... Jag har hört 7 snickartimmar per kvadratmeter... men det kanske är utan moms...(!)
 
carax skrev:
... Jag har hört 7 snickartimmar per kvadratmeter... men det kanske är utan moms...(!)
Ja! Det måste mara utan moms! Med moms 10! Med polsk moms 25!

:D:D:D
 
kamilenski skrev:
En liten stuga 50kvm= 500timmar?
Tror du själv på detta?
Vi kanske inte ska jämföra med enklare stugor och friggebodar, lite skillnad.

Tumregeln generellt för hus, inte alls omöjligt.

2 man 6 veckor för att bygga 50m2 med hög bostadsstandard.

Vad tror du själv?
 
Jag tror inget. Men det vare intressant att få veta om det stämmer.
 
Jag fick uppfattningen om att du inte tyckte det lät trovärdigt. Jag har inget facit om vad snittet ligger på däremot vet jag hur långt det tog att bygga mitt hus, och andra som ritats av samma arkitekt och byggts av samma byggfirma. 2400-3000 timmar beroende på storlek och utformning.
Min byggdes på ca 2500 och då har jag 245m2. Snickartimmar pratar vi om nu, inklusive inredning så som kök, tvättstuga, inbyggda garderober etc.
 
Har byggt 2 lösvirkeshus senaste 2 åren.

Första var ett 1-plans på 160m2 + 23m2 integrerat garage. Där tog de ca 1300 snickartimmar att bli klara. Snitt på 7,10 h / m2. Många hörn.

Nu har vi byggt ett nytt på 220 m2 plus integrerat garage 23 m2. Det tog ca 2200h för snickarna. Snitt på 9,05 h /m2. Här var det OSB i alla väggar och en 70 regel istället för 45 innanför 195 regeln annars likvärdig standard. Få hörn.

Min slutsats är 1-planare är så mycket enklare att bygga plus att jag kanske hade lite fler rutinerade snickare första gången.
 
Blir lite orolig när jag läser detta. Har ett kommande 2-planshus med garage på gång. 185 m2 + 36. Nu skall taket läggas med plåt av plåtslagare (alt papp) och all isolering skall "sputas" på plats. Snickarn (1st) har budgeterat 1750 timmar (ex målning, kakling, el, vvs och plåt).

Är det rimligt ?
 
"carax"

ska du spruta in isolering i ytterväggar?
 
kamilenski skrev:
En liten stuga 50kvm= 500timmar?
Tror du själv på detta?
Vadå "tror på"? Du vet vad en tumregel är, väl?
Annars kan du läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thumb

En annan tumregel är, att ju längre från normalfallet du kommer, desto mindre relevant är tumregeln.
 
Redigerat:
Byggde en stuga på lite över 40 kvm och tumregeln på max. 10 timmar/kvm stämmer nog rätt så väl när man använder det på "normalhuset" vad det nu innebär. På det lilla huset hade nog 400 timmar räckt om vi inte hade byggt 1½ plan med limträbalk i takstolarna för att få högre takhöjd, ej linjerade fönster så avväxlingar var tvugna att göras, vi byggde på en svårtillgänglig plats osv.

Nu tog bygget ca. 500 timmar. Allt special tar mycket tid, något jag har lärt mig och tar med mig när vi sa bygga boningshuset.

Kanske kan man genom förhandling kapa 10-20% men det kan vara svårt att få snickarna att ta den risken då deras (stora?) vinst ryker och projektet blir riskfyllt. Jag, och ni andra, vet ju inte exakt hur huset ska byggas så det är svårt. Det jag har lärt mig är att det är viktigare att få en byggare man har förtroende för som gör ett bra jobb snarare än letar det lägsta priset men jag är medveten om att det alltid är en avvägning.

Observera att fast pris oftast blir högre än ett löpande. Vi byggde på löpande pris och det hade blivit väsäntligt dyrare om vi hade tagit fast pris, men löpande pris kräver å andra sidan att man verkligen litar på hantverkaren alt. är med hela tiden vilket oftast ju inte är möjligt. Kanske inte något jag skulle rekommendera för ett större projekt.

Skulle vara roligt att få veta hur många timmar det sedan tog för Save.
 
Redigerat:
Spruta är inte alls fel ord, det är ju precis vad man gör.
 
Men 10h /kvm till vilket skick är det ? d.v.s. är det spacklat och slipat då ?
Installerat kök, dörrar, fönster och taklister ?
 
Jag tror att man skall släppa det där riktvärdet på hur många timmar man bygger 1 m2. Det är ju helt beroende på hur huset är konstruerat, vilka material som används, detaljer mm mm. Lämna ritningen till snickaren som ni tänker anlita så får ni svaret..
 
varför?
det är ju för att tumma fram lite timmar o så hemskt illa tror ja inte det slår fel.
vad ja har hört o förstått så är det så här, kortfattat.

utvändig yta, allså typ gjuten platta på 200 m2 blir ju inte 200m2 boyta
men 200m2 räknas till 10h /m2 allså 2000timmmar
detta skulle då vara snickarens totala tid, allså efter gjuten platta men utan andra yrkesgrupper såsom målare, plattsättare rörmokare elektriker etc.

och det ska vara ett någorlunda enkelt hus, gärna fyrkantigt och enkelt tak.
exempel, många hörn, valmat, takkupor etc ger ju självklart högre timmar och ska plussas på ovanstående. detta är ju som sagt ett sätt att höfta på o det är väl jättebra att man kan göra det.

sen hörde ja även att på prefabhus så gällde siffran 6h per m2, allså har de jobbat o byggt väggar innan och snickaren har totalt 6 h per m2 att montera och slutföra allting inuti huset. lägga golv, lister etc etc.

visst man ska inte tro allt man hör men jag tycker faktiskt det finns mycket rimlighet i det här, kan även relatera bra till mitt egenbyggda hus som har fler timmar men oxo mer invecklat än normala fyrkanten med sadeltak.

mvh daniel

carax skrev:
Jag tror att man skall släppa det där riktvärdet på hur många timmar man bygger 1 m2. Det är ju helt beroende på hur huset är konstruerat, vilka material som används, detaljer mm mm. Lämna ritningen till snickaren som ni tänker anlita så får ni svaret..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.