Håller på att planera för ett multiroom-system i vårt kommande hus. Har kollat runt lite på forumet och hittat en del intressant. Är inne på ett system från Opus som använder sig av A-bus. Man drar en Cat5-kabel från en centralt placerad hub vidare till s.k keypads i resp. rum/zon och sedan vidare med högtalarkabel till takmonterande högtalare.
Är det någon som använts sig av denna lösning? Det verkar vara en del märken som har recievers som klarar av A-bus som t.ex. Harman Kardon, Cambridge o.s.v. Tycker det verkar vara ett smidigt och relativt billigt sätt att få ljud i flera rum. Är inne på Opus 300 som verkar vara samma som Cambridge Audio Incognito. Länk till Opus 300 på Altavox: http://www.altavox.se/index.php?option=com_content&view=article&id=349&Itemid=312&lang=sv
Det vore kul med lite synpunkter om det är någon som har A-bus.
 
Jag är i precis samma situation som du, tittat på opus300! Senaste dygnen har jag varit totalt frånvarande för min omgivning om funderat över multiroom-lösning till nybygget.

Jag har landat i att opus/väggpaneler känns så 1900-tal och att Sonos (som jag först trodde var rena leksaker) ska få driva multiroom-lösningen.

Men sammanställning av 3 lösningar jag övervägt:

--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
1. RIKTIGT MULTIROOMSYSTEM
+kan gömmas i tvättstugan
+ Solid lösning. Allt stängs av med en knapptryckning på en fjärrkontroll.
- Lite 1900-tal, styrs med väggpaneler, ingen dator/iPhone-integration.

2. MASSA AIRPORT EXPRESSER (en per zon). Ethernetkopplade.
+Kan styras från iPhones/iTunes.
+Airfoil
-En förstärkare per express.
-Datorberoende. Ej användarvänligt för icke-insatta.

3. SONOS. Sonos ger ett multiroom-system, på plussidan ses:
+användarvänligt.
+ej sep "musiknätverk", utan del av vanliga LANet.
+ej datorberoende. (iTunes-bibl på NAS/Time Capsule)
+bra fjärr, alt iPhone/Mac/iPod styrt.
+Sverige Radio kan streamas.
-fortfarande en förstärkare per zon, men det får jag nog ställa in mig på.
-Fungerar ej med Spotify, som expresserna gör.
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------


PRISMÄSSIGT.
4 zoner multirom, inkl takhögtalare - kring 15/20 Kkr.
1 zon sonos (ZP120), inkl takhögtalare - kring 5Kkr (köper i USA)
1 zon express, inkl takhögtalare, inkl mkt enkel amp -kring 3-4Kkr.
 
Redigerat:
Jag har också tittat lite på de andra alternatien du föreslår. Inget som jag fastnat för. Men jag kanske hinner ändra mig innan huset kommer;). Vill ha en lösning där man slipper ha massa burkar o.d i varje rum och har inga problem med keypads på väggen. Blir nog aktiva takhögtalare i något rum för slippa en sån dock, t.ex badrummet. Har tänkt att beställa från England, var rätt mycket billigare där. Verkar landa runt 11-12k för en hub, två väggkontroller, fjärrkontroll, IR-sladd, högtalare för fyra zoner - två par aktiva, ett par "vanliga" och en tvåvägshögtalare. Det är med frakt men då har jag ingen riktig koll på tullavgifter.
 
Jag vill också slippa "burkarna". Men det känns old school att inte kunna styra från iPhones, iPods. Med Sonos kan du styra hela huset i din hand. Och det ska synca perfekt sägs det. Du behöver inte gå runt i rummen för att trycka på keypads.

Sonos ger bättre kräm till tak/vägghögtalarna. 50Wx2 istället för 12Wx2(?) i OPUS 300.

Att styra radio med OPUS 300 bedömer jag som krångligt:

* Du måste ha en FM-tuner med egen fjärr att plugga in i garderoben.
* Den vanliga keypaden klarar inte av att byta kanal, utan du måste köpa extrakeypaden (med LCD-displayen) för att klara det. Alt använda den fula inlärningskontrollen.


Den svaga punkten på Sonos är just burkarna, som kräv för varje system. Dock kan dom gömmas i köksskåpen, högt upp på väggen. Det behövs ju ingen IR-kontakt; iPhonen/Sonos-fjärren/Datorn kominuucerar ju över WLAN.
 
Jo det har du rätt i att det är väldigt smidig styrning av Sonos med iPhone/iPod, klart ett plus.
Fast jag är lite gammaldags och lyssnar fortfarande en del på CD och musik-DVD. Får helt enkelt ta att CD/DVD är det enda jag kan styra låtval med via A-bus. Är mest lokal volymkontroll jag är ute efter med väggpanelerna. Har inte jättekoll på Sonos men det känns som det springer iväg om man ska ha 4-5 zoner. Måste man då ha en Zoneplayer i varje rum där man vill ha ljud?

Sen skulle jag vilja ha ljud på uteplats och i badrum och det känns svårt att gömma burkarna på de ställena. Sen blir det ju en del Spotify särskilt när man ska ha lite folk hemma, du säger att Sonos inte stöder det.
Sen att det verkar lite pilligt att styra radio med Opus kan jag hålla med om, får helt enkelt stå ut med fjärren i såna fall.

Men visst så kan Sonos va ett alternativ för det verkar väldigt smidigt att bygga ut i framtiden + att man får en helt annan kontroll över sin musik.
 
Var Sonos:en ska stå är huvudproblemet. Vissa verkar villa ha den framme. Själv vill jag ha bort den (ska också ha takhögtalare).

Jag tror jag gömmer en 2-3 Sonos:er i en garderob i sovrum. Dessa täcker halva huset, jag döper dom till "Vardagsrum, Badrum, Terass" etc. Högtalarsladdar upp på vinden och ner i högtalar-MDF-boxarna. Samma sak i andra ändan av huset, som täcker andra hälften.

Genom att dra fram EN ethernet-dragning till varje garderob, tror jag att jag kan koppla ihop Sonos:erna via de inbyggda 2-portars-switcharna och unvika trådlöst. Lite osäker på den punkten ännu.

Det blir rel korta högtalardragningar på så vis -> bättre ljud. Annars hade man väl kunna samla alla Sonoser i garaget vid routern, men det blir långa högtalardragningar.



ANBART LOKAL VOLYMKONTROLL ser jag som största problemet med OPUS300. Riktigt gammalt. Hur blir det när det är party? Gå runt och ratta överallt, istället för att styra från en kontroll/iphone/dator? Köper argumentet och känslan av att lägga i en CD fortfarande...
 
Redigerat:
Kolla in Squeezbox som musikförmedlare. Finns alla varianter, från köksradio till svart låda. Även de går att styra från iPod / iPhone och det är även en app på gång till Android.
 
Snabb koll: Squeezbox kräver ju separat förstärkare till ev takhögtalarna.
 
Ett tips skulle väl kunna vara att kombinera en in-wall volymkontroll med en sonos för att på sätt få det bästa av två världar? Alternativt så finns det A-bus enheter med lokal ingång i vissa zoner där man borde kunna koppla in en media jukebox typ airport express eller sonos.

Själv är jag lite sugen på att sätta in en sådan här i några av rummen när jag bygger om: http://www.outdoorspeakerdepot.com/ipiwindostdi1.html
 
iJohannes: Jovisst kan man gömma undan sina Sonos i garderober o.d. Det är ju smidigt att det blir mindre kabeldragning.
Med A-bus så får man ju dra Cat5-kabel i hela huset, fast det ser jag inte som ett stort problem när man bygger nytt. Och när man ska ha lite fest hemma så är det ju de som är i resp. rum som bestämmer volym på musiken. Känner inte att jag har något behov att kunna styra något rum från en annan del av huset.Men det är ju jag det;-

fredl: Jo det går att sätta in enheter för lokal anslutning med A-bus. En sån iPod-docka som du har hittat verkar ju rätt fränt.
 
Jag är själv inne på att kombinera ett "traditionellt" multiroom system med en Sonos (Det räcker ju med en ZP90 och sedan användar man sin Iphone/Ipod touch som fjärrkontroll). I och med en stor renovering så är alla väggar och tak ändå öppna så en kabeldragning är inga problem. Är inne på att köpa ett system från USA. Trots höga fraktkostnader, tull och moms så hamnar slutnotan ändå på halva kostnaden.
 
-> fredl

* Väggkontroll till sonos - det ej det går.
* AUDIO IN. Jo, OPUS-300 kan fås med lokala audio-in portar i väggen. Vet inte om jag tycker det är värt det - det kostar en slant. Har förresten inte Zonos audio-in, så man faktiskt kan köra en express (med Sporify) på Sonos-systemet? Jag måste läsa på Sonos bättre...

-> KIB
Jag håller med dig. Jag bygger också nytt. Hur många (k)m ethernet som går spelar mindre roll - ej argument åt något håll.

Jo, det kan vara en fördel att alla kan leka med volymen i resp rum. Men det kan vara en fördel att volymen är satt till lagom volym i alla kringrum av dig. Sen styr man mer aktivt ljudbilden i vardagsrum eg. För och nackdelar.

-> anri
Intressant. Jag lutar dock år att jag för samma pengar kan få 4Sonos (medell, inbygg förstärkare och takhögtalare) till samma pris som den lösningen.

Det ger mig 2x55Wx4, istället för OPUS 12(?)Wx2x4, och överblick av alla zoner i dator/iPod Touch/deras fjärr/Mac:arna.
 
E där ingen som har tittat på SpeakerCraft's lösningar!?!
tror att jag kommer satsa på ett sådant system när väl huset ska börja byggas.
 
Jag har också titta lite på SpeakerCraft. Fast det blir en annan prisbild på det även om man tar den minsta MZC:an. Sen tycker jag inte inte att väggpanelerna är så snygga även om de säkert fyller sin funktion bra då de har en större effekt än t.ex. Opus. Men hade jag haft 40.000 liggandes så hade ett system från SpeakerCraft varit klart intressant:). Hade hoppas på att klara mig på hälften iaf.
 
Jag var från början inne på att ha ett A-bus system från Cambridge eller Jamo och tyckte att det var väldigt smidigt. Efter att ha kollat runt lite så gled intresset över mer och mer mot Nuvo Grand Concerto som är ett ganska mycket dyrare system men har klart mycket mer kräm och möjligheter. Efter ytterligare ett tag fastnade jag för Sonos främst för att det, till skillnad från Nuvo, är utbyggnatsbart med enskilda zoner upp till 32 st. (Nuvo har 6 aktiva plus två passiva zoner och vill man ha fler får man köpa 6+2 zoner till). Främsta argumentet är dock styrningen; Med sonos kan man styra hela husets zoner från deras fjärr för runt 4 000 kr eller helt gratis med iPhone! Nuvo har en liknande fjärrkontroll nu men den vill de ha 11 000 kr för!!!

Jag har dock inte inhandlat något ännu men valet lutar mot att köpa 5 st Sonos Zp120 på ebay.com för att ha i min lilla teknikcentrat där takhögtalarkablarna från kök, toalett, uteplats, tvättstugan, master bedroom, badrum och bastu kommer ner. Ett par rum kommer dock att slås ihop till en zon.

I teknikcentrat kommer jag dessutom samla blu-ray, ett par digitalboxar, Mac Mini mm som med hjälp av en HDMI-Matrix 4x4 kommer att skicka ut bild (och ljud via Sonos) till några rum dit jag dragit HDMI-kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.