Enl säljaren kör de med 250mm isolering i vägg numera. Om c/c är inte 120 mellan takstolar då är det inte roligt. Både luftspalten som isoleringen måste passas in. Blir enklare att spruta in isf.

Om det stämmer med dimensioner som med vridstyvheten då är huset inte det minsta sämre än de andra tillverkarnas. Klarar de snözon 4, bör man inte vara orolig i zon 1.

Med 100 000 går det att höja inomhusstandaren väsentligt. Och då pratar jag inga 500 000.

Ok. Som märke är det bara Skoda. Men man kan åke med Skoda till Italien :p .

Enda nackdelen jag ser, är träfasaden. Men många andra dyra tillverkare levererar hus med träfasad.

I övrigt tackar jag Dig för all information.
 
magnuse74 skrev:
Jag kände mig tvungen att gå upp och mäta på vinden och det sitter helt vanliga dimensioner på regelvirket. 120 mm, 170 mm och 95 mm...

/ Magnus
Man undrar ju om det är du som har mätt fel eller "Ritarn" som har fel. Man vet ju inte hur sanningshalten är i hans inlägg i övrigt när detta inte ser ut att stämma.

Tycker det är obehagligt att folk misskrediterar företag genom svepande formuleringar utan att backa upp påståendena med fakta. Att takkonstruktionen inte är marknadens bästa verkar ställt utom allt tvivel, men nånstans tar plånboken slut.

För egen del är det enbart VD:s uttalanden som gör att jag väljer bort dem. Då är det inte bara det som var på TV utan även hanteringen runt de anställda utanför Karlstad.
 
Jag har inte mätt fel, sen drar jag inga fler slutsatser.

De synliga dimensioner jag mätt upp på övervåningen är:

45x45
45x95
45x120
45x170

/ Magnus
 
Redigerat:
P
L. Mäkinen skrev:
.... Att takkonstruktionen inte är marknadens bästa verkar ställt utom allt tvivel, men nånstans tar plånboken slut.
....
Intressant att man låter plånboken då begrännsa det som är skyddet mot allt som kan komma uppefrån. Inte för jag har nått Ä-hus men det jag har hört är inte taket roligt. Plastduk isf råspot/skivor.
Sen är det också konstigt att man har såå många klagomål hela tiden... Det kan inte bara vara något man hittar på... Inte ens Skoda har så mycket klagomål..
 
Jag vill inte veta något om några fel! :(
När jag skrev på kontraktet så erbjöd Borohus (precis som Västkuststugan och Älvsbyhus) ett blått eller rött piller. Om du väljer det blå pilret vaknar du upp i baksätet på en bil. där en mekanisk mygga krypit in i naveln på dig, och ditt hus är fullt av byggfel. Om jag däremot valde det röda pillret så vaknar du upp i din säng, och du är helt ovetande om byggfusket som pågår. Dom flesta valjer det röda pillret. Jag valde rött och tittar just nu på en magnifik solnedgång.d^_^b

Välj rött!

MVH
Keanu Reeves

ps. Den 3 mars kan du se på TV hur det går om du väljer blått- varning!
 
TheStills skrev:
Sen är det också konstigt att man har såå många klagomål hela tiden... Det kan inte bara vara något man hittar på... Inte ens Skoda har så mycket klagomål..
Jag tycker det verkar vara klagomål på alla hustillverkare här i forumet. Det tråkiga för just Älvsbyhus är ju att folk utan egna erfarenheter klagar på dem. Deras säljare är åtminstone trevliga vilket man inte kan säga om alla husfabrikanters representanter. Från en del får man inte ens svar trots flera påstötningar.

Skoda och Audi är ju samma sak kvalitetsmässigt. Skiljer bara på utseende och prislapp. Framförallt det senare...
 
L. Mäkinen skrev:
Skoda och Audi är ju samma sak kvalitetsmässigt. Skiljer bara på utseende och prislapp. Framförallt det senare...
*Asg* Snart säger du väl att en Ferrari och en Trabant är likvärdiga oxå ;=)
 
jhenrikj skrev:
*Asg* Snart säger du väl att en Ferrari och en Trabant är likvärdiga oxå ;=)
Du skulle behöva läsa på.

L. Mäkinen har rätt.
 
kamilenski skrev:
Du skulle behöva läsa på.

L. Mäkinen har rätt.
Det är mycket jag skulle behöva läsa på, men att påstå att en bil som kostar 350 000 är exakt jämförbar med en som kostar 150 000 tror jag inte på. Ja i grund och botten är det samma komponenter i allt men det är fortfarande en kvalitetsskillnad. Det är ungefär som att jämföra Miele med billigaste budgetmärke du kan hitta när det gäller vitvaror och säga att det är samma sak för det är det inte trots att det sitter samma komponenter i maskinerna. Men nu spårar den här diskussionen ut och jag tar på mig ansvaret för att den har gjort det, det är inte för att undvika att behöva svara som vi sätter punkt utan för att försöka hålla tråden till sitt ämne.
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
Det är mycket jag skulle behöva läsa på, men att påstå att en bil som kostar 350 000 är exakt jämförbar med en som kostar 150 000 tror jag inte på. Ja i grund och botten är det samma komponenter i allt men det är fortfarande en kvalitetsskillnad. Det är ungefär som att jämföra Miele med billigaste budgetmärke du kan hitta när det gäller vitvaror och säga att det är samma sak för det är det inte.
Jag har haft Miele TM och TT och köper inte skitet mer igen. Fungerar exakt lika som Siemens.
Jag vill inte ha en lika halvrostigt maskin efter 8 år för 15". Köper hellre en för 5".

Kan bara instämma i en sak. Det låter och syns bättre med jag kör RR än jag jör Skoda :)

/ Hoppas du fattar det är inget personligt. Bara min åsikt!
 
Mikael_L
L. Mäkinen skrev:
Skoda och Audi är ju samma sak kvalitetsmässigt. Skiljer bara på utseende och prislapp. Framförallt det senare...
Nä. du har endast delvis rätt!

VW, Audi, Skoda och SEAT delar plattformar och en del komponenter med varandra.
Sen tar liknelsen slut. Eller nja, bilarna och dess delkomponenter sätts ihop i delvis samma fabriker också.

Men efter plattformen så jagas det på varje öre i kostnader på SEAT och Skoda-bilarna. Man kan välja en dyr torkarmotor en mellanklass eller en riktigt lågbudget, då blir det riktig lågbudget i ovannämnda modeller.
På samma vis blir det med varenda kontakt, fjäder, spak, lampa, relä osv.
Man sparar dessutom alla pengar man kan på utveckling och tillverkning av stolar, instrumentpanel, dörrsidor osv osv. Man är medveten om att bilen riktar sig mot en kund som inte kräver samma komfort, ljudnivå, design och kvalitetskänsla som Audi och VW-köparen.

Och det är alldeles självklart så.
Det finns inga europeiska biltillverkare som lyckas ta ut stora övervinster på sina bilar. Alla slåss på marginalen. Troligen kommer något till stort europeiskt bilföretag försvinna från marknaden framöver. Audi och VW konkurrerar med andra bilmärken i premium-segmentet och skulle givetvis kunna ta större marknadsandelar om dom sänkte sina priser lite. Men det kan dom inte.

Men jag tycker personligen inte att SEAT och Skoda är några dåliga bilar, tvärtom skulle jag knappast tveka att köpa en. Men jag skulle inte inbilla mig att jag fick en VW.
Egentligen har jag svårare att tänka mig betala pengarna upp till en VW eller Audi, den mellanskillnaden räcker till att byta rätt många blinkrelän och dimljusströmbrytare, om man säger så.
Och mot bilars design och komfort har jag en oerhört pragmatisk inställning. Den ska bara flytta mitt arsle från punkt A till punkt B, oftast på mindre än en halvtimme. Så jag skulle knappast hinna njuta så väldigt mycket av komforten ändå.
Vore jag handelsresande med 5000 mil per år så kom saken givetvis i ett annat läge.

Säger Mikael som faktiskt sålt reservdelar till dessa bilmodeller för några år sedan ... :)
 
Vi glider inte ifrån ämnet nu va?
 
Förlåt.
 
Mikael_L
Japp :blushing:

ON topic.

Älvsbyhus har enkel standard på flera punkter.
Krypgrund (=billigare)
Våtrumsmatta i badrum
Över huvud taget enklare ytskikt.

ÄH är ett smart företag, genom att äga egen skog, egna sågverk osv pressar dom sina egna materialpriser (eller tjänar pengar i alla leden). Dessutom har dom en möjlighet att såga upp egna dimensioner om dom önskar det. För faktum är att i t.ex. innerväggar behöver inte alls reglar vara t.ex. 45x70, skulle kunna vara 38x70 istället lika gärna. Enda nackdelen är att det blir mindre marginal när man monterar skivorna, lättare att missa regeln eller dra skruven för nära kanten.

ÄH har s.a.s minimalt med isolering, dvs så dom klarar byggreglerna och inte så väldigt mycket mer. Detta delar dom med flera andra hustillverkare. Det är lättare att räkna upp hustillverkare som isolerar rejält mer än byggreglerna än de som lägger sig på marginalen.

ÄH har en billigare takkonstruktion utan råspont. Även detta delar dom med flera andra hustillverkare. Om sedan deras takkonstruktion har fler "fel" är jag inte riktigt kunnig om.

ÄH har krypgrund, och även detta delar dom med andra hustillverkare (dock inte så många).

Fram till programmet Kalla fakta hade jag inte något speciellt emot ÄH.
Visst fanns det kritik, men det har i princip alla hustillverkare. Men efter programmet så måste jag säga att jag generellt är mer kritisk. Man fick verkligen känslan av att man blir totalt nonchalerad ifall man har problem med sitt ÄH.

Men jag hör nu tyvärr till gruppen som egentligen inte har anledning att vara kritisk mot ÄH, för jag har ingen egen erfarenhet av ÄH och inga jag känner som är missnöjda med sitt ÄH.
Så i vilket fall så kan man faktiskt tydligen bli väldigt nöjd med det huset också.


Skulle jag sitta i sitsen att beställa ett hus och hade funderingar kring ÄH så skulle jag dessutom ta en ordentlig funderare på smålandsvillan. Liknande hus i pris och standard. Jämför allt noggrant, t.ex. isoleringstjocklek, fönster (fabrikat och u-värde), grundens konstruktion.

Sen om det började luta åt det ena eller andra huset, ta reda på vad missnöja köpare av det huset varit missnöjda med och fundera på hur man undviker att råka ut för samma sak.
Garantier från husföretagen, beställa annan lösning, övervaka själv eller mha någon erfaren yrkesman eller ...
Något borde väl gå att göra för att öka chansen till ett bra hus i slutändan.

För i slutändan finns det inga garantier för ett problemfritt bygge och hus bara för att man pytsar in en miljon extra till en dyrare hustillverkare. :cool:
 
Redigerat:
Jag tycker det är jättebra att det finns ett företag som Älvsbyhus som pressar priserna så att många fler har råd att bygga hus. Påverkar säkert priserna på de andra husleverantörerna också. Känner nog bara 2 som bor i Älvsbyhus och de är båda väldigt nöjda. Krypgrund är någonting som jag egentligen är väldigt positivt inställd till. Sen kanske inte Älvsbyhus har den bästa konstruktionen, men smålandsvillans ska ju vara bra. Tycker det är jättejobbigt att veta att vi kommer att gjuta in alla rör i grunden och inte kan göra ändringar sen. Tänk om vi (eller nästa ägare) t.ex. kommer på att vi vill ha en vask i köksön i framtiden även fast vi just nu är bombsäkra på att vi absolut inte vill ha det just nu. Ska vi då förbereda och gjuta in rör till det redan nu bara för utifall att? För vi kommer ju inte att kunna lägga dit några sen som vi hade kunnat göra om vi hade haft en krypgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.