Passivhus (och andra hus) tätas ju med plast folie. Hur svårt tror du det är för musen att tugga sig igenom det?

Att få ytterskalet såpass tätt att inte möss tar sig in i väggarna anser jag också vara i stort sett omöjligt. Även dina föräldrar hara garanterat möss i väggar och/eller bjälklag. Även om de inte märkt av dem inne.
 
Ja iaf trähus är ju omöjligt för om inte annat så tuggar dom sig igenom trät eller hittar ett kvisthål tex
 
Om nu mössen är omöjliga att stoppa: ur kommer det sig då att inga möss tagit sig in till sop-påsen under diskbänken? Kom inte och säg att det inte skulle märkas.
 
C
kina33 skrev:
Om nu mössen är omöjliga att stoppa: ur kommer det sig då att inga möss tagit sig in till sop-påsen under diskbänken? Kom inte och säg att det inte skulle märkas.
Nåt annat var antagligen godare.
 
Vi bor i ett gammalt hus, fullt med springor överallt antagligen som även fat-hiphop-mouse kan ta sig igenom. Det finns möss/råttor i området men har aldrig sett eller hört nån inne. Har också ett dito torp med dito springor och där är de små liven för jäkliga ibland. Sensmoral? De gör som de vill, ibland passar det att gå in i husen ibland inte, ibland går de aldrig in och ibland verkar det som de aldrig går ut. Som nån sa så kan de vara inne i huset utan att man märker det också.
 
Ja VILL do in så kommer dom in, har tom sett ett fall där dom gnagt hål på en kopparledning för att komma genom betongplattan..
 
cheetah1 skrev:
Nåt annat var antagligen godare.
Som fågelfrön. Hittade fullt med rester från sådana i mellanbjälklaget när jag började inreda ö.v. :)

Våra möss undviker de ställen där vi uppehåller oss. De värmer sig troligen i isoleringen men vi har inga problem med att de äter av sopor eller annat. Hade vi inte haft mellanbjälklaget öppet hade vi troligtvis inte märkt av dem.

Satte in en elektronisk skrämma förra vintern och tycker att antalet möss verkar ha minskat. Har bara fångat en i vinter (och har inte hört något eller sett några spår av dem).
 
Vispen74 skrev:
Hos oss knaprade mössen sig igenom nätet vid takfoten och tyckte isoleringen var en ypperlig vinterbostad. Huset var då knappt färdigbyggt.

Numera sitter det finmaskigt stålnät vid takfoten!
Jag är 100% säker på att hålen på näten i takfoten gnagdes INIFRÅN. Mössen tar sig in genom små springor i nederkant av väggen (mot grunden). Det kan vara en spikläkt som inte ligger helt an mot den andra alt kan det vara genom de springor som bildas i nederkant om man valt lockläkt.

Att sätta stålnät i takfoten hjälper inte. Täta istället springorna undertill mot grund och se till att inga möss är inne när ni gör det.
 
Fällor funkar faktiskt ganska bra.. Möss kommer oftast in på hösten när temperaturen driver dem mot varmare trakter (husen). Har man då bara gillrat en 10-20 fällor på strategiska platser är de sedan snart passé.

Ang gift: Ja rått/mus-gift är ju warfarin, dvs samma sak som "medicin mot blodpropp", som tex folk med konstgjorda hjärtklaffar måste käka !..

Gnagarna blöder helt enkelt ihjäl (Ur vilka "hål" avstår jag från att tänk på nu...):rolleyes:
så det är inte helt långsökt att även luktproblemen blir små om detta sker i ett relativt varmt/torrt utrymme..de är ju synnerligen uttorkade när de dör...

... och "be aware": om tex huskatten eller rovfåglar kommer åt de små döda gnagarna är även de snart passe....(Så gift utomhus är en dålig idé)
 
Redigerat:
Men jag tror nog ändå inte de kan klättra på en målad träfasad, Möjligen i ett hörn då...tror dock att de tar den lättaste vägen och tittar du under panelen så hittar du nog hål där.
 
Har ett gammalt fritidshus som jag håller på att renovera, och jag tror faktisk inte det är ett enda ställe som jag INTE har hittat skit ifrån möss. Speciellt under isoleringen i taket. Men som några säger, att isoleringen blir sämre av mössa, ja det tror jag på. Hål överallt i den isoleringen som var hos mig i alla fall.
Men finnas det alltså INGET som funkar mot möss? Utom fällor på strategiska platser och gift?
Täcka hela undersidan på huset med tjock tak papp? Det gillar dom kanske inte att gnaga igenom?
 
Papp, nej, stoppar dem bara i några sekunder. Helsvetsad plåt, möjligen.
 
Såna där elektroniska "skrikor" fungerar bra.
 
Min gamla elektroniska sak fick alla spindlar att försvinna, men möss hade tuggat på plasten på den, så jag måste nog ha en annan..
Underreds massa i små öppningar då? Någon som har testat det? Har nämligen några burkar liggande.. Tänkte som så att det kan dom kanske inte gilla att sätta tänderna i, och klorna täpps väll åt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.