Hej!
Vill bara veta - en gång för alla, hur dras vattnet in i badrummet?
Reglerna säger klart och tydligt att
1. Rören får ej komma upp genom golvet.
2. Rören får ej läggas dolt i yttervägg.
Vid renovering av hundratioårigt hus på delvis krypgrund innebär dessa regler smärre problem.

Rören måste dras in i rummet genom golvet från källaren, på ett eller annat sätt.
Alla vattenkrävande utrustning hamnar längs ena ytterväggen men där får de väl dras synliga.
Hur löser man golvgenomföringen? Bygger en låda de kommer upp i och lägger fuktspärren utanför "lådan" ?
När ändrades denna regel? Många badrum med några år på nacken med plastmatta har ju vattengenomföringen genom golvet.

//William
 
Rör får visst dras i väggarna.

Däremot

Rör får inte ha skarvar som inte är inspekterbara.

Man ska tydligt se om något rör läcker.
Löses genom skvallerrör från rörskåp, öppna rör mm

Om ett rör läcker får ytan under inte vara i ett material som kan ta skada av vatten. Dessutom ska läckande vatten kunna sväljas av en golvbrunn.

Ditt problem löses enklast genom att rören kommer ut genom väggen.
 
Om nu ett rör läcker så måste materialet vid/under det läckande röret vara av sådan art att det ej tar skada av vattnet och även så att vattnet kan rinna ner i en golvbrunn?

I praktiken så funkar ju inte detta överhuvudtaget då varken mitt kök är våtrumsinrett eller jag har en golvbrunn i vardagsrummet.


Eller är jag bara pessimist och tänker fel?
 
I kök brukar man ofta vika upp mattkanten och göra våtrumsskarv på mattan under diskbänken.
Men sök på "Säker Vatteninstallation" på nätet, så får du mer info.

Men det gäller bara ny och ombyggnad
 
C
Går det inte på nåt annat sätt i en renovering så får vattenrören komma upp ur golvet, men det rekommenderas väl som jag har förstått det att man bygger upp en låda/sockel runtom isåfall.

I kök idag har man ett tätande golv i diskbänksskåpet, så att inte vattnet ska leta sig in nånstans utan att man märker nåt om det står och läcker. Under diskmaskinen har man ett underlägg.
 
magnu skrev:
Rör får visst dras i väggarna.

Däremot

Rör får inte ha skarvar som inte är inspekterbara.

Man ska tydligt se om något rör läcker.
Löses genom skvallerrör från rörskåp, öppna rör mm

Om ett rör läcker får ytan under inte vara i ett material som kan ta skada av vatten. Dessutom ska läckande vatten kunna sväljas av en golvbrunn.

Ditt problem löses enklast genom att rören kommer ut genom väggen.
Nej. Jag citerar "Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind. Inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."

Detta enligt punkt E, installationsreglerna för Säker Vatten.

Alltså, faktum kvarstår. Huset står på hälften källare, hälften krypgrund. Badrummet hamnar i delen med krypgrund. Vattnet finns i källaren och typ måste dras via krypgrunden upp genom golvet i badrummet.

Krypgrunden är uppvärmd av källarluften, räknas den fortfarande som oisolerad tro?
Fördelarskåp med dräneringsrör som finns att köpa från Roth verkar bra men var banken förläggs dräneringsrörets utlopp?
 
  • Gilla
MrIsaac
  • Laddar…
Tack för att du påminner mig, jag missförstod frågan lite grand.

Det känns som om du får göra någon typ av avvikelse från säker vatten.

Om du tittar lite grand i VVS-forumet finns det en hel del artiklar från den här vintern som heter "Vattnet har frusit". Därifrån kan du hitta lite lösningar som

- Eluppvärmning av vattnet, både varm och kallvatten
- Använda plastslang som tål flera frysningar, medan kopparrör spricker andra gången de fryser
- Se till så att avloppet inte fryser. Brukar göra det uppifrån, vattenångan fryser fast i taket.

Men du kan ta dit någon rörfirma som offererar arbetet, med rätt frågor förstår du nog hur man kan göra.

Edit:
Varför får man enligt säker vatten inte dra rören i isoleringen under golvet? Kanske för att det finns risk att man borrar i rören. Undvik den risken och du är hemma.
Hör efter med ditt försäkringsbolag.
 
Redigerat:
"Nej. Jag citerar "Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind. Inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.""

Var ska man då dra rören, då återstår väl bara innerväggar och det känns som att det kan bli minst dubbelt så lång sträcka om inte mer jämfört med golvet. Och med alla öppna planlösningar idag återstår väl att hämta vatten i en hink från från en ventil vid vattenmätaren.

Känns märkligt då de flesta installationer jag sett har dragits i golv.
 
Nej, jag vet. Nu har inte vi öppen planlösning utan gammalt hus från 1901 med många vinklar och vrår.
Nere i golvet skulle vi inte själva dra rören just för att man då inte har en aning om läckage förrän det är på tok för sent.
Roth som tillverkar Rör i Rör har också isolerade sådana som skulle gå utmärkt att dra i krypgrund. Sådan lösning blir det nog.
Återstår bara att veta var i helskotta vattnet ska komma upp någonstans.
Inte vill man att rören ska komma upp i hallen för att sedan dras in i badrummets innervägg och synligt förläggas längs med alla väggar för att hamna på ytterväggen. Sådär kul.
 
Klart man får dra rör under golvet, däremot får du inte göra några dolda skarvar..
 
withnail skrev:
Nej. Jag citerar "Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind. Inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag
Jag tolkar reglerna som att man visst får lägga rören i yttervägg. Dock inte i isolering. Alltså om man lägger rören på varma sidan, innanför isoleringen ska det vara ok.
 
Jag kan inte alls reglerna, men jag har vatten i 2 ytterväggar och det var tydligt redovisat i bygghandlingarna som kommunen godkänt.

Som lordi skriver så ligger dock rören så nära "varma" sidan som möjligt.

/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.