Hej!

Jag ska beställa ett hus via Älvsbyhus och undrar om man då bör söka bygglov för en carport samtidigt som man söker bygglov för huset för att spara den kostnaden mot att söka särskilt bygglov för carporten framöver? Jag kommer inte bygga carport de närmaste åren utan i så fall kanske i framtiden men undrar om man ändå bör söka bygglov för den? Innebär det i så fall att huset inte kan slutvärderas och byggkreditivet läggas om i ett bolån förrän carporten är färdigbyggd?

/Freddi
 
Hej Freddie

Om du planerar att bygga carporten inom 5 år så är det bra att söka det bygglovet samtidigt om inte så sök det separat.

Vad gäller lånet så tror jag inte att det ska påverka. Huset är ju en egen byggnad och värderas ju för sig. Är den sammanhängd med huset eller ska ligga fristående?
 
Tack för svaret! Jag har tänkt att i så fall bygga ccarporten fristående från huset. Om jag senare bestämmer mig för att inte bygga någon carport och de 5 åren passerar så antar jag att bygglovet endast löper ut och att det inte innebär några andra problem för min del?

 
Kolla med Kommunen först. Vår kommun "håller" bygglovet öppet i 5 år. D.v.s du kan komplitera bygglovet med Carport, braskamin m m utan att ansöka om nytt bygglov. Detta har tillkommit p.g.a att "många" gärna bakar in att möjligt i bygglovet varpå vissa delar aldrig blir byggt. Detta medför att kommunens detaljplaner inte stämmer med verkligheten.

Alltså, i vårt fall sparar du inga pengar på att ha med saker i bygglovet som du "kanske" skall bygga.
 
Det kan väl inte skada att ta upp upp carporten i bygglovet, det kostar väl inget mer bara för det.
Hellre då kan det ju kosta dig mer att i efterhand måsta ansöka. Det kan ju köra sig om en del pengar.

Likadant gäller ju tex takkupor på huset.
 
"Det kan väl inte skada att ta upp upp carporten i bygglovet, det kostar väl inget mer bara för det.
Hellre då kan det ju kosta dig mer att i efterhand måsta ansöka. Det kan ju köra sig om en del pengar.
"

Än en gång. Lyssna med kommunen. I vår kommun kan du inte spara ett cent genom att plussa på saker i bygglovet som du kanske skall ha. Bygglovskostnaderna kommer att öka om du tillför en Carport eller annat. Ju enklare husbygge desto billigare bygglovskostnad.

Din kommun har svaren, vi har dem inte.

/Surpa
 
Vad det gäller kostnaden så tror jag att det man ev. kan spara är att dom kan sätta ut hus och carport på en gång, ev så slipper du ifrån kostnaden för ett samrådsmöte. Men det förutsätter nästan att du bygger båda samtidigt. Chansen att du lyckas begrava utsättningsmärkena för carporten medan du planerar tomten är nog stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.