Hej.

Om man köte en bostadsrätt där det bott en storrökare, hur målar man, hur gör man, för att bli av med nikotin i taken ?

Tack för råd & tips

:D
 
Caparol har en bra färg för ändamålet "ISODECK" kolla upp den!
 
Bra Smurfen, kunde inte sagt det bättre själv! :D
 
Hej!

Jag köpte lägenhet av storrökare. Riktigt sunkigt efter trettioårs rökning. Hela lägenheten gick i mörkbrunt med inslag av rött och illgrönt. Det som varit vitt var nu gult (dörrar, lister, tak).

Då vi hade litet barn insåg vi att vi inte fixar att måla rubbet själva så vi tog dit en målare av den gamla grundliga sorten. Han tvättade och tvättade innan han bredspackla och måla.

Jag la märke till att han tvätta först med målartvätt, sen med ammoniak (använd gasmask!) och så vatten. Målare verkar har nån smart teknik. Tvättar med stor svamp som suger mycket vätska. Inte alls så slabbigt som om jag tvättar en vägg.

Skitbra blev det. All lukt försvann redan innan han målat. Kanske finns det nikotin i väggen men i så fall har den stannat där. Hittills i alla fall.

Kan tillägga att mina föräldrar köpte hus 86 av storrökare. De tvättade inte alls utan smäckte på mer färg bara. Det gick också bra. Någon nikotin har inte trängt ut. Fast många lager färg har det blivit med åren. Det är kul att förändra sitt hem.
 
jag har målat med vanlig oljefärg, sedan vanlig scotte 3,lukten försvann och resultatet blev kanon.tvätta med målartvätt och skölj noga först.
 
Varför använda miljöfarliga, hälsovådliga produkter om det finns lika bra eller bättre vattenburna färger?? Vänj er nu, om några år är lacknaftaburen färg förbjuden.
Som jag skrivit på forumet ett par tusen gånger, testa Caparol Isodeck. Den fungerar. Det borde göras en kampanj på forumet till nykomlingar att lära sig att söka i forumet. Nästan alla frågor finns ju redan besvarade ett antal gånger. Som en svarade mig när jag var ny: STFW ;) ;D
 
Michailoff skrev:
Varför använda miljöfarliga, hälsovådliga produkter om det finns lika bra eller bättre vattenburna färger?? Vänj er nu, om några år är lacknaftaburen färg förbjuden.
Som jag skrivit på forumet ett par tusen gånger, testa Caparol Isodeck. Den fungerar. Det borde göras en kampanj på forumet till nykomlingar att lära sig att söka i forumet. Nästan alla frågor finns ju redan besvarade ett antal gånger. Som en svarade mig när jag var ny: STFW  ;) ;D
Funkar Caparolen verkligen? Min erfarenhet av att patentera med vattenburnafärger är inte bra. Har visserligen bara prövat NS produkter. Tar den fuktfläckar,nikotin, fett, bläck, tusch mm?
 
Ja, den funkar. När du skriver om tusch så har det och sprayfärg andra lösningsmedel. Här får man först testa olika rengöringsmedel, aceton, T-röd etc. Men på nikotin, som var ämnet för tråden, där är det klockrent. Här är det inte bara en färg som patenterar, den fungerar som färdigstrykningsfärg i taket också. Du behöver alltså inte köpa flera olika burkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.