Hej

köpte hus 09 där nästan hela övervåningen har vattenburen golvvärme. Skulle nu komplettera med golvvärme i de rum som inte har. Och då upptäcker jag att den befintliga golvvärmen inte är installerad på bästa sätt. Golvet är uppbyggt på glespanel med golvvärmeplåt. Dock så verkar golvvärmeplåten/slangen inte vara i rätt dimension så slangen ligger halvt i det tänkta vecket av plåten istället för helt i vecket. Det i sin tur har till följd att plåten inte har mycket kontakt till ovanliggande golv som i mitt fall är ett massivt furugolv.

Detta leder ju till att kontakten mellan slangen och plåten blir väldigt liten och dessutom blir kontakten mellan plåten och golvet minimalt. Bifogar bild i genomskärning av golvet.

Kan detta tolkas som ett dolt fel? Eftersom uppvärmningen av golvet inte funkar alls bra pga detta?

mvh

Tobias
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Det var en bökig fråga! Steg 1 kanske skulle vara att kontakta entreprenören som gjorde jobbet? Kolla deras egenkontroller?

Dolt fel tvivlar jag på att det är faktiskt, är dock inte säker!

MVH och lycka till!
 
Vet inte vem som lade in golvet. Det var inte förra ägaren iaf och det innebär att det är minst 10 år sedan det installerades.
 
tobster76 skrev:
Vet inte vem som lade in golvet. Det var inte förra ägaren iaf och det innebär att det är minst 10 år sedan det installerades.
Aha! Då vart det ännu jobbigare :S

Har faktiskt ingen aning i den här frågan, tyvärr!

Lycka till! MVH!
 
Dolda fel är alltid luriga att uttala sig om då det finns så många olika faktorer som påverkar och hur viktiga dessa olika faktorer är för rättens män. Det finns ju exempel på helt skilda domstolsbeslut mellan tingsrätt och hovrätt, så det är svårt att svara på vad som är rätt eller ej.

Det som talar för dolt fel skulle kunna vara att du knappast kan kontrollera felet utan förstörande åtgärder.

Det som talar emot dolt fel är att du inte kontrollerat värmen i golvet tillräckligt. Du borde kanske ha mät temperaturen i golvet på 10 olika punkter och stämt av med tillverkaren av värmesystemet om uppmätta värden är förenliga med uttagen effekt.

Så den stående frågan är, har du genomfört din undersökningsplikt till fullo? Jag tycker att mitt exempel ovan är lite väl långsökt, så du bör ha en rimlig chans med dolda fel. Tyvärr så är väl dina golv väldigt gamla nu och avskrivningarna är stora, så frågan är om du ens får ut så mycket pengar för det om det skulle vara ett dolt fel.

Börja med att kontakt VillaÄgarnas juristavdelning, är du medlem så får du någon gratis konsultation över telefon och det är en bra start och hör vad de säger.
 
tack för infot. jag ska kontakta Villaägarna och se vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.