Hej!

Jag och min sambo har fått erbjudande på en tomt som vi tackat ja till..Vi ska skriva papper på tomten snart...kontraktet är på väg till oss för genomläsning..

Men nu kommer det stora problemet..Vi ska välja hus =D

http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/EgnaHemshus/1-plan/Lyckan-Funkis.aspx

Vi gillar det här huset jätte mycket..med vinkel

Är det för litet vi är just nu bara två, men planer på två-tre barn finns oxå. Vad bör man tänka på när man ska bygga...Planlösningsmässigt sett...vad fungerar och vad fungerar inte?

Vad är positivt / negativt med 1plans / 1½plans..vi velar lite mellan dessa två alternativ och det känns som att vi måste bestämma det först innan vi väljer ett hus.

Jag är helt grön när det gäller detta, men min sambo jobbar på ett husföretag. Han kan mycket, men jag vill gärna få andras tankar, så jag själv kan tänka till inte bara hans..om ni förstår vad jag menar.

Det som vi känner nu är att vi vill ha är
- 4 sovrum
- två badrum (ett lite större där vi får in både bad och dusch)
- En vuxen del och en barn del (det ska finnas ett allrum i barndelen)
- Vi vill ha öppet mellan kök och vardagsrum, alltså ett gigantiskt allrum
- Groventré så man kan ta in blöt och smutsig hund samt barn så småning om
- Ryggåstak är oxå något vi vill ha
- Förvaring (finns det ens om man bygger nytt :S)

Så vi är ganska klara med vad vi vill ha för hus, men att hitta detta hus är i stort omöjligt...Hittar vi nått vi gillar så är det alltid något som saknas eller är fel.

Alla möjliga tips mottages tacksamt!!
 
Kolla LB Classic 135. allrummet kan avgränsas så att det blir 4:e sovrum. Ett garage kan byggas vid (LB levererar).
 
Lyckan Funkis med vilnkel funderade vi också på, men det var för dyrt. Vi har ritat om ett Fiskarhedenvillan Domherren så att det är mer likt Lyckan i planlösningen. Om LB-hus Classic 140 hade kommit för några månader sen hade vi nog köpt det.

Era krav verkar ganska lika de som vi hade (öppet, 4 sovrum, allrum med barndel och ryggåstak). Tycker att det räcker bra till en familj med 2 barn (vi har ett nu). Om man ska ha 3 barn så kanske det behövs ett 1 1/2 plans.

Om man vill ha ryggåstak så är väl 1-planshus givet om man inte kan tänka sig att ha öppet mellan våningarna. Och för oss är 1-plans absolut förstahandsval då jag har en massa idrottsskador och har haft svårt att gå i trappor de senaste 10 åren. Men 1-plans är ju mycket dyrare per kvm så om man räknar kvm-pris så går ju det bort. Men samtidigt så känns det som att man inte behöver lika många kvm om man bara har ett plan.

Sen bestämmer ju detaljplanen en hel del också. Ofta är den tillåtna byggarean för liten för att kunna bygga ett vettigt enplanshus. Då kan ju t.ex. Eksjöhus Variant eller något annat i den stilen vara bra. Stor nedervåning utan att för den skull bli ett jättestort hus.
 
kamilenski skrev:
Kolla LB Classic 135. allrummet kan avgränsas så att det blir 4:e sovrum. Ett garage kan byggas vid (LB levererar).
Det var ju bra...men känns som att vardagsrum och kök blir lite litet om man avgränsar och gör ett extra rum...men det kanske bara är inbillning...

Vi kan nog tänka oss att ha öppet mellan våningarna, men det är svårt att hitta hus där det är gjort på ett bra sett...Lyckan funkis huset är oki i pris för vår del, men det är en del saker som vi vill ändra på och de gör ju inga direkt ändringar på egnahemshusen...Tex vill vi ha ett stort badrum med både dusch och bad, det verkar riktigt svårt att hitta ett hus...Vi har ganska begränsad tomt, vi får iofs välja vilket hur vi vill ha, men det får inte vara allt för långt då tomten inte är jätte bred och vi inte får bygga för långt in på tomten....

Fler tips mottages tacksamt!!
 
Tänk på ljudnivån om ni bestämmer er för att ha öppet mellan våningarna. Vi valde bort 1,5 plans hus av den anledningen och tog 1-plan istället med en separat avdelning med sov- och allrum för tonåren.
 
Tessan100 skrev:
Tänk på ljudnivån om ni bestämmer er för att ha öppet mellan våningarna. Vi valde bort 1,5 plans hus av den anledningen och tog 1-plan istället med en separat avdelning med sov- och allrum för tonåren.
Hmm det var en tanke...det har vi inte ens funderat över...bara det att vi vill ha ryggåstak eller högt i tak =)

Mer vi bör tänka på??
 
Slottsängen skrev:
Hmm det var en tanke...det har vi inte ens funderat över...bara det att vi vill ha ryggåstak eller högt i tak =)

Mer vi bör tänka på??
Är huset helt i betong, spelar det ingen roll. Trä? Det hörs mycket mellan våningarna. Både direkt ljud som resonans.
 
kamilenski skrev:
Är huset helt i betong, spelar det ingen roll. Trä? Det hörs mycket mellan våningarna. Både direkt ljud som resonans.
Vi ska bygga i trä...
 
Om detaljplanen tillåter skulle jag alltid välja att bygga ett 1-plans före 1 1/2 eller 2-plans, fantastiskt skönt att slippa trappor. Om jag hade hur mycket pengar som helst skulle jag nog bygga ett på drygt 160kvm men nu har jag inte det så då blir det ett på 143 kvm istället.

Kolla på Vallsjöhus 153.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.