Kommer ha 1-plan med jordvärme, FTX ventilation samt golvvärme i platta.

Vi har nästan aldrig strömavbrott på mer än några timmar per år men det känns vettigt att förbereda sig ändå.

Vad för lösning i 5000kr klassen skulle jag kunna ha?
Ett 4.5kva-6kva elverk (4000kr) som gör att jag kan driva min vattenpump till borrhålet, driva jordvärmepumpen och kanske köra en micro korta stunder för matlagning under strömavbrott.

Då har jag el, vatten och värme.
Hur ska jag förbereda för detta när jag bygger bytt och är det möjligt?
 
Redigerat:
Jag har samma fundering till stugan.
Det bästa vare en dieselverk. Men är det bara några timmar om året är en bensindriven ok med.
Tror det viktigaste är att utföra el installationen så att man sliper dra sep förlängningssladd.
Typ handske vid centralen.
 
Jag skulle personligen hålla detta system helt separat från det vanliga elnätet i huset av olika skäl.

Exempelvis dra separata ledningar och uttag till de apparater du kommer vilja köra på reservkraft och sedan, när det väl händer något, så flyttar du bara stickproppen till reservkraftsuttaget och brassar igång elverket. Då slipper du riskera att skicka ström ut på nätet som någon stackars elektriker kan få i sig när han håller på att reparera ledningen, samt att du slipper en kostsam reservkraftsomkopplare.

Det är i alla fall en enkel och billig lösning som jag själv tänker satsa på för att driva cirkulationspumpen och fläkten till pannan. Just nu sitter matningen till pannan i en dosa men jag kommer att byta ut det mot antingen CEE don eller vanlig stickpropp helt enkelt så man lätt kan växla över.
 
Om du skall ha möjlighet att koppla in reservkraft så måste du ha en reservkraftsomkopplare. Den garanterar att du inte kan mata ut el på nätet från ditt elverk (Linjearbetarna som reparerar nätet blir inte så glada ).

Det är en ganska dyr omkopplare.
 
Finns en speciell reservkraft-modul som man sätter in i mätarskåpet. Då är det bara att plugga in elverket där då strömmen är borta sen slå av allt onödigt i huset så att aggregatet klarar av att driva de som måste vara på.

Garo reservkraftpaket E:22 706 40 Kostar antagligen minst 3000kr + moms

e2270640.jpg
 
Elverk som klarar av att driva en bergvärmepump är nog däremot rätt dyra! (Rätt hög startström då kompressorn ska starta) Jag skulle hellre köpa ett mindre elverk och satsa på att sätta in en kamin av något slag för att klara av värmen vid strömavbrott (+ mysfaktor i vanliga fall)
 
Med tanke på att du har både elektronik och elmotorer i värmepumpen så behöver du antingen ett jätteelverk för att hålla spänningen stabil eller ett digitalt elverk.
 
Om du tänker installera reservkraftsomkopplare krävs även ett jordtag vilket kan ytterligare fördyra installationen avsevärt.
 
Ok de lärda har talat :) Tack
Ska inte driva jordvärmepumpen med ett elverk med andra ord. Då ska jag ha en lösning för pumpen i för vattnet i borrhålet bara så jag kan pumpa in färskvatten i huset. Sen få jag köra el-element för värme.

Ska inte göra det för dyrt och avancerat för något som "aldrig" ska hända.
 
Redigerat:
Som sagt, reservkraftsomkopplare är ett absolut krav om du vill kunna koppla in ett elverk och kostar en del.
 
Då låter det som att planen är att ha ett elverk stående.
Går strömmen går jag elskåpet där anslutningen till pumphuset är. Drar ur en handske. Kopplar till elverket så har jag kallt vatten. Sen drar jag en 220 kabel in till huset och så kör jag element och vad jag behöver på den.
 
Redigerat:
Har faktiskt aldrig gjort en reservkrafts-installation.
Har också för mig att det är krav på jordtag som #8 skriver, när man gör en sån här installation?
Hur garanterar man utlösningsvillkoret i anläggningen när matande-förutsättningar förändras? Generatorn borde ju dimensioneras efter anläggningen i så fall, inte tvärt om som man gör i vanliga fall.
 
Mikael_L
spinout skrev:
hur garanterar man utlösningsvillkoret i anläggningen när matande-förutsättningar förändras? Generatorn borde ju dimensioneras efter anläggningen i så fall, inte tvärt om som man gör i vanliga fall.
jfb ???
 
Hehe Är det ingen som jobbar? :p

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Hehe Är det ingen som jobbar? :p

//Patrik
Tack och lov för smarttelefoner med 3 tums skärmar och obegränsat datatrafik :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.