hej hur kollar man planhet på tak och golv med hjälp av laserpass???
 
Rätstege ev förstärkt med ficklampa kanske är enklare
 
Menar du plant eller våg alt. lod?
 
rätstege är enkelt ja men då blir det bara på ett ställe rätt.
Jag vill kontrollera så att rummet är som en box och inte som en parallelltrapets.
 
läppglans skrev:
Jag vill kontrollera så att rummet är som en box och inte som en parallelltrapets.
I så fall skall du mäta diagonalerna.
 
Det finns dock ett litet undantag från diagonalregeln upptäckte jag i somras. Antag att du står vid en vägg och tittar på den motstående andra och dessa är parallella. Om nu de längsgående väggarna pekar utåt eller inåt lika mycket så blir diagonalerna likadana. Och vi har en parallelltrapets.

Kolla så att väggarna är lika långa så slipper man detta..

Har hört om en kille som byggde en carport till sin traktor i somras som berättade om fenomenet ... :blushing:
 
Ludwig skrev:
...Om nu de längsgående väggarna pekar utåt eller inåt lika mycket så blir diagonalerna likadana. Och vi har en parallelltrapets...
+ att de längsgående väggarna pekar åt olika håll. Pekar de åt samma håll får man ett parallellogram där diagonalerna inte är lika långa. (Det du beskriver kallas t.o.m likbent parallelltrapets).
 
Redigerat:
Just, de längsgående väggarna pekade i mitt fall utåt i öppningen så jag fick en något större öppning i inkörsänden. Efterkonstruktionens förklaring måste bli att jag ville ge en känsla av större djup genom att smalna av i längsled ;) Lite som malmskillnadstrappan: http://farm4.static.flickr.com/3108/3428005009_709ba99f2c.jpg

Diagonalerna var ju lika.. skulle ju bli rätt! Rackarns att jag inte tänkte på det lilla parallelltrapetsundantaget, men lite kul i efterhand! :)

Okej åter till ämnet laserpass.. Har man en linjelaser så är ju i allafall golvet lätt att kolla med hjälp av en tumstock. Taket går ju att köra på samma vis fast man få ställa passet lite högre om man inte vill mäta med lång tumstock..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.