Status
Tråden går ej att kommentera.
Är badrummet på övervåningen? Vad är det för material i bjälklaget?
 
ByggareNick skrev:
Är badrummet på övervåningen? Vad är det för material i bjälklaget?
Japp det är badrummet på övervåningen.
Vi ska träffa säljaren och mäklaren igen på torsdag.
Säljaren har varit i kontakt med försäkringasbolaget men det verkar som de inte gör något förrän det hänt en olycka, t.ex vattenläcka. Låter rätt sinnessjukt enligt mig men men.
Bjälklaget är av trä.
 
Köp ett ANNAT hus. Vad är det som säger att 0,5 cm på två år inte betyder 5 cm på 20..?..
 
mycke_nu skrev:
Köp ett ANNAT hus. Vad är det som säger att 0,5 cm på två år inte betyder 5 cm på 20..?..[/QUOTE

Väldigt sant! det är ju inte säkert att huset har slutat att sätta sig.
Sambon tycker det börjar lukta fuskbygge om huset.
På varje list fattas det ca 1 cm och vid dörrlisterna sitter det en liten bit spåskiva som inte blivit målad på 3 år. Tycker det hela är ganska märkligt.
Börjar väl luta åt att vi inte kommer buda på huset, däremot ska vi iaf träffa dem på torsdag, för vi är ju trots allt nyfikna på att träffa säljaren så man kan få lite information.
Är varje fall har de varit ärliga och påpekat väldigt många saker. Det är ju iaf bra!
 
Byggnadsvård anno 2007 ??:S
 
gafsan skrev:
Byggnadsvård anno 2007 ??:S
Vad menar du?
:blushing:
 
Du funderade på om du var i rätt tråd. Ett nytt hus med sättningsskador på 0,5 cm känns främmande i byggnadsvård där vi brukar hantera 50-250 år gamla sättningar som kan mäta i decimetrar och träbitar som inte blivit målade på 200 år. Du kanske får bättre hjälp under stenhus där man kan förhålla sig till ett bra sätt till dina frågor.
Personligen skulle jag titta över byggarantin eftersom byggaren är avliden och att han sannolikt använt en del svart arbetskraft. Kolla under Juridik för dom frågorna.
 
gafsan skrev:
Du funderade på om du var i rätt tråd. Ett nytt hus med sättningsskador på 0,5 cm känns främmande i byggnadsvård där vi brukar hantera 50-250 år gamla sättningar som kan mäta i decimetrar och träbitar som inte blivit målade på 200 år. Du kanske får bättre hjälp under stenhus där man kan förhålla sig till ett bra sätt till dina frågor.
Personligen skulle jag titta över byggarantin eftersom byggaren är avliden och att han sannolikt använt en del svart arbetskraft. Kolla under Juridik för dom frågorna.
Tack :D Jo samma tråd har jag lagt under stenhus men där är det inte en kotte som svarat :D
 
Meh! Såna svårflirtade typer. Alltså, spontant så låter inte objektet jättebra, mest för hur bakgrunden är. Att säljarna är ärliga kan betyda två saker. Antingen är dom helt ärliga och berättar precis som det är. Eller, så säger dom tillräckligt mycket och undviker ett verkligt problem. Badrummets sättningsskador låter t.ex inte bra. Besiktiga huset om ni tänker bjuda. Köp det inte i befintligt skick. Att processa efter husköp ger en dålig känsla i huset. Jag är ingen expert, jag går på magkänslan.
 
gafsan skrev:
Meh! Såna svårflirtade typer. Alltså, spontant så låter inte objektet jättebra, mest för hur bakgrunden är. Att säljarna är ärliga kan betyda två saker. Antingen är dom helt ärliga och berättar precis som det är. Eller, så säger dom tillräckligt mycket och undviker ett verkligt problem. Badrummets sättningsskador låter t.ex inte bra. Besiktiga huset om ni tänker bjuda. Köp det inte i befintligt skick. Att processa efter husköp ger en dålig känsla i huset. Jag är ingen expert, jag går på magkänslan.
Det är så vi känner oxå.
Saken är ju den att vi känner att det är lite för stora orosmoment för att vara ett 3 år gammalt hus. Själva tanken är ju att vi INTE ska behöva göra en massa saker, det var därför vi kollade på ett så pass nybyggt hus.
Vet inte, men det börjar lukta "Rödflagg" om huset.
Försäkringsbolaget hade tydligen sagt att de inte gör något förrän det blir en olycka, typ vattenläcka. Då sitter man ju redan i skiten.
Hade det inte varit just för sättningarna så hade vi utan tvekan budat på huset. Men nu är det det ju som det är med det.
 
Allt hänger väl eg på priset? inget hus är för dåligt till rätt pris men sedan är det ju frågan vad rätt pris kan vara med...
Jag skulle i alla lägen BJUDA rätt pris men inte mer, får man det så får man och annars har man ju inte förlorat ngt på det och går vidare, bjuder man inte och sedan hör att det gått billigt lär man ju ångra sig halva livet!
 
Tossegubbe skrev:
Allt hänger väl eg på priset? inget hus är för dåligt till rätt pris men sedan är det ju frågan vad rätt pris kan vara med...
Jag skulle i alla lägen BJUDA rätt pris men inte mer, får man det så får man och annars har man ju inte förlorat ngt på det och går vidare, bjuder man inte och sedan hör att det gått billigt lär man ju ångra sig halva livet!
jo det är väldigt sant men frågan är om det är värt några pengar alls?
jag menar, det kan lika så vara att det sätter sig ännu mer, ett nytt hus som flyttat sig 0,5 cm på 2-3 år är ju ganska allvarligt. Sen är det ju även i badrummet och där kan det ha kommit fukt bakom. Då måste man knacka bort allt kakel o klinkers för att kolla det och sätta nytt. Det verkar som det blir lite för mycket att göra med ett sånt pass nytt hus som egetnligen borde varit i topp skick.
Det var även nån läcka vid takfläkten, ytterligare ett orosmoment.
Så jag tror inte att vi vågar buda faktiskt, rädslan att vi skaffar oss ett mardrömshus har blivit för stor tyvärr.
 
Så bjud tomtpriset?
Har ju svårt att tänka mig att det är så dåligt att man inte kan bo i det tio år och sedan riva och bygga nytt om det är så?

Var ligger det? är tomten värd ngt?
Vill ni bo i området så finns ju iaf ett värde i att bo "gratis" ett antal år i värsta fall och sedan bygga ett riktigt hus som kommer att bli förhållandevis billigt på en färdig tomt med mycket av markarbeten mm färdigt.

Man ska inte stressa upp sig för mycket, då sover man inte gott ;)

Jucismacker skrev:
jo det är väldigt sant men frågan är om det är värt några pengar alls?
jag menar, det kan lika så vara att det sätter sig ännu mer, ett nytt hus som flyttat sig 0,5 cm på 2-3 år är ju ganska allvarligt. Sen är det ju även i badrummet och där kan det ha kommit fukt bakom. Då måste man knacka bort allt kakel o klinkers för att kolla det och sätta nytt. Det verkar som det blir lite för mycket att göra med ett sånt pass nytt hus som egetnligen borde varit i topp skick.
Det var även nån läcka vid takfläkten, ytterligare ett orosmoment.
Så jag tror inte att vi vågar buda faktiskt, rädslan att vi skaffar oss ett mardrömshus har blivit för stor tyvärr.
 
Tossegubbe skrev:
Så bjud tomtpriset?
Har ju svårt att tänka mig att det är så dåligt att man inte kan bo i det tio år och sedan riva och bygga nytt om det är så?

Var ligger det? är tomten värd ngt?
Vill ni bo i området så finns ju iaf ett värde i att bo "gratis" ett antal år i värsta fall och sedan bygga ett riktigt hus som kommer att bli förhållandevis billigt på en färdig tomt med mycket av markarbeten mm färdigt.

Man ska inte stressa upp sig för mycket, då sover man inte gott ;)
De har fått ett bud på 2,2 miljoner. DE godtog inte det.

Här är huset:
http://www.hemnet.se/beskrivning/558771?r=3

Det som inte framkommer av bilderna är just sättningarna. Så jag förstår varför de tagit kort i de vinklar de gjort.
 
Aha ja då är det ju onödigt dyrt tycker jag men verkar ju vara tokpriser däromkring iof ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.