Vi har nyligen köpt ett fritidshus med torpargrund på en ö. 50m från vattnet. Husets sk altan består idag av brädlappar som lagts på ett lager sand/grus direkt på berget. Funkar men o så fult!
Jag skulle vilja bygga en altan av typ altan/brygga, utan staket och utan raka linjer så att den åtminstone delvis följer berget som är runt huset. Det ska främst vara utmed söder väggen. Den kommer att vara väldigt låg med ev ett trappsteg någonstans.
Behöver inte tips om hur man gjuter plintar eller mått på virke osv. Däremot skulle jag bli jätteglad för designtips, snygga moderna detaljer och hur man får en marin känsla utan att det blir too much.
 
har du någon bild på det hela, så är det lättare att komma med förslag!
 
Kan tycka att en altan med öppna dörrar ut mot vatten ger en grym känsla. Att bygga altanen är antagligen en smaksak - mycket beror på hur man inreder altan för att skapa känsla.. Denna bilden ger ett nice intryck tycker jag. http://www.vinnytt.nu/vingardarmall1/images/Altan.jpg
 
Att även installera spots runt kanterna ger ett trevligt intryck på mörkare tider.
 
Har tyvärr ingen bild som duger. Bilden med öppna dörrar var fin men så tjusigt har vi tyvärr inte. Skulle gärna vilja ha någon typ soffa inbyggd mot berget. Såg Martin Timell göra något sådant i höstas(?) men missade det mesta av programmet.
 
Något som jag tycker är snyggt är när man formsågar altanvirket så att det följer berget. Ev. stoppar ner små ledlampor i mellanrummet mellan klippan o virket så att klippan framhävs på kvällen.

Låt altan/gång/trappa få böljande yttre avgränsning, gärna med flera nivåskillnader så att det inte ser så platt ut. Lek med olika riktningar på trallvirket för att göra det ännu mer intressant.
Olika omväxlande bredder på trallvirket kan vara snyggt också.

För att få en marin känsla kan man använda stolpar av fyrskärningar som man drar grovt hamparep eller ankarlina genom. Finns att köpa på Clas.
Kan vara snyggt trots att du sa att du inte ville ha ett staket.

Clas har också marina rostfria beslag som man kan använda för att öka "båt-känslan".
 
Tack!
Och så måste jag nog ta en runda förbi Clas också !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.