Man sitter och läser och läser, men det mesta är ju vad försäljarna skriver, och de skriver ju såklart bara bra saker så att de får sälja. Men finns det någon/några Norrbottningar som har installerat dessa luftvärmepumpar, som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Till hur låga temperaturer får man ut värme från pumpen, och hur mycket har ni sänkt driftkostnaderna med. Jag själv är på väg att köpa ett hus med direktverkande el och det är inte direkt billigt, men hade eventuellt tänkt komplettera med en luftvärmepump, den borde ju kunna hjälpa till att spara pengar på uppvärmningen åtminstone under våren och hösten, då det inte är riktigt svinkallt ute.

Tacksam för svar

/Stefan
 
tydligen ingen som gjort några jämförelser, eller så är det rent av bara skit.
 
Kolla testet på Råd&Röns hemsida om du inte redan gjort det.
 
har kollat råd o rön lite snabbt, har inte läst igenom testerna, tycker dessutom inte testerna säger så mycket, jag hade velat ha synpunkter från folk som redan har detta installerat och som har jämfört förbrukning före, resp efter luftvärmepumps installation.
Typ hur snabbt man sparar igen värmepumpen, och hur mycket man sparat på ett år jämfört me direktel.
 
Det beror ju alldeles på planlösning, isolering och geografiskt läge.
Vi köpte en för ett par månader sen, jag räknar med att den betalar av sig på 2,5 år. Då har vi en planlösning som passar bra och ett hus som är hyfsat bra isolerat. Vi har skruvat ner den vanliga värmen (luftburen el) och kör bara på värmepumpen ner till minus tretton ungefär, blir det kallare eldar vi i braskaminen så den vanliga värmen går bara när det börjar krypa neråt minus tjugo.

Har du en "bra" planlösning så är det helt klart en bra affär. Tänk på oljudet och kondensvattnet när du väljer placering bara.

Vår pump slår av sig vid minus tjugo. En del pumpar går vid ännu lägre temperaturer men det är ganska oväsentligt eftersom dom ger så lite vid så kalla temperaturer. Tänk på att den effekt som tillverkaren anger brukar vara vid plus sju grader när så stor effekt ändå inte behövs... Lägre temperatur = lägre effekt.

I Norrbotten bör du kunna tjäna in den snabbare än lägre söderut. Visserligen har du fler dagar när det är för kallt för pumpen men uppvärmningssäsongen är ju längre.
Jag har bara gott att säga om vår pump förutom att det låter lite i hallen och kondensvattnet från utedelen. Det senare är ju nåt som sällan nämns men det kan bli uppåt tjugo liter per dygn ibland beroende på luftfuktighet m.m.
 
Tidigare: Direkt el, 9 oljefyllda element som var ca 1.2 meter breda. Golvvärme i badrummet.

Idag sen Augusti -05: LFV Panasonic E9DKE och jag har sålt alla element och fick 9.000 kr för dessa. Installation + pumpen gick på 13.000 kr vitt.

Augusti 05 - Februari 06 har jag minskat förbrukningen med 2.600 kWh och trots en skitkall skåne i år!

1 kWh kostar 1.15 kr idag. Alltså har jag sparat på halv år 3200 kr ca. Om 3 år är den förhoppningsvis betald.

Men ska man se att jag "betalade" 4000 kr då jag sålde elementen har jag tjänat in redan första året ;)

Har bara 2 dörrar i huset. Badrummet och förrådet ;) så det är väääldig öppen planlösning på 110 kvm.
 
Lite statistik från mitt hus:
Tidigare: direkt el, årsförbruking 18 500kW

Nu: Panasonic E9 på undervåningen, inga dörrar, öppen planlösning, ca 8 st. stora element avstängda året runt, (hela undervåningen + hallen uppe)
årsförbrukning: 18 300kW

 
Dannyboy, har du någon uppfattning om varför du inte får någon besparing med din värmepump?
 
Jag ringde installatören och frågade hur det var möjligt att vi inte sparade nånting. Han var lika förvånad som vi. Han sa att det måste ha tillkommit nå't annat nytt i huset som drar mycket el. Men vi har inte installerat eller köpt andra stora förbrukare. Möjligen började min son duscha längre.... (tonåring), men att det skulle äta upp besparingen är jag tveksam.
Vi pratade om det på jobbet och alla som har installerat luftvärmepump ungefär samma år har gjort besparingar. Å andra sidan låg de flesta på ganska höga årsförbrukningar 25000-30000kW/år. Man tyckte att eftersom vi har så pass låg årsförbrukning märks inte besparingen av den delen av el som går till uppvärmningen så mycket. Vi stängde av 7 eller ibland 8 element a' 750W styck.
Tyvärr så har jag inte nå't mer konkret att komma med, men faktum är att trots att vi inte sparar el ångrar vi inte att vi installerade pumpen.
 
Dannyboy skrev:
Tyvärr så har jag inte nå't mer konkret att komma med, men faktum är att trots att vi inte sparar el ångrar vi inte att vi installerade pumpen.
Vad är det i så fall som gör att ni tycker den är värd pengarna?
 
Hej Svante, jag skrev inte att pumpen är värd pengarna trots att vi inte sparar el. Hade jag vetat det innan så hade vi aldrig köpt den. Men jag menade att vi inte är bittra på något sätt för att vi skaffade pumpen. Vi märker att vi har bättre innomhusluft, kan styra temperatur i hela nedervåningen med snabb respons, på sommarn kan vi kyla med den.
Min erfarenhet säger att man ska inte lita på alla uppgifter om besparingar, det är högst individuellt. Nu sitter våran PANASONIC där den sitter, vi sparar inte el men tycker det är bra värmekälla ändå. Jag hoppas att du förstår vad jag menar med det hela.
 
Det kan bara betyda att huset är väldig bra isolerad från början.

Mitt hus byggd 1900 med ingen isolering och de elementen ångade på i 55-65 grader men 10cm från dem kändes ingen värme.
Inomhustempen låg på 17 grader.

Med nya pumpen cirkulerar varma luften bra och jag har höjt innertempen till 22... För mindre peng.

Många har "AUTO" som låter pumpen värma upp, avfukta, kyla ner när den vill och COP på avfukta och kylning är 1 liksom. Väljer man endast HEAT som jag gjort har den bara en uppgift och det är... just det värme bara. Där ligger cop på 2-4 beroende på utetemp.
 
Ja, jag tror det. Huset är väldigt bra isolerat. Så det kan vara orsaken att vi inte sparar så mycket genom att köra värmepump?
Vad gäller läge så kör vi aldrig på AUTO, utan bara på HEAT. Inställt på ca 23-24 under kalla dagar.
 
BRA! :p

Ibland väljer jag "avfuktning" nån eftermiddag då huset storstädas inkl våtmopp för att ta hand om ångade moppvatten och stabilisera fukthalten i huset.

Testade en gång att köra ION men glömde stänga av och märkte efteråt att golven speciellt klinkers var såphala! Så jonisering fungerar verkligen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.