Borde man inte kunna bygga sig nåt hyfsat enkelt med en slang som värms via nån liten vattenmantlad kamin eller liknande? Så kan man myselda lite i den när man vill töa. Kanske är svårt att lösa... dock känns det ju som vansinne att värma en hel garageuppfart med el! Kanske främst för att vår uppfart är 50 meter lång :D
 
W
Hade detta på ett hus vi byggde för något år sedan. Funkar rolex. Använde mig av typ uponors system med skivor och sedan slang med antifrysvätska (glykol). Detta kunnde värmas av antingen bergvärmepumpen eller en vattenmantlad kamin via en ventil. Var inte särskilt dyr att köra de gånger per år man behövde och man kunnde ju köra det gratis om man eldade lite. Hade systemet under garageplanen samt en gång. Inte så stora ytor men kanske 130 kvm.
Körde jag med bergvärmen så skickade jag inte ut så mycket värme men körde man med veden så var det bara att brassa på och då smälter det fort.
Ska garanterat ha det igen om man bygger nytt någon gång igen.
 
Värmegolv i kök, hall, badrum och garage. vart ska detta sluta :)? nu ska man ha de på uppfarten också. Haha.
 
Om det inte kostar för mycket? Varför inte?

Jag satsar hellre på värme på uppfarten i stället för garaget!.

Kan Du förstå att en del av oss hellre lägger pengar på bekvämlighet i stället för sprit?
:@
 
bygggarn skrev:
Värmegolv i kök, hall, badrum och garage. vart ska detta sluta :)? nu ska man ha de på uppfarten också. Haha.
När man ändå håller på är det väl bäst att ha värme i alla gångvägar på tomten så att även dessa hålls snöfria utan arbete. Efter det kommer yttertaket också så att man slipper oroa sig för snölast på taket. Har man sedan värme i hela gräsmattan så kan man snabbt och enkelt torka den efter kraftigt regn så att den inte är så lerig. Tänk om man skulle ha värme i hela vägnätet. Inget salt ingen plogning. Alltid torra snöfria vägar. Det är bara fantasin som sätter gränsen för vad man kan göra med golvvärme.

Erik
 
Någon ska väl återföra det alla jordvärmepumpar snor från marken :)

Man kan ju se det som så också att det spar in flera starter av tex snöslunga/traktor så i längden kan det ju löna sig. Kostar ju som sagt bara när man har det på.
 
hallå eller? Humor, va är det? :O
 
bygggarn skrev:
hallå eller? Humor, va är det? :O
Ok. Förlåt. :(
Det är ibland så lätt att missuppfatta...
 
Luftvärmepumpar brukar väl reversera för att frosta av förångaren. Kan man inte reversera jordvärmen för att frosta av garageuppfarten? Det gäller bara att planera var man gräver ner slangen.

Beträffande energiåtgången kan man enkelt göra ett experiment. Två personer tilldelas varsin liter bensin. Den ene använder den i en snöslunga för att skotta en stig. Den andre använder bensinen i en blåslampa för att smälta snön på en annan stig. Sedan så ser man vem som kommer längst på sin liter. Vattens specifika smältvärme är ganska hög.

Erik
 
True men gör samma exempel med 10kr att köpa bensin alt skaffa ved för så är inte utgången lika given?
10kr soppa i bilen kan man åka och hämta typ 3m3 gratisved och det tinar nog ganska många m2 ;)

Avemo skrev:
Luftvärmepumpar brukar väl reversera för att frosta av förångaren. Kan man inte reversera jordvärmen för att frosta av garageuppfarten? Det gäller bara att planera var man gräver ner slangen.

Beträffande energiåtgången kan man enkelt göra ett experiment. Två personer tilldelas varsin liter bensin. Den ene använder den i en snöslunga för att skotta en stig. Den andre använder bensinen i en blåslampa för att smälta snön på en annan stig. Sedan så ser man vem som kommer längst på sin liter. Vattens specifika smältvärme är ganska hög.

Erik
 
Eller skaffa en slav och han gör jobbet för en bulle för 2 kronor q(;^;)p
 
Berätta gärna var man kan åka och hämta 3 m3 gratisved... jag är intresserad ;)
 
BiFuel skrev:
Berätta gärna var man kan åka och hämta 3 m3 gratisved... jag är intresserad ;)
Har du nera till Klippan? Då fixar vi det :D
 
Tossegubbe skrev:
True men gör samma exempel med 10kr att köpa bensin alt skaffa ved för så är inte utgången lika given?
10kr soppa i bilen kan man åka och hämta typ 3m3 gratisved och det tinar nog ganska många m2 ;)
Jag ville peka på att det troligen går åt ganska mycket energi. Det gör det vilket energislag man än väljer. Specifikt smältvärme för vatten är 333 kJ/kg. I något inlägg fanns uppgift om vikt på nysnö. c:a 100 kg/m3 om jag minns rätt. Tänker man sig att smälta bort 1 dm nysnö från 40 kvm parkeringsplats så går det åt 37 kWh. Grovt räknat värmeinnehållet i drygt 3 liter bensin. Det kan man köra snöslungan på ganska länge. Är det sedan kallare än 0 grader ute går det åt mer. Är man inte på alerten att stänga av så fort det tinat går det åt mer. Har plogbilen skapat en vall går det åt mycket mer. Skall man låta det ånga bort för att inte få isbana på parkeringen går det åt mycket mer.

Jag kan inte annat än avundas alla som kan åka och hämta 3 m3 gratisved när som helst. Om man måste såga och klyva veden själv så skall ju det jobbet ställas i relation till jobbet att skotta snö.

Erik
 
Ja här i karlstad har jag nog iaf ett tiotal alternativ utan att direkt engagera mig, finns tex ett flertal företag som får massor med embalage och engångspall som åker i containern annars.
Sedan finns det nästan alltid ngt bygge på gång där det blir spill och rivmaterial som är hur torrt o fint som helst.
Sedan är det enligt allemansrätten tillåtet att samla ris och grenar utan tillstånd från markägaren.
Rent loklat kan jag ju tipsa om grannens rasade lada som jag misstänker att han gärna blir av med gratis om ngn vill hämta til ved ;)

BiFuel skrev:
Berätta gärna var man kan åka och hämta 3 m3 gratisved... jag är intresserad ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.