Hej

Jag har ett 1225-10 som jag inte är nöjd men effekter ur kompressorn.
När jag då har stängt av TS värmen klarar kompressorn bara ge 38 grader ut på VB.
Huset är dock stort (280 m2) och gammalt :(, de ligger 2/300m jordslang.

Nibe skyller på kall vinter... ja eller hur 70 cm snö och ingen kyla innan snön kom,
de finns 0 tjäle (jag sitter i en grävmaskin hela dagarna) så de känns fel att skylla på de.:x

Så hur mycket effekt kan man få ut på kompressor delen?
En röris påstod 53 grader ut.

Tack på för hand, mvh Johan
 
C
Var du för värden på KB-f och KB-r?
 
Det klassiska testet som rekommenderas är att stänga av VP och enbart kör på TS. Du vet vilken effekt din TS har och kan då se på utgående värmetemp hur "mycket" värme huset brukar på ett ungefär. Sedan jämför du med vilken effekt din VP ska ge och kan då på ett ungefär uppskatta vilken temp som kan klarar att mata ut.
Kör det nu när det är riktigt kallt så får du ett svar på vad pumpen klarar och vad ditt hus kräver.
 
cheetah1: Hej de ligger på -3 ut och 0 in.
 
Pumpen är troligen förliten, Om pumpen ger säg max 10 kW vid 45° men radiatorerna ger 10 kW vid 38° så kommer aldrig pumpen klara att få upp tempen till radiatorerna mer än till 38° utan eltillskott
 
hur varmt du får ut värmepumpen säger ingen ting alls (mer än att om du får ut 55 grader så har du för små radiatorer)

Din värmepump ger ungefär 9kW vid den tampraturen (om du ligger kring 0 grader på KB)

om du har kopplat pumpen så TS ger 9kW så borde du få samma tempratur om du bara kör den vägen (orginal är pumpen kopplad att ge 6kW på TS)
 
9kw på TS är inkopplad men de är just de att jag inte vill använda den ( elskåpet glöder ju när man har på TS värmen)
 
slå på TS i en timma, bara för att se om du får en tempratur förändring.
9kW i en timma kostar dig 15:-
 
29 grader ut klara TS när jag bara körde med den?
 
Är du säger på att den gåår på 9kW o inte 6kW
 
Ok nu har jag funderat lite och jag tror kronan har ramlat ner!!

Så, pumpen ska ge ca 9kw
TS ska ge 9kw
och den klara att ge ut ca 40 grader på pumpen
men bara 29 på TS så borde pumpen alltså ge sina 10kw som den ska va på?

Så va kan man göra i de här fallet för att slippa feta el räkningar?
Tilläggsisolera huset?
större pump?
??

Jag har en annan ide´ och de är om de går att docka på en eldnings kamin på systemet??

Mvh och tack för ideer. Johan
 
Nja enligt elektrikern så har han kopplat in den på 9kw.
 
du har ju ganska stort hus, så det är ju större pump om du vill ha färra TS timmar (men nu när allt är instalerat är det nog ingen ekvation som går ihoppsig, lite TS kostar ofta inte så många kronor)

Att tillläggs isolera är bra, så det kan du defenetivt göra.

Du har KB-in på 0 grader & VB-ut på 38 grader
Under dom förhålandena så ger pumpen 9,5kW

pumpen verkar ju funka kanon, men du har för lite drag i TS, den ger inte 9kW om jag får gissa.
Nu kanske du inte behöver mer än 6kW TS (kanske räcker med steg1 som ger 3kW)

har du rätt inomhustempratur? o du har det så klarar du ju at värma huset med ca 40 grader...
 
Va tror ni om att docka på en eldnings kamin på systemet?

Har kommit fram till ett problem, att när pannan ska värma varm vatten så går ju cirkulation pumpen bara genom pannan och inte runt i systemet så då lär de börja koka i kamin.
 
det tror jag inte på...

Värmapumpen jobbar med så kalt vatten som möjligt, för att få bästa cop.
Den skicakr altså inte ut varmare vatten än var som för tillfället behövs för att hålla rätt värme i huset, så det är värmepumpen som justerar värmen i huset! Inte termostaterna på radiatorerna, dessa ska vara fullt öppna.

En kamin eller annan värmekälla med ved håller en mycket hög temprature o passar inte ihopp med en värmepump alls (det går att bygga ihopp, men kräver många o dyra komponenter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.