SvenD skrev:
Enligt lag!

Du tar då i.

Här finns en FMM med soft-PEX och 10 mm slätända, ingen stödhylsa.
[länk]
Tar i å tar i...

Enl Boverkets Bygg Regler
6:625 Utformning

"Slangställ får inte användas för inkoppling av blandare"

//Nacka Rörisen
 
C
Det var värst. Trodde det var "frivilliga" branchregler som reglerade allt sånt.
 
Hej

Jag har precis bytt tvättställsblandare till FMM9000E, Soft-PEX rör med rak ände i mitt radhus från 60-talet med gamla rör (16mm). Satte dit Vatette kulkoppling 16x12 med förminsking 12x10.
Upptäckte att kallvattenkopplingen läcker på ovansidan kulkopplingen, det kommer fram vatten mellan muttern och gängorna, inte mycket men hur tätar jag det?
 
ta isär och smörj med typ Locher-pasta på klämringen( förminskningen), dra ihop, absolut inge gängtejp ;)
 
Krilleman
Förminskningarna kan vara ett litet problem, även på vatette som annars är en bra valitetskoppling för en vettig peng!

Bästa rådet har du redan fått, ta isär och smörj med locher! Kolla så insticket är i botten samtidigt, om du inte redan bekräftat det!
 
Håller på att byta blandare till en FM med softpex rör. Har aldrig gjort något sånt förut så självklart stöder jag på problem...
Dom här soft-pex är släta 10mm rör i ändarna, men hur fasiken kopplar jag dom till mina kopparrör? Tidigare satt det kopplingar med mässingshylsa på rören och mutter som man drar över kopplingen (vet ej vad man kallar dessa) men om jag försöker montera den på pex-rören så antar jag att man gör såhär:
Trär över muttern
På med mässingshylsan
Trär i pex-röret i kopplingen så långt det går och gängar på muttern.

Men gör jag så så glider kopplingen, har inte dragit åt hårt då jag inte vet om mässingshylsan hamnar rätt, den läre ju sitta där det är 10mm vilket bara är i änden på pex-röret, längre in är det smalare och om jag skjuter in det röret i kopplingen kommer hylsan i mässing inte att hamna rätt på pex-röret.

Snacka om att man blir ställd och nu kan ja inte slå på vattnet heller...
hur gör man? Andra kopplingar?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.