Väljer att posta här istället för i bastutråden.

Har läst lite om olika skolor när det gäller bastu. En del menar att man ska använda isolering/plast/aluminiumfolie och en del kör utan vissa av delarna. Men eftersom bastun i 9 fall av 10 finns i badrummet borde det då inte vara krav på samma tätskikt bakom ytskiktet i bastun som i övriga badrummet? Varför är det krav på fuktspärr vid badrumsdörren, 4 meter från duschen men inte i bastun?

Jag vet att många anser att bastun är husets torraste rum men det är när den används, när den inte används är den väl som vilken annan del av badrummet som helst.

Är det nåt jag missat eller?
 
Torraste rummet? Producerar inte en bastu oerhörda mängder varm och fuktig luft, särskilt om man häller vatten på aggregatet? Borde ju vara värre än vilken dusch som helst?
 
Det trodde jag också men så är det tydligen inte. Den fukt som sätter sig på väggar och golv hinner tydligen torka ut under tiden bastun svalnar.
 
Reglerna för badrum är ju i vissa fal rätt dumma.

För bastu gäller nästan inga regler. Jag byggde min med tätskikt på golv och uppvik (c:a 10 cm) sen sitter där folie sen spikläkt och därefter liggande panel. Att det skulle vara hermetiskt tätt tror jag inte en sekund på och det är nog knappast meningen heller.

Är det däremot en folie så hindrar den fuktvandringen utåt i konstruktionen det torde stå ganska klart tycker jag. MEN har man då folie någonstans utanför denna får man en zon där åtminstone byggfukten inte kan ta vägen någonstans.

Jag byggde min bastu som ett rum i rummet där bastuns isolering har en luftspalt mot husets yttervägg denna spalt är även (svagt) ventilerad.

Golvet är ganska självklart att jag skulle ha tätskiktat, detta för att jag ska kunna spola in med duschen och vattnet och ev. smuts komma tillbaka ut (har ingen golvbrunn i bastun).

När sista skopan är slängd så kommer luftfuktigheten bara att minska och åtminstone mitt bastuaggregat avger värme till morgonen efter så det borde torka ut rätt bra.

Om folie passar eller ej låter jag således vara osagt, jag satte det INTE på väggen mot badrummet men alla andra+taket. Hursomhelt tror jag att en kontinuerlig ventilation är mångfallt viktigare.
 
Men om inte bastufolien är helt perfekt tätad mot tätskiktet och andra delar i badrummet kommer ju fukt ändå att kunna ta sig in i konstruktionen. Så är ju givetvis även fallet om man väljer bort folien.

Är det så att tätskikten för våtrum inte klarar temperaturerna som blir i en bastu?
Man tycker väl att det även borde framgå i BKR hur man gör när det handlar om bastu.
 
Redigerat:
Nej de är nog inte avsedda för temperaturer över 100°C. Nere vid golvet (som i mitt fall) är det knappast över 40°C så där klarar det sig nog lika bra som i badrummet.

Normalt så duschar man inte i bastun och vattenbegjutningen är låg i jämförelse med en vägg du duschar mot.

BKR gäller bara om du kaklar bastun, har du trä är det kanske NTR som gäller vad vet jag :D
 
Fast vattenbegjutningen är ju låg mot väggen vid dörren också... :)
Och många bastus har ju kakel och rimligtvis även "tätgucka" bakom.
Får inte upp GVKs pdf så jag kan inte kolla där vad som står men under "frågor och svar" på deras sida finns den här texten

"Måste man ha tätskikt i hela våtrummet?

Svar: Generellt kan man säga att hela våtrummet är en riskzon, vilket gör att GVK rekommenderar att man har ett tätskikt i hela utrymmet. Vid mycket stora badrum, spa-avdelningar och dylikt kan det vara befogat att fundera över vilka delar av rummet som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenstänk och eventuellt utläckande vatten. Om man inte förser hela utrymmet med ett tätskikt, ska man följa Boverkets Byggregler och täta riskområden. Normalt är att ha tätskikt på hela golvet. Möjligen kan delar av vägg, som inte utsätts för vatten utgöra undantag. I utrymmen med risk för tillskjutande fukt bör utredning ske om och var tätskikt ska finnas för att inte riskera ett haveri."

Man behöver visst inte ha tätskikt i hela rummet om man väljer bort kakel/klinker och "tätar" enligt Boverkets byggregler.

Tycker att allt säger emot sig själv hela tiden. Om jag har kakel och klinker på väggen 5 meter från våtzonen behöver jag ha tätskikt men om jag sätter nåt annat material är det tydligen inte lika noga utan ska bara vara "tätt". Och i bastun kan man tydligen till och med skippa allt vad tätskikt heter....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.