Hej
Jag behöver lite råd och tips på hur vi skulle kunna "bygga igen" en garageöppning på ett snyggt sätt. Jag ska försöka beskriva hur det ser ut idag:

Huset är byggt 1967, det är vit puts (nåja någorlunda vit) med en grå kant nedtill ca 1/2 meter upp på fasaden, längre upp på huset, våning 2 och vind består av stående brun panel.

Garaget är i källarplan och eftersom vi tänker inreda garaget till bostadsyta/allrum behöver vi inte längre den garageport som sitter där idag.

Vi vill fortfarande ha möljlighet att ta oss ut in den vägen och tänker oss att vi ska ha en ytterdörr, av något slag ev med fönster i, kanske ett mindre glasparti brevid fönstret, frostat, annars blir det full insyn från gatan. Entrén till huset ligger på samma sida, mot gatan och har en äldre teakdörr med sidoparti av glas. Jag har funderat på om vi ska ha fönster för att få bättre ljusinsläpp, men min sambo tycker absolut inte att vi ska ha det med tanke på insynen.

Hur bygger vi lämpligast igen porten? huset är byggt i lättbetong med puts, men längre upp sitter brun panel.

Har ni något förslag på hur man skulle kunna bygga igen detta på ett bra och snyggt sätt?
hälsningar
Marre
 
Vi står inför ett liknande problem men har kommit fram till att vi sätter dit panoramafönster istället med någon form av lamellgardin som insynsskydd, samt någon form av balkong/altan dörr.
 
Innebär det att ni har "glasparti" på hela ytan som nu är garageport?
häls
Marre
 
Kanske glasbetong? Ett tidstypiskt material för "efterkrigstidens villagestaltning"...

Har du några bilder vi kan titta på?
 
Hej
Sprang ut i mörkret och tog lite bilder, inte de bästa precis, dessutom lite skräpigt just nu.
Glasbetong kanske inte är så dumt.
hälsar
Marre
 
  • huset, garageporten 015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset, garageporten 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade på att städa lite åt er också... ;)
 
  • Garageport01.jpg
Äsch!!! Nu blev det visst skalförvrängt!
Men om du kisar med ögonen ser det fint ut...
 
Tack för städningen, vilken rolig bild
hälsar
Marre
 
Nu ser er kåk nästan ut som en riktig maffiabegravning .... :)
 
Kul med nya infallsvinklar, inget av dem hade vi överhuvudtaget tänkt på, tack för hjälpen.
hälsar
Marre
 
Hemmakatten
Jag skulle definitivt ha någon form av ljusinsläpp, antingen glasbetong som föreslagits eller vanligt fönster med gardin för. För att det hela inte skall se ut som "ombyggt garage" är det viktigt att ta bort själva garageinfarten och göra lite fint. En gångväg fram till nya dörren, gräsmatta, rabatter, häck ute vid gatan mm.
 
Hej
Eftersom vi ska dränera huset i vår, funderar jag på om vi borde ta tag i garagenedfarten då. Jag har sett andra som gjort det i området där vi bor, men har ingen uppfattning om hur det ska gå till? vilka moment ingår om det ska göras? Jag tror att det går rördragningar till huset just där garagenedfarten finns idag, behöver kolla lite extra på våra ritningar, som jag inte har tillgång till just nu (smög mig in på forumet under arbetstid idag) Tacksam för ytterligare synpunkter.
häls
Marre
 
hej,alla, har tänkt att inreda mitt garage som tonårsrum+bygga ihop garaget med huset. någon som har gjort nåt liknande så är jag tacksam för bilder eller liknande...
 
H
Slopade själv en sådan nedfart i samband med att jag dränerade om huset. Murade igen det med vanlia betongblock och satte i en ytterdörr med ett fönster i. Garaget är nu min "verkstad" Utanför gjorde jag en trappnedgång parallellt med huset. Murade även en vägg som stöd för trappen. Ja jag vet att det har ett speciellt namn men kommer inte på detta nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.