Startade tidigare en tråd om hjälp när man ska välja hus. Jag och min sambo har dock ett favorit hus som vi gärna faller tillbaka på när vi kikar på andra. Vad tror ni om den här planlösningen???

Vi är just nu bara 2 men blir för hoppningsvis en familj på 4-5 personer i framtiden...

Vi har själva gjort vissa ändringar (syns ej på denna skiss), bland annat har vi flyttat ut väggarna i det stora badrummet så att man kan få plats med både bad och dusch där...Finns det några andra synpunkter eller tankar??

Vägen kommer att gå framför entren och tomten kommer att ligga bakom huset. Trädgården får då eftermiddags och kvällssol. På andra sidan vägen har vi två hus som ligger glest där man kan se sjön som ligger neranför detta område. Bör man på något sett försöka ta vara på det, nu finns det inget rum mot vägen. Fördel/nackdel?? Höger sida av huset ligger nästan rakt i norrläge. Om vi vill få plats med garage (vilket vi vill) får vi inte plats med ett längre hus..det kan inte heller vara mycket bredare, då den byggbara delen av tomten är ganska begränsad...

Hur stor nytta kan man ha av de två "vindarna" kan man förvara vinterkläder där under sommar tid. saker vi inte använder...eller hur brukar det se ut?? Det är en vind över föräldrardel och en över barndelen.

Tack för er feedback!
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ge mig din mailadress så ska jag maila över vår planlösning med ett inbyggt garage. Jag har varit i ett sådant hus som du har på bilden och tyckte att det kändes lite trångt, skulle tagit bort klädkammaren i allrummet så att man har en liten öppnare planlösning jag vill gärna ha uppsikt på mina barn i den avdelningen men smaken är olika. vill heller spika upp en väg när de är tonåringar o berhöver mer privat.
Tvättstugan är alldeles för liten.Köket för min del är för litet och tycker det är en onödig korridor i vuxen avdelningen.
 
Jag gillar det där huset, tror jag skrev i den andra tråden du startat att vi också utgått från den i vår planlösning. Problemet som jag ser i orginalplanlösningen är att hallen är så trång. Det är ju inget kul om man sitter och tittar på ytterkläderna från vardagsummet.

Och de flesta skulle nog säga att ni absolut skulle försöka ta tillvara på utsikten mot sjön, men det tycker inte jag känns så jätteviktigt om sjön är såpass långt bort. Om det går att se sjön från en veranda på kortsidan så visst, men att ha sjöutsikt från ett sovrum känns inte sådär jättegivande. Det är ju inte direkt så att man brukar sitta i sovrummet och titta ut genom fönstret.
 
Mikael_L
Sovrum 9,3 kvm kommer vara rätt varma att sova i på somrarna.

Men jag har inga direkta tips på fix. Det är kanske inte heller så roligt att ha sovrummen mot gatan.
 
Vi ska ha en stor skjutdörrsgarderob i halllen..så inget stök där =)

Min sambo är oxå inne på att flytta runt på nått sätt så man antingen sitter och äter mot sjön eller ha soffor i den delen...men jag vet inte :S
 
Vi har byggt nästan exakt det huset. Myresjöhus Stallgården. Flyttar in i april, just nu är målare och kakelsättare i full gång...

Hade jag vetat det jag vet i dag så hade jag försökt göra "master bedroom" lite större, något som Eksjöhus verkar tänkt på. Hallen är trång men precis som du säger så hoppas vi att en skjutdörrsgarderob löser det problemet.

Sen gillar inte jag en så extremt öppen planlösning men det är ju en smaksak. Stallgården har "riktigt" kök med matplats och vardagsrum för sig. En 220 cm hög vägg delar av emellan. (Ryggåstak med 4 meter i takhöjd.)
 
Om gatan är mellan er och sjön så får man ju inte heller glömma bort att utsikt också ger insyn. Men visst är det härligt med sjöutsikt om man har möjligheten att ha den från matbordet eller soffan. Mina föräldrar har en sjötomt där det är jättehärligt med att sitta och äta med utsikt över sjön. Ni får göra en avvägning om det är värt insynen för att få utsikten.
 
Skall ni ha ingången genom tvättstugan som grovingång? Då tycker jag att tvättstugan är felplanerad. Man måste passera genom hela rummet (där kanske hänger tvätt, eller ni hänger aldrig tvätten kanske?), och möjligheten till avhängning verkar vara ytterst begränsad.
 
Skogsbullen skrev:
Skall ni ha ingången genom tvättstugan som grovingång? Då tycker jag att tvättstugan är felplanerad. Man måste passera genom hela rummet (där kanske hänger tvätt, eller ni hänger aldrig tvätten kanske?), och möjligheten till avhängning verkar vara ytterst begränsad.
Jo tanken är väl att det ska användas som grovingång...och visst kommer man att hänga en del tvätt..tror (har ingen erfarenhet) dock att man kör det mesta i torktumlaren...angående förvaringen så ska vi försöka att dra ut väggen så att den går jäms med vinkeln vid köket...Har oxå funderat lite på det där med att man måste gå igenom, men har inte hittat någon bättre lösning.
 
Jag säger samma som Skogsbullen; den tvättstugan duger inte till grovingång! Att torka i torktumlaren drar massor av el... Det är guld värt att ha plats att hänga tvätten!
 
Redigerat:
Om det är så att ni vill ha en planlösning som bygger på den där så kan jag pm:a den som vi gjort som är en omritad Fiskarhedenvillan Domherren som har den där som utgångspunkt. Inte heller där så är det så stor tvättstuga, men för att inte blanda ihop det smutsiga och rena alltför mycket så kommer vi att ha 1,2 meter närmast dörren som smutsigt område med sittbänk på ena sidan och avstjälpningsplats på andra sidan och mycket krokar på väggarna på båda sidorna. Och sedan är det ca 1,8m med rent område där torkskåp och värmepump står som avskiljare på varsin sida. Det skulle ju vara bra att ha det helt separerat men i ett hus av den storleken så hamnar inte det på prio 1.
 
byggankan skrev:
Om det är så att ni vill ha en planlösning som bygger på den där så kan jag pm:a den som vi gjort som är en omritad Fiskarhedenvillan Domherren som har den där som utgångspunkt. Inte heller där så är det så stor tvättstuga, men för att inte blanda ihop det smutsiga och rena alltför mycket så kommer vi att ha 1,2 meter närmast dörren som smutsigt område med sittbänk på ena sidan och avstjälpningsplats på andra sidan och mycket krokar på väggarna på båda sidorna. Och sedan är det ca 1,8m med rent område där torkskåp och värmepump står som avskiljare på varsin sida. Det skulle ju vara bra att ha det helt separerat men i ett hus av den storleken så hamnar inte det på prio 1.
Det vore jätte snällt...alltid bra att titta på fler planlösningar så man får in fler synvinklar. Tyvärr har vi stött på ett nytt problem...Byggarean får vara max 160kvm vilket gör att vi nog inte kan bygga om riktigt som vi vill :S Hur stort är ert ombyggda??
 
Tror att byggarean hamnar på runt 160. Enligt hemsidan är boarean 143 kvm. i den ritning vi precis fått så står det bruksarea 144. Vi har en 3 meters utbyggnad i vardagsrummet, den kan man ju kapa till 2,4 eller nåt om man behöver få det lite mindre på ett enkelt vis.
 
Verkade inte gå att PM:a filen så jag lägger upp den här. Utbyggnaden i vardagsrummet är 3 meter så den kan man ju göra lite mindre om man enkelt vill minska byggarean.

Den är 143 kvm så byggarean borde vara runt 160. Verkligen tråkigt när de håller på att detaljplanera så att man knappt kan bygga enplanshus. Där vi ska bygga så är det 200 kvm byggarea (300 kvm bruksarea) som max och det verkar väldigt ovanligt att det är så fritt. En kollega har t.ex. bara två sorters häckbuskar de får välja på...
 
  • Måttad planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!! Det såg ganska oki ut...men jag har lite svårt att tyda den..Vart är groventré och vilket är masterbedroom?? Är barnrummen till höger tillsamans med ett allrum??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.