Jag måste byta delar av syllen på huset i sommar, och vill nog ha fortsatt liggande timmer stockar. var får jag tag på färdig torkad syll stock?? jag bor i nässjö. nån som har några kontakter här i närheten kanske?? tacksam för all hjälp.
 
Hej!
Jag stod inför samma "problem" för några år sedan när jag gjorde dessa arbeten på mitt hus. Jag kollade blocket intensivt och köpte en hel del timmer från demonterat timmerhus i aneby. Letar man lite så kan man hitta. En del är tokdyra, andra billigare. Jag gjorde en snabb sökning på blocket nu och hittade denna: http://www.blocket.se/angelholm/Grovtimmer_24283958.htm?ca=16&w=3
Inte direkt billigt kanske men det går nog att pruta...

En del säger att det går bra att sätta "färskt" virke i stommen under vissa förutsättningar, jag vågade inte detta även fast min timmerman nog trodde det skulle funka i "värsta fall" som han sa. Jag gjorde slut på allt timmer jag köpte (50löpmeter) från Aneby men behövde mer och hade sån löjlig tur att jag fick nos på en nisse i trakten som skrotat massa lador över åren för att bygga nått men kommit av sig och bara ville bli av med timmret så jag fick komma och hämta gratis hos honom, Det fanns mycket fint i hans gömmor och han sa "ta allt, det du inte tar eldar vi upp". Lagom prisförhandling :D

Fråga runt i din närhet, jag fick den kontakten via kompisens flickvän som kände snickaren och på den vägen blev det...

Jag inser att du kanske inte vill ha gammalt virke utan nytt torkat och det finns, jag vet att jag stötte på det bland annat på en brädgård på Gotland, vet även att Lindas trä http://4983lind.migit.se/ har torkad virke/stock - jag var i kontakt med henne och då hade hon iaf. Dock löste det sig på ett bättre och billigare sätt för min del så det blev aldrig aktuellt. Dock är det en bra ide att försöka på tag i material så NÄRA som möjligt för frakten är inte billig.

Lycka till!!
 
Nog finns det väl en timmerhusbyggare i grannskapet som har överlagrade stockar till salu. / Knut
 
mitt inne i centrala jönköping håller dom på att riva ett av dom gamla husen läng vättern. hela stommen var av timmer, så jag frågade om jag kunde få lite, som synd va så hade dom slängt över 30st 30 kubikt containrar med bara timmer!!!!!! hur puckade får man vara!!!! men några bitar hade dom kvar, så dom fick jag i alla fall. hoppas dom räcker. tänk vad mycket man kunde ha gjort med allt det dom slängde.... suck..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.