Hej

Uppenbart har jag haft nytta av att jag överdimensionerade lite på ramverket på mitt nya uterum, plus att jag satte tvärreglar 45/45 mella takbalkarna som stöttor för taket, men nu börjar det bli lite väl mycket snö för att jag skall sova lungt om natten.

Problemet är nu - hur skall jag få bort snön. Taket är närmare 40m2 stort och jag kan inte klättra upp på det och skotta för att det inte klarar tyngden om jag inte går på balkarna (som man omöjligt ser nu pga snön). Så hur får jag bort snön? Jag kan komma upp med stege och ta bort den första metern med skyffel men det mesta av snön ligger ju inne på taket?! Har funderat på lövsug/blås och vatten.

Hur har ni gjort.

Mängden snö är nu ca 40 cm, varav 20 cm är lätt nysö.

MVH
NiB
 
Lång "pizzaspade" kör under snön lyft upp och bryt loss ett flak och dra ner. gjorde det idag på ett låglutande tak och funka fint.
Enkel att tillverka en själv med, jag skruvade fast ett par 50cm bitar av parkett på en 4m lång 36x70 regel.
 
Häromdagen tog jag hjälp av min far att ta bort snö från mitt altantak. Vi stod på varsin stege på motsatta sidor av taket (som har en svag lutning) och rakade ner snö med hjälp av en fem meter lång 45x70-regel som vi höll mellan oss. Den understa hårda snön rådde vi inte på, men några hundra kilo fick vi iaf ner hyffsat enkelt.
 
Jag skickade upp min son! 59 kg.
Det funkar perfekt :D
 
Har man ett transparent tak så funkar det med att ta en bygglampa under, då ser man takbjälkarna genom snön.
 
Släng upp stegen och stå på den, eller några plank då fördelar du vikten och då ska det inte vara några problem.

Glöm inte säkerhetslinan bara.
 
Jag spikade ihop en raka i form av ett T 4m långt skaft och 50 cm blad, bladet strävades av mot skaftet med ett par bitar i form av ett Y.
Sen stog jag på en trappstege en bit ifrån och rakade av snön från uterummets tak, funkade jättebra och var hur säkert som helst.
 
Jula säljer snörakor som är över 6 meter långa. Med dessa kan man stå på marken och dra ner snön.
 
Jag ställde stegen mot främre balken och drog ner snön, först med handen och sedan med en snöskyffel (kombinerat med en kratta, som jag fick in under snön o bände loss flak. Krattan hade jag som "ishacka" för att dra ner flaket när det väl lossnat. Denna operation tog nog bort några hundra kilo snö. Jag kom bara in ca 1,5 m runt om så nu återstod "bara" snön i mitten.

Jag hoppade upp på taket nu när man kunde lägga trall-bräder att krypa på. Sen halvt sittande och halvt knästående skottade jag bort resterande. Detta var nog inget man skall rekommendera då jag (och trallbrädan) tappade greppet flera gånger och gled neråt stupet.

Nu är iallafall taket rensat från ca 35m2 * 40 cm snö. Dagen efter kom fem nya centimetrar men de har börjat töa bort redan. Nu ser man ljuset i tunneln och hoppas bara på ett rejält vårregn som kan ta bort all marksnö så man kan börja med utearbetet igen.

Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.