profilerna inte stämmer överens 100%. När listerna sitter på plats slipar man bort det som "står ut".

Gör så här: Gera den vägräta listen (höger i bilden) 45 i grader. Rigga sen sågen, antingen med dubbelvinkel, eller genom att palla upp listen, så att den sågar 45 grader på ena ledden och takets lutning på andra ledden. Börja med korta testbitar tills du får vinkeln helt rätt.

Nu är det tråkiga att om du inte har en elektrisk såg så har du bara en chans. Det enklaste är att korta en grovkapad list 1/2 mm åt gången tills det stämmer 100%. Sågar man för hand (Noex är väl en handsåg) har man bara en chans då det inte går att kapa så lite, blir det fel får man ta en ny bit.

Målet är iaf att listernas kortändar är 100% mot varandra. Sen slipar, skär, filar du bort det som inte möter den andra listen och du har en kanongerning. Lite färg och allt är klart.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
De skickliga hantverkarna (inte jag ) med gott om tid (inte jag) klarar av att gera listerna med en liten hyvel.

Jag använder en elektrisk gersåg som det går att ställa i två vinklar. Sedan börjar jag med lite spillbitar av listerna som jag kapar till med nominella mått.
Den första listen kan man spika upp lite löst.
Efter det justerar man sågen en gervinkel i taget, en grad i taget. Jag provar den lilla spillbiten mellan varje sågsnitt.
Eftersom det här är lite snett kan man behöva iterera mellan de två listbitarna några gånger. Glöm inte bort att skriva upp såginställningen varje gång du byter bit.

Jag har upptäckt att det är fullt tillräckligt att bara variera sågen med 1 grad i taget mellan varje snitt.
 
  • Gilla
mindwarp
  • Laddar…
Larsa skrev:
Gör så här: Gera den vägräta listen (höger i bilden) 45 i grader. Rigga sen sågen, antingen med dubbelvinkel, eller genom att palla upp listen, så att den sågar 45 grader på ena ledden och takets lutning på andra ledden.
Måste man inte dubbelgera båda listerna, som sblixten skrev? Det känns som att annars borde snitten i de båda listerna bli olika långa och i så fall blir det ju inte bara profilen som måste slipas till utan över- och/eller nederkanterna kommer inte heller att matcha.
Men om man dubbelgerar borde det i stället bli så att den vågräta listen måste sitta litet "tiltat" för att passa mot den andra, litet mer upprätt om man säger så, och måste hyvlas till på baksidan för att ligga väl an mot väggen.
Som vanligt svårt att förklara hur man menar när det gäller lister...hoppas någon fattar...
 
Prova att lägga upp en bit list mot taket som den ska sitta. Släpp ut listen lite mer än listbredd. Rita s ett svagt streck med en blyertspenna ut efter den kanten som vänder mot taket. Gör likadant på den motsatta listen. Som du ser har du nu fått en skärningspunkt i taket där de båda strecken möts. Vid skärningspunkten ska listernas överändar mötas. Nu kan du lägga upp listen mot taket igen och rita ett sträck på listen vid skärningspunkten i taket och även vid ytterhörnet på väggen. Testa med en provbit tills du hamnar exakt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.