Hej!

Kan någon förklara hur spaksotning på Effecta Lambda 35 fungerar.

Är det bra att dra i spaken sen är det klart eller måste man plocka ur turbulatorerna för att göra rent.

Kan säkert tyckas vara en nybörjarfråga och det stämmer bra överännes med vad jag är.

//Gravis
 
Vad jag har förstått så är det Turbulatorerna man för upp och ner med spaken, så dom skrapar rent..
 
Man lyfter på plastlocket på toppen och lyfter på en knopp som i sin tur lyfter turbolatorerna innuti pannan som skrapar rent från sot.

Gör man detta varje gång man eldar så behöver man dra tuberna på traditionellt sätt väldigt sällan
 
Suveränt då vet jag vad jag ska göra med spaken på min nya panna som väntar på installation :)

Jag har idag en sockel på ca 120mm som min nuvarande panna står på. Enligt instruktionsboken så ska Effecta pannan ha fri takhöjd på 2m. Det gör att jag måste bila bort min nuvarande sockel för att uppnå 2 m i takhöjd. Takhöjden med sockel är endast 188cm.
Som jag ser det så är det endast smidigheten vid sotning som påverkas av takhöjden, finns det andra orsaker till behovet av 2m takhöjd?

Jag har även utrustat pannan med pelletsuttag på sidan inför eventuella lata dagar.
Det följde med en stor bockad plåt med två urfrästa infästningspunkter som låg i pannan vid leverans samt någon form av elpryl med temperaturinställningsratt som det går en koppartråd från med en koppar "klut" i änden, vad är dessa prylar till för?

Ni behöver inte vara oroliga att jag ska installera anläggningen själv, det kommer att ske mha en rörmokare men då pannan kom idag så blir man lite nyfiken på vad "extra" prylarna är till för.

För övrigt så ser pannan riktigt gedigen ut, det enda som finns att klaga på är att den saknar justeringsmöjligheter för invägningen "det står i instruktionsboken att det ska finnas justeringsmöjligheter" samt att samtliga prylar som följer med pannan inte omnämns i instruktionsboken.

//Gravis
 
Nackdelen med att ställa pannan lågt är att vedinkastet kommer lågt. Det funkar säkert med din sockel, kanske får du kapa sotviskan. Men hellre det än att alltid ha vedluckan för lågt...
 
Hej!

Det låter sundare i långa loppet, sockeln får bli kvar.
 
Kolla hur mycket plats som krävs för att få upp turbolatorerna, Det är nog de som gränsen på 2 meter i tak är för.. Brukar rekomenderas 1-2 sotningar/år med viska vilket då sotarn sköter om han bara får ur turbolatorerna.
 
Jag har en Effecta 220. Jag har ca 190-195 cm höjd där pannan står. Det fungerar men ju bätre utrymme man har ju smidigare är det att sota. Jag lyfter upp mina turbolatorer rakt upp ovanför pannan.

På tal om sockel. När min rörmockare kom och skulle kolla in min panna och platsen dagen innan vi skulle montera den föreslog han att jag skulle ta bort sockeln för att få bättre utrymme. Jag hackade betong och tegel samt göt nytt golv på platsen. Jag var klar ca 04.00 på morgonen. Jag ängnade hela dagen åt att värma det nya golvet med diverse fläktar. Kl 16.00 kom rörmockaren och då var det precis så fast att man kunde sätta pannan på plats. Sjönk bara ner någon mm.

IMG_0878.jpg
 
Redigerat:
Jag bifogar ett par bilder på de oidentifierade prylarna som jag fick med pannan.
 
  • IMG_0071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Jag "tror" att plåten är en typ av lågriktare om man kör med pelletsbrännare.

Termostaten är nog också till pelletsbrännar läget, möjligen överhettningskyddet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.